Forumindex Bilens kategorier Motorer Är vissa årsmodeller av B20 bättre än andra?

Är vissa årsmodeller av B20 bättre än andra?

Motorfrågor, förgasare, insprutning, smörjning och allt annat som hör till motorerna!


Inlägg: 266
Ort: Karlskoga

Är vissa årsmodeller av B20 motorn bättre än andra?

Mr Engine skrev:
Ja, köp B20 8-bultad från 1974-75 som har både 44/35 ventiler, förstärkt topplock, packboxar på vevaxeln och 24mm kolvbult.

Bild
Bild
(Från Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2016-10-11!)

Aktuella länkar:
KG Trimning!
TG Motor!

Inlägget om Är vissa årsmodeller av B20 motorn bättre än andra? kommer från Svenska Volvo P1800 Klubbens Facebookgrupp den 2016-10-11.

Vilken kamaxel ska jag köpa till min B20 motor?

Det finns en hel del klassiska Volvo kamaxlar men även nya typer av kamaxlar,
specialkamaxlar att köpa till B18/B20 motorer från tex KG trimning!

Bild

Volvo´s kamaxel typ C, D och K är de mest populära kamaxlarna till en P1800. Har provat kamaxel typ C, D, K och R i mina B18/B20 motorer. Jag föredrar personligen kamaxel typ K som har bra vridmoment och skaplig effekt. Kamaxel typ K är lite vassare än D.

Byte till specialkamaxel från KG trimning

KG Trimning har specialkamaxlar till B18/B20. Tex KG10 är något starkare än D och K. Går mycket bra tillsammans med tex dubbla SU!

Bild

Byte till specialkamaxel från TG Motor!

Bild

Specialslipade kamaxlar som finns att köpa till B18/B20 motorer från tex TG Motor! Tex TG 761 som är något starkare än D. Går mycket bra tillsammans med tex dubbla SU!

Bild

Montera ev. ny kamdrevsats samtidigt. Rekommenderar fiberdrev som är tyst och behagligt!

Passa samtidigt på att konvertera B20 motorn till blyfri bensin!

Anonym skrev:
"Enklast är tex att köpa en blyfri B18/B20 topp från VP-Autoparts. En färdigbyggd och blyfri konverterad B20 topp kostar ca 4300kr med ifrästa hårdmetallsäten för insug/avgas inkl. rostfria insugsventiler/avgasventiler.
Nya styrningar är monterade och konverterade för blyfri bensin. Nya ventiler, ventilfjädrar och tätningar ingår.
Jag köpte en blyfri B20 topp från VP-Autoparts som var planad 3,5mm för bättre kompression och högre effekt!"

Tankar 98-oktan på Cirkle K (Statoil)!

Bild
(Cirkle K miles 98 - blyfri bensin med 98 oktan)

Bild

Anonym skrev:
"Köp samtidigt en sotningssats vid byte till en blyfri B18/B20 topp tex från VP-Autoparts!"

Bild

Kontrollera noga att du köper en tunnare 0.8mm topplockspackning till din B20 topp.

Bild

Trimning av B20 motor med blyfri topp!

Anonym skrev:
"Trimning av B20 motor med blyfritt topplock från VP-Autoparts!"
(Michael Bengtzing Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2017-02-02!)

Bild
(Foto Michael Bengtzing Svenska Volvo P1800 klubbens Forumgrupp den 2017-02-02!)

Anonym skrev:
"Motorrummet på min röda P1800 -64. B20 motor med dubbelt avgasgrenrör, blyfri portad B20 topp från VP-Autoparts. Den blyfria B20 toppen från VP-Autoparts är planad 3,5 mm och konverterad till blyfri bensin! Har installerat vassare K-kam, nya lyftare och ny kamdrevsats från VP-Autoparts. Förgasare är renoverade dubbla SU med nya KD-nålar. Här har jag monterat större luftfilter från 123GT/P1800 från -67 för några extra hästkrafter, ger ca 130hk DIN vid 6500rpm. Bilen går lugnt på tomgång, drar 0,8L/mil på landsväg men gör 200km/h på Autobahn!"

Tankar 98-oktan på Cirkle K (Statoil)!

Bild
(Cirkle K miles 98 - blyfri bensin med 98 oktan)



Tillbaka till Forumet eller
Till Volvo P1800 Instagram
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!

© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " ;-) "

Återgå till Motorer

cron