Forumindex Bilens kategorier Motorer Vilken kamaxel ska jag välja till min B18/B20 motor?

Vilken kamaxel ska jag välja till min B18/B20 motor?

Motorfrågor, förgasare, insprutning, smörjning och allt annat som hör till motorerna!


Inlägg: 266
Ort: Karlskoga

Vilken kamaxel ska jag köpa till min B18/B20 motor?

Det finns en hel del klassiska Volvo kamaxlar men även nya typer av kamaxlar, specialkamaxlar att köpa till B18/B20 motorer från tex: KG trimning, TG Motor, Timos Motor, ENEM, AGAP, DLI-Teknik och Nisse Hedlund mm.


Bild

Volvo´s kamaxel typ C, D och K är de mest populära kamaxlarna till en P1800. Har provat kamaxel typ A, D, K och R i mina B18/B20 motorer. Jag föredrar personligen kamaxel typ K som har bra vridmoment och skaplig effekt. Volvo´s K-kam (satt på "E" motorer från -74) är lite vassare än D.

Anonym skrev:
"Montera alltid nya lyftare samtidigt som du installerar en ny kamaxel. Köp tex en hel kamaxelsats, dvs kamaxel inkl. 8 nya lyftare tex från VP-Autoparts för ca 2295kr. Kom ihåg att samtidigt beställa monteringspasta till kamaxeln, dvs fett till kamaxel och 42 gram kostar ca 87kr."


Bild
Bild

Byte till specialkamaxlar från KG trimning

KG Trimning har specialkamaxlar till B18/B20. Tex KG10 är något starkare än D och K.

Bild
Bild

Byte till specialkamaxel från TG Motor

Bild

TG Motors specialkamaxlar till B18/B20. Tex TG 761 är något starkare än D och är mycket bra tillsammans med tex dubbla SU.

TG´s nya kamaxelämnen som vi har fått tillgång till har mer material på nockarna och är hårdare vilket minskar svikten i kamaxeln. Prismässigt blir dessa ämnen lite dyrare än lågpris kamämnena. Är man ut efter den allra starkaste kamaxel med mista möjliga svikt då är det en helslipad stålkamaxeln som gäller:

Bild
Bild

Kamaxlar från Timos Motor

Timos Motors specialkamaxlar till B18/B20. Tex TM717 är något starkare än D. Går mycket bra tillsammans med tex dubbla SU.

Bild
Bild

Bild

Byte till specialkamaxlar från ENEM

Bild
Bild

Byte till specialkamaxlar från AGAP

Bild
Bild

Specialkamaxlar från DLI Teknik

Firman startades då efterfrågan på våra specialtillverkade produkter, framtagna till egna projektbilar ökat så mycket att det fanns en anledning att sälja delarna professionellt.

Bild
Bild
Bild
Bild


Bild

Nisse Hedlunds kamaxelprofiler för Volvo B20

Profilerna är mätt vid 0-spel för lyft på kamaxelnocken. Duration mätt vid 0,50mm på kamaxelnocken.

Ventillyft i mm har jag beräknat vid en vipparmsutväxling på 1.45:1. Ett urval av de NH profiler som är gångbara i dagens läge:

Bild
(Utdrag från Amazonklubbens Forum>Motor>Trimmad motor>Hedlund Kamaxlar)

Anonym skrev:
"Passa samtidigt på att ev byta till ny kamdrevsats vid kamaxelbytet. Köp kamdrevsats i fiber, tex från VP-Autoparts för ca 1725kr. Kamdrev i fiber är originalmonterade av Volvo och går tystare. Mitt gamla fiberdrev var gammalt, sprött som kex och gick sönder vid kambytet."

Bild
Bild

Anonym skrev:
Den blyfria B20 toppen med 44mm insug- och 35mm avgasventil är planad 2mm för bättre kompression och högre effekt. Har installerat vassare K-kam från VP-Autoparts, nya lättade lyftare från Timos Motor och lättat svänghjul till ca 8kg. Vid kamaxelbytet monterades en ny kamdrevsats. Har renoverade dubbla SU 3-bult med nya "KD" nålar och aluminiuminsug. Här har jag monterat större luftfilter från 123GT/P1800 från -67 för några extra hästkrafter. B20 motorn med 44/35mm ventiler och 2mm planad topp ger ca 130hk DIN vid 6500 RPM med nya ventilfjädrar och 2" Sport avgassystem. Bilen går lugnt på tomgång, drar 0,8L/mil på landsväg men gör 200km/h på Autobahn!

Bild
(Foto av Michael Bengtzing Svenska Volvo P1800 klubbens Forumsida)

Tankar 10% extra E85 i bensintanken och fyller sedan upp med blyfri 98-oktan från Circle K (Statoil)

Bild
(Circle K milesPLUS 98 + mer kraft och acceleration)


Exempel på: Bättre väghållning med Polyuretanbussningar, nya fjädrar och däck.


Tillbaka till Forumet eller
Till Volvo P1800 Instagram
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!

© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " ;-) "


Senast uppknuffad av mike1800 02 jul 2020, 12:06.

Återgå till Motorer

cron