Forumindex Bilens kategorier Motorer Motoridentitet ?

Motoridentitet ?

Motorfrågor, förgasare, insprutning, smörjning och allt annat som hör till motorerna!

Inlägg 02 nov 2019, 20:50

Inlägg: 17
Jag är nyfiken på om motorn som sitter i min P1800S -65 är originalmotorn eller EJ
På motorn finns gjutna "upphöjda" siffror 4968 , FAG 419201 , 4 & B18
Och på första klacken är det instansat 19 & på andra klacken 2481363
De uppgifter jag fått från Volvos Historiska Museum är
Motornummer: "4112 ? Otydligt "
Är det någon som kan tyda alla siffror ?

Inlägg 03 nov 2019, 07:56

Inlägg: 267
Om jag inte har blandat ihop saker så är 496819 till en 66:a. Siffrorna på klack 2 verkar vara allt för höga, så många 1800 motorer är inte tillverkade. Din motor borde ha varit märkt 496812.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 03 nov 2019, 10:18

Inlägg: 17
Ja.. jag får inte ihop det här om det inte finns så höga nr.
Motorn kan ju iofs vara utbytt , finns nummerserien i t.ex amazon ?
Tycker ju att siffrorna på klack-2 ser ut som original, se foto

IMG_0998[1].jpg
IMG_0998[1].jpg (4.5 MiB) Visad 543 gånger

Scrolla ner
Ursäkta att bilden blev upp och ner

Inlägg 03 nov 2019, 19:10

Inlägg: 267
P1800 serien har unika artikelnummer på motorerna och dessa förekommer inte på andra modeller. Hur ser 1: a klacken ut? Bild.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 03 nov 2019, 19:32

Inlägg: 17
Den kanske fått annan B18-motor under sina första 10 år dvs. mellan -65 till -75
Varför jag säger så beror på att jag har kontakt med personen som haft den sedan -75
och han har inte bytt
Hur som helst, så här ser klack-1 ut
Sorry, nu blev den också upp & ner
IMG_1005.JPG
IMG_1005.JPG (2.35 MiB) Visad 527 gånger

Inlägg 04 nov 2019, 19:18

Inlägg: 267
Det ser onekligen ut att stå 19 viket bör innebära en 1800 motor från en 66:a, däremot är den andra klacken förvirrande med ett sådant högt nummer. Att någon har bytt till en 496819 motor är däremot inget förvånande eftersom den har C-kam medan -65 (496800, 496812) har B-kam och därmed något högre effekt än de tidigare varianterna. Har du även det dubbla avgasröret som kom 66 på 1800?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 05 nov 2019, 09:00

Inlägg: 17
Det är inte original motorn med andra ord, så original skick kan det aldrig bli
Betr. avgas , ”Downpipen” är dubbel men sedan är det enkelt
rör bak till slutrören som är dubbla

Inlägg 05 nov 2019, 10:50

Inlägg: 267
Du borde ha haft motor 496817 med tillverkningsnummer 4112 i din bil. Den motorn glömde jag att nämna tidigare.
Är chasssinummret på bilen omkring 16500?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 05 nov 2019, 10:54

Inlägg: 17
Nej, chassinr. 11790

Inlägg 05 nov 2019, 10:58

Inlägg: 17
4112 stämmer med vad Historiska Museumet angav
Dom skrev även att den gjordes förmodligen efter
semestern 1964 och blev då en 65:à trots ch.nr. 11790

Nästa

Återgå till Motorer

cron