Forumindex Bilens kategorier Motorer Svårstartad ES

Svårstartad ES

Motorfrågor, förgasare, insprutning, smörjning och allt annat som hör till motorerna!

Inlägg 03 jun 2021, 21:59

Inlägg: 37
Har skrivit ett långt meddelande om min svårstartade ES-73:a men blev något tekniskt fel när jag skulle publicera, provar att lägga hela meddelandet det som bilaga här!
Bilagor
Screenshot_20210603-195359_Chrome.jpg
Screenshot_20210603-195359_Chrome.jpg (784.68 KiB) Visad 1867 gånger
Screenshot_20210603-195356_Chrome.jpg
Screenshot_20210603-195356_Chrome.jpg (762.73 KiB) Visad 1867 gånger

Inlägg 26 jun 2021, 09:13

Inlägg: 427
Ort: Göteborg
Jag har för mig att insprutningssystemet till din bil är av fabrikatet BOSCH D-jetronic. Söker du på nätet hittar du rätt mycket information om detta insprutningssystem och hur man felsöker i det
https://www.google.com/search?client=fi ... leshooting

Var inte rädd för att läsa om felsökning i Mercedes och andra bilar då dessa insprutningssystem är väldigt lika mellan olika bilfabrikat.
Så tex hade min BMW 3.0 ett insprutningssystem av typen L-jetronic och den allra bästa felsökningsbeskrivningen jag använde var från VW. Även beskrivningar från Rover, Alfa Romeo och andra bilar gick utmärkt att använda. Rovers insprutningssystem var av fabrikatet LUCAS men det visade sin i stort sett vara en kopia av ett BOSCH-system.

Jag skulle gissa att du kan hämta användbar information tex här
https://jetronic.org/en/
http://w107.pbworks.com/f/DJetronic.pdf
https://members.rennlist.com/pbanders/
http://www.vclassics.com/archive/efi.htm

Inlägg 27 jun 2021, 21:21

Inlägg: 296
Glöm inte Volvos egna böcker https://volvo1800pictures.com/document/ ... _B20_E.pdf
https://volvo1800pictures.com/document/ ... otorer.pdf
Tyvärr är det så att man måste göra en felsökning på hela insprutningen samt tändsystemet om det ska gå att komma vidare. Det går att chansa på en felaktig kondensator, byt till en ny eller begagnad och prova. Det är en enkel och billig åtgärd som dock kanske inte är sannolik eftersom bilen går på startgas.
Ett sätt att kontrollera om spridarna får någon signal är att med tändningen på sakta trampa ner gasen i botten 1 eller flera gånger, då ska minst 2 av spridarna få flera signaler och man ska höra att de klickar. Kan med fördel göras för hand under motorhuven så har man öronen närmare ljudkällan.
Det är inte så komplicerat att genomföra felsökningen i verkstadhandboken med en multimeter stället för original felsökningsinstrumentet.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 28 jun 2021, 07:36

Inlägg: 427
Ort: Göteborg
Såklart Lars skall man börja med VOLVOs verkstadshandbok
Fast precis som du skriver hänvisar dom ofta till avancerade mätinstrument och (för en icke elektronikkunnig) "konstiga" mätvärden som man inte alltid förstår sig på.

Det var huvudorsaken till att jag inte använde BMWs verkstadshandbok (som jag hade) där dom skrev utförligt hur man skulle felsöka. Det var dock mycket jag inte förstod eller, i brist på mätinstrument, kunde använda.
Det jag hittade på nätet (till tex VW och ROVER) utgick från oss icke experter med vanliga mätinstrument (voltmeter, ohmmeter etc) och det räckte ofta för att förstå systsemet och felsöka i det.

Där mina kunskaper inte räckte till (tex att felsöka i motorelektronikboxen) skaffade jag en extra (tex motorelektronikbox) som jag testade i bilen så jag visste att den fungerade. Den kunde jag sedan plocka fram och använda i felsökningen. På så sätt kunde jag åtminstone lokalisera om felet låg i boxen eller inte.


Återgå till Motorer