Forumindex Bilens kategorier Motorer Undertryck i bensintank?

Undertryck i bensintank?

Motorfrågor, förgasare, insprutning, smörjning och allt annat som hör till motorerna!

Inlägg 23 jul 2016, 17:24

Inlägg: 2
Hur tryckutjämnas bensintanken? Bilen går dåligt efter ca 30 min och idag noterade jag att det uppstått ngn form av tryck i bensintanken.När jag öppnade bensinlocket pös det och bensin skvätte ut. Motorn gick sedan bra igen. Hur åtgärda?

Inlägg 23 jul 2016, 18:41

Inlägg: 312
Utan att veta så säger jag genom ett litet hål i locket. Så måste det vara på Amazon eftersom inget speciellt ventilationshål finns, rimligen bör det vara samma lösning på 1800. Nyare bilar har förmodligen ett tätt lock och en separat ventilation.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 23 jul 2016, 23:01

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Min 63a har inget separat bensinlock som skruvas på. I "bensinlocket" (karossdelen med lås) sitter det fast ett fjädrande lock med en gummipackning som tätar mot bensinröret när man stänger locket. Mitt i gummipackningen skall det vara ett litet hål (1-2 mm). När jag köpte denna gummipackning från VP-autoparts ( http://vp-autoparts.com/main.aspx?page= ... tno=665118 ) fanns inte detta hål (syns dock på bilden) utan jag fick själv stansa ut det. En markering i gummit fanns dock där det skulle vara ett hål.

Utan detta hål blir det säker vakuum i tanken när man kör eller övertryck om man nyss tankat och låtit bilen stå i solen.

Per L

Inlägg 04 sep 2016, 19:13

Inlägg: 39
Hej
På 1800 sitter ju en luftningsslang på tankröret inne i bagaget, den går ut genom golvet.

Inlägg 04 sep 2016, 20:57

Inlägg: 4
Till Birre,

den slang som kommer från tanken och mynnar i påfyllningsröret är till för att underlätta tankning. Luften i tanken evakueras genom denna slang. Den andra slangen som går från "brunnen" genom golvet och munnar under bilen är en dräneringsslang för vatten.

Ingemar


Återgå till Motorer