Forumindex Bilens kategorier Motorer Tomgångsproblem

Tomgångsproblem

Motorfrågor, förgasare, insprutning, smörjning och allt annat som hör till motorerna!

Inlägg 18 maj 2019, 06:52

Inlägg: 10
Ort: Helsingborg, Skåne län, Sweden
Hejsan, tänkte kolla om någon råkat ut för samma problem. Bilen har stått stilla i ca 10 år. Jag fick liv i den och har fixat följande:
Ny bränsletank, nytt bränslefilter, nya bränsleledningar, renoverade insprutare, ny slangar(vakum och kylarslangar) i motorutrymmet. Ny brytare, kondensator, rotor, fördelarlock. Även tändkablar och stift är nya. Tändningen ställd, 61graders kamvinkelmått.

Nu till problemet. Kört med bilen från och till senaste veckorna och den har gått perfekt. Körde ifrån besiktningen (godkänd :D ) och hemåt, skulle växla ner i en sväng och motorn höll på att dö, trodde jag fått i fel växel eller inte tryckt ner kopplingen. Fortsatte hemåt, går perfekt, samma sak i nästa sväng (kopplingen intryckt) in på gatan där jag bor. Testade hemma och bilen går ej på tomgång måste ge lite gas för att hållas vid liv. Testade nästa dag med kall motor, samma problem. Tips emottages tacksamt.
Med vänlig hälsning Björn

Inlägg 18 maj 2019, 07:35

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
En bra start är förstås att ta del av VOLVOs "Felsökningsschema insprutningsmotorer"
http://volvo1800pictures.com/document/v ... otorer.pdf

Inlägg 18 maj 2019, 16:19

Inlägg: 10
Ort: Helsingborg, Skåne län, Sweden
Naturligtvis har jag kollat felsökningsschema. Lite tradigt att gå igenom hela proceduren om och om igen. Tänkte mer att om någon har haft liknande problem. Blir ett rätt tradigt forum om det är det enda svaret, kolla felsökningsschema. Dock verkar det löst då jag hade en ny tryckregulator och att en slang från tillsatsluftsliden blev helt igenhoppadragen, bytte till den gamla armerade, nu funkar det kalas.
Med vänlig hälsning Björn

Inlägg 18 maj 2019, 22:52

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
1. Felsökning är ofta/alltid tradigt!
2. Känner man som frågeställare till tillgängliga felsökningsscheman och har tillämpat dom så tycker man förstås att det är alldeles onödigt med ett svar som hänvisar till dessa


Återgå till Motorer

cron