Forumindex Bilens kategorier Motorer Trimning av B18/B20, dubbla SU och blyfri topp!

Trimning av B18/B20, dubbla SU och blyfri topp!

Motorfrågor, förgasare, insprutning, smörjning och allt annat som hör till motorerna!


Inlägg: 266
Ort: Karlskoga

Anonym skrev:
"Har bytt till blyfri topp för miljön!"

Trimning av B18/B20, dubbla SU och blyfri topp!

Anonym skrev:
"Trimning av B18/B20 med originalutseende inkl. blyfri topp!"
(Michael Bengtzing Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2016-06-20!)

Bild
(Foto Michael Bengtzing Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2016-06-20!)

Anonym skrev:
Den blyfria B20 toppen med 44mm insug- och 35mm avgasventil är planad 2mm för bättre kompression och högre effekt. Tankar blyfri 98-oktan på Cirkle K (Statoil). Har installerat vassare K-kam från VP-Autoparts, nya lättade lyftare från Timos Motor och lättat svänghjul till ca 8kg. Vid kamaxelbytet monterades en ny kamdrevsats. Har renoverade dubbla SU med nya KD-nålar av Uno Kruse. Här har jag monterat större luftfilter från 123GT/P1800 från -67 för några extra hästkrafter. B20 motorn med 44/35 ventiler ger ca 130hk DIN vid 6500 RPM. Bilen går lugnt på tomgång, drar 0,8L/mil på landsväg men gör 200km/h på Autobahn!


Listan på trimförslag går från lättare trimning till kraftfullare:

Översyn/renovering av dubbla SU förgasare och byte till KD nålar

Om förgasarna är slitna/glappar i spjällaxeln kan det vara dags för en renovering!
Köp reparationssats till SU-HS6:
Reparationssats för dubbla SU-HS6, passar till samtliga Volvo B18 sport 1961-1968.

Sätt i nya dubbla SU-HS6 nålar vid renovering eller om nålarna är slitna pga av ocentrering eller krokiga.
Installera vassare KD nålar för dubbla SU-HS6 med mer effekt, kallas även 115hk nålar.
Volvonummer: 237248

Synkronisera de dubbla SU förgasarna och fin-inställ för extra hästkrafter!

Renovering av dubbla SU utförs bla av SU-specialisten.

Bild

De nyrenoverade dubbla SU förgasarna blir som nya.

Bild

Elförsinkning gör prylarna fina inför återmontering.

Bild

SU-specialisten kan renovera dina SU förgasare till bra priser och säljer även reservdelar:
https://sites.google.com/site/suspecialisten
Adress till SU-specialisten:
Lars Gyllenhäll
Umevägen 146B
91136 VÄNNÄSBY
SWEDEN
TEL: 070-5411840
Epost: suspecialisten@live.se

VP Autoparts i Fristad säljer renoverade SU och har stort sortiment på reservdelar till SU, renoveringssatser till SU-HS6 mm:
VP Autoparts AB
http://www.vp-autoparts.com
Besöks-/postadress:
VP Autoparts AB
Industrivägen 7
513 32 FRISTAD, Sverige
Tel: 033 - 20 64 64
E-Post: info@vp-autoparts.se

Förgasarteknik säljer nya och renoverade SU. Rekommenderar Förgasartekniks Webbshop. Här kan man beställa kompletta gasreglagesatser, förgasardelar, renoverings och servicesatser, nålar, flottörventiler mm:
http://www.forgasarteknik.se/
Förgasarteknik
Tåby 32
61492 Söderköping
Tel 0125 44030 Säkrast kvällstid 17-22 må, to, fr.
Epost: info@forgasarteknik.se
Gasreglagesats Volvo B18. Artikelnummer FTN101: Komplett sats för dubbla SU-förgasare med hållare för aluminiuminsug.
Reparationssats SU-HS6 Artikelnummer: CRK249.
Reparationssats för dubbla SU-HS6, passar till samtliga Volvo B18 sport 1961-1968.
Nya dubbla SU-HS6 nålar, KD nålar för mer effekt, 115hk!
Artikelnummer: AUD1501. Volvonummer: 237248

SU-Service renoverar förgasare och bensinpumpar till klassiker och veteranfordon. Vår specialitet är engelska fordon, såsom Jaguar, Bentley, Austin, MG, Triumph, BSA, Ariel, Norton, Triumph m.fl. men vi renoverar även förgasare av andra fabrikat såsom Solex, Zenith och Zenith-Stromberg.
SU-Service säljer även reservdelar och tillbehör. Även postorderservice. Varmt välkommen att höra av Dig om Du vill veta mer!
http://web.comhem.se/suservice
Kontakt: Om du har några frågor eller funderingar är du hjärtligt välkommen att kontakta oss för mer information.
Mobil: 070-322 86 37
E-post: su.service.norberg@gmail.com
Lawrence Sullivan
Kornettgatan 21b
73834 Norberg

Installera avgasgrenrör med dubbla utblås!

Här finns 7 extra hästkrafter för P1800 1961-65 med original enkelt avgasgrenrör!
P1800 -66 och B20E har avgasgrenrör med dubbla utblås men kan vara svåra att få tag på.
Köp grenrör från en Amazon 1967-70 med enkelförgasare och kapa bort insuget.
Blästra och måla dubbla avgasgrenröret med svart värmetålig färg 800 grader!

Bild

Montera samtidigt nytt dubbelt främre rör!
Det svarta dubbla avgasgrenröret syns nästan inte i motorrummet och passar direkt med aluminium insug! Spara ditt original enkla avgasgrenrör och enkla främre rör.

Bild

Köp 2st nya brickor grenrör med fjäderfäste för B18B!
VP-Autoparts Produktnr 419416

Kapa dina gamla brickor med fjäderfäste och gör dem "halta".

Montera och du har minst 7hk mer vid tex omkörningar!

Bild
(Foto Michael Bengtzing från klassiska racet Velodromloppet på Gelleråsens motorbana i Karlskoga den 2016-06-12!)

Kontrollera tändningen!

Serva tändningen med nya brytarspetsar, ny rotor, ny fördelardosa och tex nya NGK tändstift.

Bild

För de som inte vill ha en klassisk Bosch fördelare så montera elektronisk fördelare, tex programmerbar ...

1-2-3 Ignition & varvräknare fungerar!

Anonym skrev:
"Yes! Äntligen. Efter en timme på rygg under instrumentbrädan, med bromspedalen som huvudstöd fungerar varvräknaren även med 1-2-3 Ignition på plats.

Lösningen var att (som tipsats om här tror jag...) vända på kabeln som går genom "pickup:en" på baksidan av varvräknaren så att den går enligt bilden nedan.

Bidrar med en bild på hur det är kopplat som kanske kan hjälpa någon med samma problem!"

(Från Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2016-07-24!)

Bild
(Foto Christian Strömblad Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2016-07-24!)

Mer info i Foruminlägg 1-2-3 Ignition & varvräknare fungerar!

Oljebyte!

Gör oljebyte med 3.75 liter semisyntetisk olja. Montera ett nytt Volvo oljefilter.

Plana topplocket och ev. konvertera till blyfri bensin!

Generellt plana toppen ca 2mm och slipa bort vassa kanter som kan ge glödtändning.
Är det en E-topp så är den original 85 mm tjock och då kan 1mm vara lagom planing.
Är det en A-topp på 87mm så kan 2mm vara lagom.
En kompression på 10,5:1 är OK.
Vid högre kompression eller glödtändning så tanka 98-oktan på Cirkle K (Statoil) och häll i en flaska K-sprit!
För B20 montera samtidigt en tunn topplockspackning 0,8mm.
Vid planing av topp, passa samtidigt på att fräsa i härdade avgasventilsäten, dvs konvertering till blyfri bensin!

Byte till vassare kamaxel, nya lättade lyftare från Timos Motor och ev. ny kamdrevsats

Tex Volvos K-kam ger bra vrid och högre effekt genom hela registret!
För B20E med K-kam, KG Trimning har specialkamaxlar till B18/B20. Tex KG10 är något starkare än D och K. Går mycket bra tillsammans med insprutning!
Montera ev. ny kamdrevsats samtidigt. Rekommenderar fiberdrev som är tyst och behagligt!

Bild

Borra B18 blocket till B20!

B18 block med växelströmsfäste från 1967 och uppåt har samma gjutform som B20 från 1969 och uppåt.
Det enda som skiljer B18 blocket från 1967 och uppåt med växelströmsfäste och B20 block från 1969 och uppåt är borrningen! Borra till B20 men behåll B18 motornr!
Montera en 2mm planad B20 topp med 44mm insugsventiler, 35mm avgas och konverterad till blyfri bensin!

Maxtrimning av B20 med dubbla Weber 48or som ger 205hk!

B20 toppen är oftast från 240ans B20 1975-76 med tum gängor och som har en extra förstärkning vid 3 avgasutsläppet räknat framifrån.
Det här passar bra vid tävling/träning på motorbana, Gelleråsen, Nürnburgring etc
men inte på en klassisk P1800 i originalskick!

Bild



Tillbaka till Forumet eller
Till Volvo P1800 Instagram
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!

© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " ;-) "

Återgå till Motorer

cron