Forumindex Bilens kategorier Motorer P1800 E/ES förgasarkonvertering del 1&2 och elektriskt del 3

P1800 E/ES förgasarkonvertering del 1&2 och elektriskt del 3

Motorfrågor, förgasare, insprutning, smörjning och allt annat som hör till motorerna!


Inlägg: 17
P1800 E/ES förgasarkonvertering, del 1

Min kompis kör en P1800 ES -73 importerad från England. Den har tygtak och är högerstyrd.

Bild
Bild
Bild
Bild
(Foto Tommy Lekström. P1800ES)

Han vågar numera inte åka på någon bilträff då insprutningssystemet på hans ES tyvärr krånglar och motorn är kraftlös.

Bild

Förgasarkonvertering med dubbla SU HS6

Vi har beslutat att göra en förgasarkonvertering. Jag monterade bort det gamla insprutningssystemet och pluggade returledningen.

Bild

Monterade nyrenoverade dubbla SU 3-bult med KD-nålar och aluminiuminsug samt installerade en vanlig bensinpump.

Bild

Pluggade spridarhålen med 2-kronor och packning på tub. Tillverkade egna hållare för pluggen som är något böjda för att trycka ned 2-kronan.

Bild
Bild
Bild
Bild
(Foto Tommy Lekström. P1800ES förgasarkonverterad med dubbla SU HS6)

Har startat motorn och den går bra.
Tommy skrev:
P1800 E/ES förgasarkonvertering fortskrider!
Återstår att fixa luftfilter, gaswire och chokewire till dubbelförgasarna mm som kommer i del 2.
Välkommen åter!


Inlägg: 17
P1800 E/ES förgasarkonvertering, del 2

Kompisens P1800 ES -73 är importerad från England med tygtak och högerstyrning. Han vågade tidigare inte åka på någon bilträff då insprutningssystemet krånglade och motorn var kraftlös. Nu är den förgasarkonverterad med dubbla SU-HS6. Här är bilder från Summer Meet Street Freaks i Karlskoga den 2019-06-15:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
(Foto Tommy Lekström. P1800ES)

Förgasarkonvertering med dubbla SU HS6

Installerade en vanlig bensinpump samt nyrenoverade dubbla SU förgasare med KD-nålar och aluminiuminsug. Jag pluggade även returledningen till bensintanken. Monterade tjocka luftfilter, den främre med pip till positiv vevhusventilation.

Bild

Spridarhålen pluggade jag med 2-kronor och egentillverkade hållare samt packning på tub.

Bild

Har installerat gaswire till dubbelförgasarna och monterat en ny chokewire.

Bild
(Foto Tommy Lekström. Jag har förgasarkonverterad P1800 ES med dubbla SU HS6)

Jag tankar 98 oktan på Circle K (fd Statoil) inkl. blytillsats.

Bild
(Circle K milesPLUS 98 + mer kraft och acceleration)

Kör med standard E/ES tändning och det går bra!

Bild
Tommy skrev:
Återstår att koppla in chokewire till båda förgasarna och finjustera de nyrenoverade dubbla SU förgasarna.

Motoroldies konsol med dubbel chokewire till dubbla SU

Bild
(Foto Tommy Lekström. Dubbel chokewire för dubbla SU förgasare)

Bild
(Foto Motoroldies. Konsol för dubbel chokewire)

Länk till Motoroldies konsol för dubbel chokewire.


Bild
(Foto Motoroldies. Dubbel chokewire för dubbla SU)

Länk till Motoroldies dubbel chokewire för dubbla SU.



Inlägg: 17
P1800 E/ES elbilskonvertering, del 3

Kanske skulle man ha elbilskonverterat kompisens P1800 ES istället?

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
(Foto Tommy Lekström. Jag har förgasarkonverterat P1800 ES med dubbla SU)

Kör med nyrenoverade dubbla SU, standard E/ES tändning och det går bra!


Byggfilmer för konvertering av Volvo veteranbil till eldrift på Youtube!

Bild
(Film av Herman Wäpling. Länk till film Cadritning och tillverkning av adapter för konvertering av P1800 mm till ren eldrift!)

Cadritning och laserskärning vid tillverkning av adapter!

Länk till film med: Cadritning och tillverkning av adapter för Volvo elbil!

Classic Electric Vehicles

Bild

Med Classic Electric Vehicles Adapter så har en Volvo veteranbil konverterats till eldrift.

Teknisk specifikation för elmotor på 130hp DIN, 220Nm, max 8000 varv/min.

Elmotor NetGain HyPer 9 DHV AC Motor Nominellt 144V max. 180V, max effekt 95,5kW (130hp DIN) vid 4800 varv/min.
Max vridmoment 220Nm vid 0 till 3600 varv/min. och 156 Volt.
ESC (Electronic Speed Control) Controller HyPer-Drive X144.
Växellåda M41 Overdrive typ J (alt. M40).
Batterier Litium-jon-batterier 180V.
Max hastighet P1800 med M41 Overdrive typ J, 200km/h på Autobahn vid 6000 varv/min.

Bild
(Foto NetGain Motors Inc. NetGain HyPer 9 DHV AC System 156V Performance)

Anonym skrev:
Classic Electric Vehicles konverterar alla typer av bilar till ren eldrift. Elbilskonvertering med el från sol, vind och vatten! Marknadsför bla Classic EV´s Adapter för eldrift. På Classic Electric Vehicles har vi specialiserat oss på elbilskonvertering av besiktningsbefriade Amazoner, PV, P1800 och tidiga 140! Pga Corona kan vi inte ta emot besök men man kan kontakta oss på hemsidan Classic Electric Vehicles, via Facebook Classic Electric Vehicles eller via PM.

Bild
(Foto Herman Wäpling. Elmotor med adapter till M40 växellåda)

Om elbilar och miljön

Klimatet har skyndat på elbilsutvecklingen, Litium-Jon-batterier, körsträckor och priser på nya elbilar mm.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
(Foto Herman Wäpling och EV West. Elmotor med adapter till M40 växellåda)

Planerade förbättringar av Classic EV´s adapter

Vi ska behålla den 10 mm tjocka frästa aluminiumplattan men göra ett hål med ca 110mm diameter och borra 6st bulthål på 213mm diameter för att fästa elmotor NetGain HyPer 9 DHV AC X144. Vi vill kunna köra elmotorn med Volvo´s standard hydrauliska koppling från B18/B20. Därför ska vi modifiera 6-bult svänghjulet, montera av startkransen och svarva bort så mycket material som möjligt för att få ned vikten på roterande massan i svänghjulet.

Bild
(Foto EV West. Anslutning mellan svänghjul och elmotor i elkonverteringskit)

Kopplingssats för B18/B20 från VP-Autoparts

För att skydda kopplingsplattan från smuts så ska vi använda standard aluminium sprängkåpa.Vi kör med Volvo´s original kopplingslamell och tryckplatta integrerad i den nya anpassade adaptern.

Bild
Bild
(Foto VP-Autoparts Kopplingssats och urtrampningslager för B18/B20)

Montering av koppling till elmotor NetGain HyPer 9 DHV AC på 130hp DIN

Bild
(Foto EV West. Montering av koppling till elmotor NetGain HyPer 9 DHV AC på 130hp DIN)

Montering av controller HyPer-Drive X144™ med kylplatta

Bild
(Foto EV West. Montering av controller HyPer-Drive X144™ med kylplatta)

Tillverkning av hållare för elmotor som fästs i motorbussningarna

För att hålla ned vikten på Classic EV´s adapter så ska den nya hållaren för elmotorn tillverkas i aluminium. Vi behöver viktbesparingen för att kunna installera fler och kraftigare Litium-Jon batterier för längre körsträcka med elmotorn.

Bild
(Foto Herman Wäpling. Tillverkning av hållare för elmotor som fästs i motorbussningarna)

Montering av hållaren till nya elkonverteringsadapter

Aluminiumhållaren för Classic EV´s nya adapter bultas fast framtill på den frästa aluminiumplattan. Baktill kommer i nya adaptern standard aluminium sprängkåpa att monteras. Även den hydrauliska kopplingens tryckplatta kommer att fästas med bultar i den 10mm tjocka aluminiumplattan.

Bild
(Foto Herman Wäpling. Montering av hållaren till nya elkonverteringsadapter)


Här kommer en länk från: EWL Automotive med 11 byggfilmer för att konvertera Volvo veteranbil till eldrift, den mekaniska konstruktionen, tillverkning av adapter, installation, provkörning mm!

Hur man konverterar en Volvo Amazon till ren eldrift part 1!

Hur man konverterar en Volvo Amazon till ren eldrift part 2!

Hur man konverterar en Volvo Amazon till ren eldrift part 3!

Hur man konverterar en Volvo Amazon till ren eldrift part 4!

Hur man konverterar en Volvo Amazon till ren eldrift part 5!

Hur man konverterar en Volvo Amazon till ren eldrift part 6!

Hur man konverterar en Volvo Amazon till ren eldrift part 7!

Hur man konverterar en Volvo Amazon till ren eldrift part 8!

Hur man konverterar en Volvo Amazon till ren eldrift part 9 Testkörning!

Hur man konverterar en Volvo Amazon till ren eldrift part 10!

Hur man bygger en elektrisk bil med ren eldrift på 7 minuter part 11!
(Elmia custom performance show 2018)



Herman W skrev:
Vi måste se att allt fungerar som det skall i Amazonen först, är ju ett stort ansvar att bygga ett drivpaket till en P1800!
Företaget Evwest i Kalifornien har en katalog med det mesta man kan behöva för ett elbilsbygge, vissa saker kan dock vara billigare att köpa via svenska importörer eller via Kina.



Caresto´s 4-hjulsdrivna elbil P1800GTe visas på film

Elbilar börjar bli vanliga, men hur vanligt är det med en eldriven P1800 4WD med dubbla elmotorer!

Bild
Bild
Bild
Bild
(Foto Leif Tufvesson/Bilsport. Caresto´s 4-hjulsdrivna elbil P1800GTe)

Här bjuder Leif Tufvesson med sin Volvo P1800 GTe på en aptitretande film:

Bild
(Film Leif Tufvesson/Bilsport. Caresto´s 4-hjulsdrivna elbil P1800GTe på film del 1)

Leif Tufvesson byggde en sådan och nu är hans eldrivna P1800 redo för framtiden!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
(Foto Leif Tufvesson/Bilsport. Caresto´s 4-hjulsdrivna elbil P1800GTe)

Bilbyggargeniet Leif Tufvesson har gjort det igen! Han har format om den redan fina P1800-an till ett underbart monster med dubbla elmotorer och drivning på alla fyra hjulen.

Bild
(Film Leif Tufvesson/Bilsport. Caresto´s 4-hjulsdrivna elbil P1800GTe på film del 2)

Anonym skrev:
Volvo P1800 firar 60-årsjubileum år 2021."

Bild



Tillbaka till Forumet eller
Till Volvo P1800 Instagram
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!

© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " ;-) "


Återgå till Motorer