Forumindex Bilens kategorier Motorer Läckande insprutare

Läckande insprutare

Motorfrågor, förgasare, insprutning, smörjning och allt annat som hör till motorerna!

Inlägg 18 apr 2019, 21:00
Bom Användarvisningsbild

Inlägg: 10
När jag startade min ES -72 efter vinterns vila visade det sig vara kraftigt läckage vid 3 av insprutarna. Kan det åtgärdas eller måste de bytas? Var köper man nya?

Inlägg 18 apr 2019, 22:34

Inlägg: 312
Jag förmodar att läckaget är vid bensinslangens anslutning på spridaren. Volvo säger att spridaren ska bytas vid bensinläckage men har bestämt för mig att jag vid något tillfälle ersatte bensinslangen och den pressade plåthylsan med ny slang av bra kvalitet och en slangklämma.
Prova med att byta slangen, spridaren är ju oanvändbar som den är. Använd slang som mer än väl tål arbetstrycket 2 bar, sikta på en slang som tål 10 bar.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 18 apr 2019, 22:39

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Köpa nya kan du tex göra här
http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... tno=461674

Du kan också försöka få tag på begagnade på bilskrotar, på eBay etc

Om den slår till och från som den skall kan det vara skit i den som gör att den inte stänger ordentligt. Kanske kan en ultraljudstvätt då göra susen. Det kan nog de flesta BOSCH-verkstäder hjälpa dig med

Läcker den "på utsidan" som Lars Bd skriver om så borde det fungera som Lars skriver. Åtminstone gjorde jag så med spridarna till min gamla BMW och det fungerade fint i flera tiotusentals mil. Det var visserligen en L-jetronicinsprutning men jag gissar att VOLVOns spridare i huvudsak är fysiskt likadana. I alla fall ser dom väldigt lika ut på bilden hos VP-Autoparts

Inlägg 19 apr 2019, 07:35
Bom Användarvisningsbild

Inlägg: 10
Tack för snabba svar. Jag trodde också att det kunde vara läckage vid den anslutande slangen. Drog åt slanglämmorna lite extra men det gjorde ingen skillnad. Skall prova med rengöring så får vi se.

Inlägg 19 apr 2019, 15:01

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Det är ju snart 50 år sedan din bil tillverkades så du kan lugnt utgå från att alla slangar som suttit sedan dess är rätt risiga.

På min gamla BMW började gummislangarna spricka på utsidan (men läckte inte) redan efter runt 25 år så jag sågade sönder original plåtklamma som håller fast slangen vid insprutaren, drog av den gamla slangen och satte dit en ny slang. Köp dock inte den billigaste slangen du kan hitta för dessa kan ha väldigt kort livslängd. Redan efter ett år började tex slangarna jag köpte på BILTEMA för 15-20 år sedan till min BMW spricka i ytan. Dom kan ju ha blivit bättre sedan dess men jag vet inte för jag köper aldrig några bensinslangar längre hos BILTEMA. Kvalitetsslangar håller minst 10 år.

I stället för original plåtklamma använde jag slangklämmor liknade dessa då det är trångt om plats https://www.biltema.se/bygg/vvs/vvs-til ... 2000016944

Dessa slangklämmor borde också fungera om man bara kommer åt att klämma åt dem https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000035863

Inlägg 19 apr 2019, 21:11
Bom Användarvisningsbild

Inlägg: 10
Tack för tips. Det verkar inte vara slangarna som läcker. Dessa är nog utbytta för inte allt för länge sedan. De har sådana slangklämmor som du bekriver i båda ändarna. Jag har bara ägt bilen knappt ett år. Ställde in den för vintern i oktober i varmgarage. Då fanns inget läckage. Startade den häromdagen och upptäckte kraftigt läckage vid tre av insprutarna. Verkar komma i skarven mellan den blå plastöverdelen och ventilkroppen. Mycket förbryllande.
Artikelnumret är Bosch 0280150003. Jag har läst mig till att dessa är ersatta med Bosch 0280150036. Nu undrar jag om det är dessa som VP autoparts säljer eller är det ytterligare en ersättare.

Inlägg 05 maj 2019, 20:35
Bom Användarvisningsbild

Inlägg: 10
Fick tag i fyra Bosch 0280150036 insprutare NOS via eBay. Nu funkar allt som det ska. Inget läckage.


Återgå till Motorer