Forumindex Bilens kategorier Motorer Motornummer

Motornummer

Motorfrågor, förgasare, insprutning, smörjning och allt annat som hör till motorerna!

Inlägg 08 jun 2020, 08:39

Inlägg: 12
Har börjat med motorn på min P1800-65. Den är utbytt mot en B20. På blocket står gjutet B20 och 1989. På instansningarna står på första bara 18 och på andra 98363. Fattar ingenting. Har pratat med Volvo , både personbilar och Volvo Penta men ingen kan svara vad det är för motor eller var den kommer ifrån. Är det någon här som kan hjälpa mig? Jag måste ju få lite info för att kunna köpa rätta reservdelar.

Inlägg 08 jun 2020, 20:35

Inlägg: 312
En gissning är att det står (gjutet) 4969 samt 18 stansat vilket blir 496918 och en B20A som ursprungligen satt i en 140.

Blocket skiljer inte beroende på motortyp däremot finns några smådetaljer i gjutningen som skiljer beroende på årsmodell. T.ex. saknar B20 69-70 ett gängat hål avsett för ett stag till insuget på E/F motorerna, de saknar även en klick gjutjärn där hålet ska finnas. Reservdelsmässigt finns inga skillnader relaterat till blockets detaljnummer (496918) som påverkar om man bortser från gränsen 73-74 där vevaxel vevstakar och kolvar blev förändrade. På alla dessa år kan blocket ha blivit uppgraderat med tillbehör från i princip alla årsmodeller av B20 så du kan inte beställa delar till en 496918 motor och förutsätta att det blir rätt. Har motorn den nyare vevaxeln har vevstaklagren en annan diameter. Det förekommer minst 3 olika skruvar till svänghjulet beroende på vevaxel, fördelare finns i en mängd olika utföranden o.s.v.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 09 jun 2020, 16:05

Inlägg: 12
Tack så mycket för infon. När jag tittar med förstoringsglas på första siffran ser det ut som någon tidigare varit på den med en huggmejsel, så det är nog troligt att det stått en 4:a där från början.


Återgå till Motorer