Forumindex Bilens kategorier Motorer Oljeläckage

Oljeläckage

Motorfrågor, förgasare, insprutning, smörjning och allt annat som hör till motorerna!

Inlägg 08 sep 2020, 19:11
Bom Användarvisningsbild

Inlägg: 10
Jag har ett oljeläckage på min P1800ES 1972. Har lokaliserat det till höger sida av motorn. Kan vara oljetrycksgivare, oljetrycksledning eller oljekylare. Dessa komponenter är svåråtkomliga. Någon som vet hur mycket som måste demonteras för att tex byta oljetrycksgivare?

Inlägg 08 sep 2020, 19:48

Inlägg: 312
Så länge givaren inte går av bör det gå att få bort den utan att demontera något annat. Först måste du ta reda på exakt var läckaget finns. Det är inte roligt att dra av givaren och lägga 10 timmar på att få dit en ny, för att senan upptäcka att det var en odragen skruv på ventilkåpan som var orsaken.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 08 sep 2020, 21:03
Bom Användarvisningsbild

Inlägg: 10
Ventilkåpan är det inte. Problemet är att de komponenter jag misstänker är svåra att se, även med en spegel. Gömda bakom insugsenheten. Ser ut som att jag måste demontera den. Det är en insprutningsmotor.

Inlägg 08 sep 2020, 21:34

Inlägg: 22
Prova att filma/ta kort med mobilen, har funkat för min del.

/Lars

Inlägg 08 sep 2020, 22:44
Bom Användarvisningsbild

Inlägg: 10
Bra tips

Inlägg 09 sep 2020, 17:39
Bom Användarvisningsbild

Inlägg: 10
Hittade orsaken till oljedroppet. Den metallombundna slangen mellan oljetrycksgivaren och anslutningen vid torpedväggen läcker. Ska försöka hitta en ny. Blir nog lite bökigt att byta men det kommer att ordna sig.


Återgå till Motorer

cron