Forumindex Bilens kategorier Motorer Motorolja

Motorolja

Motorfrågor, förgasare, insprutning, smörjning och allt annat som hör till motorerna!

Inlägg 04 maj 2019, 17:36

Inlägg: 49
Vet att det har diskuterats i tidigare inlägg men vilken slags motorolja bör jag använda? Brukar byta varje år fast jag bara kör ca 150 mil. Har ofta kört med olja från Biltema och det har ju funkat men man bör kanske satsa på olja av bättre kvalitet? Vilken viskositet bör jag välja? Den jag använt varje år när jag bytt sedan 2012 är Biltemas semi syntetisk 10w40
Gäller P1800 ES-73

Inlägg 04 maj 2019, 17:47

Inlägg: 312
Samma här, billigaste oljan som uppfyller specifikationerna (normalt ren mineralolja) och byt ofta vilket du redan gör. Kör du bara sommartid borde en rak 30 olja fungera både i motorn och växellåda.

Den absolut bästa oljan som fanns 1973 är förmodligen sämre än den sämsta oljan som finns idag.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 04 maj 2019, 22:28

Inlägg: 49
Tack för snabbt svar Lars!
Den "raka" 30-oljan du nämner är det då den SAE30 som jag skulle kunna ha i växellådan också? (Gräsklipparoljan)

Kanske enklast att köra vidare med den olja jag brukar köpa om den är bra nog?

Inlägg 05 maj 2019, 10:34

Inlägg: 312
För säkerhets skull kollade jag i instruktionsboken och där rekommenderas 10W-30 för åretruntbruk och så länge som det rör sig om körning på allmän väg i laglig hastighet är den oljan mer än tillräckligt dyr (bra).
Så länge oljan inte är märkt hel, halv, delsyntet eller liknande är det en ren mineralolja, den är också normalt billigare än en del/helsyntetolja. Det räcker med 1dl syntetolja i en kubikmeter mineralolja för att det ska bli en delsyntetolja.
olja.png
olja.png (617.24 KiB) Visad 17056 gånger

Den raka 30 oljan skulle bara användas vid temperaturer över 30°C så den är nog olämplig som motorolja i Sverige, (skulle nog ha fungerat förra sommaren). 10W används under -10°C, 20W över -10° det betyder att om du bara kör i temperaturer över -10°C kan du använda en multigradeolja som börjar på valfri siffra 0 till 20 åtföljs av W- och en siffra 30 eller högre. T.ex. 0W-50, 15W-40, eller 10W-30. 0W-50 är om den finns en svindyr helsyntetolja medan 10W-30 är en relativt billig mineralolja. 15W-40 är troligen också en mineralolja till rimligt pris. Motorn är helnöjd med mineralolja och byten varje år efter 150 mil. På 100 år blir det 15000 mil, tror du att motorn behöver någon dyrare olja för att överleva 100 år med dessa förutsättningar?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 05 maj 2019, 18:58

Inlägg: 49
Verkar finnas lite olika alternativ, det är bra.
Stort tack för all hjälp!

Inlägg 06 maj 2019, 22:08

Inlägg: 104
Ort: Stockholm

Kör man sparsamt så är det säkerligen helt okey med t.o.m Biltemas olja, men vill man ha väldigt bra saker, läs mitt inlägg på tips och trix.
Efter testat denna, byter aldrig, har hittat det bästa av bästa!

Inlägg 07 maj 2019, 06:37

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
För ordningens skull (...säkerligen helt okey med t.o.m Biltemas olja...) måste jag då berätta att när jag sålde min BMW 3.0S från 1972 hade den gått 75.000 mil med BILTEMA-oljor under de allra flesta milen.

Inlägg 08 maj 2019, 21:20

Inlägg: 104
Ort: Stockholm

Tror att säkerligen dom flesta också är väl nöjda med Biltema´s olja och även dom som kör på Castrol´s olja.
Eftersom man inte pressar dom hårt eller kör mycket och längre sträckor kanske.
Jag själv kör ju kanske "onormalt" mycket med min, minst 1500 mil per år, och nåt år med många mer mil och
märkte hur mycket "mjukare" och bättre motorn verkar må bara, så min avsikt var att ge en vink om nåt jag hittat och är väldigt nöjd med. En flush med deras LX, och ett oljebyte vartannat år är som att ha en motor som känns "nybytt" på hela tiden.

Men, oljor är så mycket bättre numera än dom var på 60-talet så, Biltema är säkerligen ett bra val för priset och får säkert motorn att rulla i många mil.

Inlägg 11 maj 2019, 18:57

Inlägg: 7
Ort: Silverdalen
Jag har just nu en av de oljor som Shell rekomenderar till B18 motorn, HX7 semi syntet 10W/40 i min bil. Har alltid använt märkesolja typ Shell, Castrol, Mobil m.fl. i min bil. Min bror däremot har kört med Biltema olja i sina fordon både bilar och motorcyklar under många år och aldrig haft några problem. Brukar kolla på oljetillverkarnas hemsidor vilken olja som rekomenderas.
Mvh Göran

Inlägg 11 maj 2019, 19:20

Inlägg: 312
Det är säkert en utmärkt olja och om den har ett rimligt pris är det ett bra val. Att köpa en avsevärt dyrare olja till en B18 är ungefär som att mala köttfärs av oxfile och göra hamburgare. Hamburgaren blir förmodligen godare men få skulle märka skillnad om de inte blev informerade.
Man bör läsa på vilka krav biltillverkaren ställer på oljan och sedan själv välja en olja som passar i kvalitet och pris, annars kan man få betala avsevärt mer än vad man behöver.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Nästa

Återgå till Motorer

cron