Forumindex Bilens kategorier Motorer Startmotor

Startmotor

Motorfrågor, förgasare, insprutning, smörjning och allt annat som hör till motorerna!

Inlägg 18 apr 2019, 07:32

Inlägg: 11
Hej
Jag har en p1800s-69 B20. Startmotorn rasslar när jag vrider på tändningen. Efter några försök "tar" den och går igång. Vad är fel? Renovera, byta?

Inlägg 18 apr 2019, 11:41

Inlägg: 312
Du kan prova att byta startmotorn men det kan vara så att startkransen på svänghjulet är skadad. En startmotor från B18 från till och med B23x ska passa (140, 240, 740). Om startkransen är skadad är det enklast att byta hela svänghjulet.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 18 apr 2019, 18:31

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Det kan väl också vara solenoiden som inte drar ordentligt?

I varje fall skulle jag kolla detta först. Om inte annat för att detta kan göras utan att motor och växellåda delas vilket är ett "stort" jobb.
Att skruva bort startmotorn är ett "5-minutersjobb"

Inlägg 18 apr 2019, 20:08

Inlägg: 11
Tack för råden. Jag ska demontera startmotorn och få den uppmätt/kollad och hoppas på att felet finns där.

Inlägg 19 apr 2019, 05:46

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
När du plockat bort startmotorn borde det vara möjligt att genom hålet där startmotorn sitter se (och kanske tom känna) om startkransen är skadad. Hålet är ganska litet men jag tycker att det borde gå.

Antingen se direkt. Men då måste du nog ligga under bilen och kika.
Eller också indirekt mha en spegel kolla uppifrån motorrummet

Inlägg 19 apr 2019, 06:27
Om de är stora skador som ej går att fila bort så är det ju bara att ta ner lådan och värma loss kransen och vända den eller "rukka" den so att drevet går in på ett nytt oskadat ställe på kransen.

Inlägg 23 apr 2019, 16:23

Inlägg: 11
Tack för bra råd. Kransen verkar hel så jag kollar startmotorn och hoppas på det bästa.


Återgå till Motorer

cron