Forumindex Bilens kategorier Motorer Fråga om grenrör med dubbla utblås

Fråga om grenrör med dubbla utblås

Motorfrågor, förgasare, insprutning, smörjning och allt annat som hör till motorerna!


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
När det blir dags att köpa ett rostfritt avgassystem till min bil tänkte jag köpa ett med dubbla rör från motorn. Jag behöver då byta mitt nuvarande grenrör med enkelt utblås till ett med dubbla utblås. Jag har därför köpt ett sådant som suttit på en B20 med enkelförgasare (med anslutning som passar en SU-förgasare).

Något förvånad blev jag dock när jag fick det i min hand och upptäckte att insug och grenrör är gjutet i ett stycke (insugningsluften förvärms mot det varma grenröret).

När jag nu letar på nätet hittar jag bara ett utförande på första delen av avgassystemet som har dubbla rör i början. Det borde betyda att jag kan kapa bort insugningsdelen från grenröret och därmed få grenröret att fungera ihop med mina dubbla SU-förgasare (P1800 -63 med B20-motor) och ett avgassystem som har dubbla rör i början

Vad tror ni! Kommer det att fungera?

Per L


Inlägg: 1

Jag har en P1800 med B20D med HIF6 förgasare. Dessa sitter på ett insug/avgas som du beskriver , men med dubbla förgasar inlopp (och dubbla rör ut mot avgassystemet)
Nu skall jag byta till original förgasare SU HS6 med separat insugningsrör. (För syns skull) Då får jag problemet att jag behöver få till ett grenrör med dubbla "rör ut".
Tipset jag fått är att göra precis som du. Köpa ett nytt för single förgasare och kapa bort insugsdelen!
Så svaret är JA. (Inlägget hade alltså bara behövt bestå av 2 bokstäver, men det blir ju inte lika kul) :-)


Inlägg: 312
Grenrören har nog olika tjocklek och du behöver därför "halta" brickor som kompenserar höjdskillnaden där pinnskruven håller både insug och utblås. Om jag kommer ihåg rätt skiljer även längden på pinnskruvarna och tror att det senare grenröret behöver längre pinnskruvar.
Mät om det finns skillnad och om du måste ha specialbrickor samt längre pinnskruvar innan du river bilen.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Du har rätt Lars Bd. Flänsen mot topplocket är ca 6 mm tjockare på mitt "nya" grenrör med två utblås än mitt gamla med ett utblås.

Pinnbultarna blir då också i kortaste laget fast jag skulle gissa att dom räcker till om man skruvar ut dom 2-3 mm ur toppen. Det blir ändå så pass många gängor kvar i toppen att det borde räcka. Fast byta ut dom mot längre är ju lika enkelt så jag får se hur jag gör (nåja enkelt och enkelt för det är väl tumgängor antar jag).

Mitt avgassystem med ett rör från motorn borde klara sig under flera (många) års körning ytterligare så det blir ett framtida problem att lösa. Och dessutom blir inte bilen körklar förrän om tidigast 1-2 år.

Per L


Inlägg: 37
Det finns annars från B20E och F motorer ett löst grenrör med dubbla utblås som är bolt-on. Men dom är inte så lätta att hitta begagnade


Inlägg: 11

Som redan sagts men ändå, det funkar bra. Jag har kört en b18 på det viset (bortkapat insug) ca tio år.
//Mats


Inlägg: 29

Undvik Raka Rör Göteborg. Hade bara problem med deras system som inte alls passade som original någonstans. Dom var otrevliga och visade inget ansvar för vad dom levererat. Efter tre verkstadsbesök sitter mitt fast ok, men fortfarande lägre än var det ska sitta.
- - -

Har en blogg om min -64:a, div info och rätt mkt fina bilder.
http://www.wilhelmfrank.se/volvoWP/
Här finns en FLYGFILM på samma bil
http://vimeo.com/108009160


Inlägg: 266
Ort: Karlskoga

Installera avgasgrenrör med dubbla utblås!

Här finns 7 extra hästkrafter för P1800 1961-65 med original enkelt avgasgrenrör!
P1800 -66 och B20E har avgasgrenrör med dubbla utblås men kan vara svåra att få tag på.

Köp grenrör från en Amazon 1967-70 med enkelförgasare och kapa bort insuget.
Blästra och måla dubbla avgasgrenröret med svart värmetålig färg 800 grader!

Bild

Montera samtidigt nytt dubbelt främre rör!
Det svarta dubbla avgasgrenröret syns nästan inte i motorrummet och passar direkt med aluminium insug! Spara ditt original enkla avgasgrenrör och enkla främre rör.

Bild

Köp 2st nya brickor grenrör med fjäderfäste för B18B!
VP-Autoparts Produktnr 419416

Kapa 2 av dina gamla brickor utan fjäderfäste och gör dem "halta".

Montera och du har minst 7hk mer vid tex omkörningar!


Tillbaka till Forumet eller
Till Volvo P1800 Instagram
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!

© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " ;-) "


Återgå till Motorer

cron