Forumindex Bilens kategorier Motorer B20E vill starta men gör det ej

B20E vill starta men gör det ej

Motorfrågor, förgasare, insprutning, smörjning och allt annat som hör till motorerna!


Inlägg: 10
Ort: Helsingborg, Skåne län, Sweden
Hejsan, försöker få liv i farsans ES-72. Bilen har stått i ca tio år. Ny bränsletank med ny soppa. Jag har bytt tändspole, kondensator och brytare (0,4). Den vill tända till men det är precis som att den bara går på den soppan som ges av pumpen vid tillslag av tändning. Sen snurrar bara startmotorn utan tillstymmelse till liv i motorn. Dock läcker det lite soppa vid tryckregulatorns topp, liten bult ser det ut som. Om detta kan påverka?
Nya stift och tändkablar är beställt.
Alla tips välkomna, kan ingenting i princip om insprutningsmotorer.
Med vänlig hälsning Björn


Inlägg: 312
Förmodligen behöver hela bränslesystemet rengöras men felsök enligt verstadshandboken som finns på volvoamazonpictureş.se. Vissa moment kräver specialverktyg men går oftast att ùtföra på annat sätt.
Kontrollera om spridarna klickar när du gasar, tändning på.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 10
Ort: Helsingborg, Skåne län, Sweden
Tackar för länken, blir att plugga teori för att få en bättre uppfattning.
Edit: Det klickar när man rör gaspedalen


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Insprutningssystemen på dessa gamla bilar är väldigt lika mellan olika bilfabrikat eftersom dom ofta är uppbyggda av "standard"-komponenter

När jag i slutet av 90-talet bytte förgasarna på min BMW 3.0S -72 till insprutning från en BMW 528i -77 fick jag några problem som jag ville ha hjälp med från en auktoriserad BOSCH-verkstad. Redan då var mitt system (L-jetronic) för gammalt för att dom skulle kunna hjälpa mig. Jag fick helt enkelt lära mig själv om mitt insprutningssystem.
Då upptäckte jag att verkstadshandböckerna från många olika bilfabrikat med L-jetronicsystem gick utmärkt att använda till min BMW. Den jag tyckte fungerade bäst var skriven för en Volkswagen.

Jag skulle gissa att det är likadant med insprutningssystemet på en P1800. Om du inte hittar svaren på dina frågor i VOLVOs verkstadshandböcker och det är ett D-jetronicsystem du har så kan du leta på nätet och hitta mycket matnyttigt som går att tillämpa på din bil. Tex
https://members.rennlist.com/pbanders/
https://oldtimer.tips/en/d-jetronic/72-troubleshooting


Inlägg: 10
Ort: Helsingborg, Skåne län, Sweden
Tackar för tipsen :D , jag kommer att bli en mästare på insprutning när jag gått igenom allt detta (i teorin i alla fall)


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Om du verkligen ger dig in i tidiga insprutningars underbara värld så är nog risken stor att du blir en "mästare på insprutning". I alla fall insprutningen på din bil.

När jag upptäckte att jag hade liten hjälp att vänta från "experterna" undrade jag hur jag, som inte kan mycket om elektronik, skulle kunna lösa mina problem.
Ett av dom bästa åtgärderna jag gjorde var att köpa på mig ett extra exemplar av alla komponenter som ingick i mitt insprutningssystem (reläer, insprutare, luftmängdmätare, luftspjäll, elektronikbox mm). Innan jag lade undan dom på reservdelshyllan testades dom i bilen så att jag visste att dom fungerade.
När sedan ett fel inträffade på mitt insprutningssystem bytte jag ut komponent efter komponent tills motorn gick igen. Då visste jag vart felet fanns och kunde i bästa fall, mha det elektriska kopplingsschemat, börja felsöka i den aktuella komponenten. Ofta kunde jag hitta felet och kunde därmed lägga den lagade och fungerande komponenten på reservdelshyllan igen.

Det är ju tur att BOSCH tillverkat dessa komponenter (och inte LUCAS) så dom är elektriskt/elektroniskt väldigt tillförlitliga. Jag hade bara "mekaniska" fel på mitt insprutningssystem som tex oxid på elektriska kontakter och i kabelhärvor. Vissa delar av systemet byggde jag dessutom om till senare (och tillförlitligare) varianter. Tex tillsatsluftsliden

I och för sig var och är det lättare att köpa på sig komponenter till ett L-jetronicsystem än ett D-jetronicsystem som är en tidigare generation. Vad jag förstår är D-jetronicen svårare att få att fungera bra eftersom den bygger på principen att mäta trycket i insugningsröret isf att mäta luftflödet som på L-jetroniken
Dessutom har det funnits mycket färre D-jetronicsystem sålda så kunskapen om dessa är sämre än för senare typer av insprutningssystem.
Eftersom D-jetronicsystem krånglat mer och funnits i färre exemplar på marknaden innebär det nog också att det är svårare och dyrare att hitta fungerande delar.


Inlägg: 10
Ort: Helsingborg, Skåne län, Sweden
Problem solved :D Vet inte om det är fel fördelarlock, men i botten på hålen är bara en kopparplatta medans de nya tändkablarna har mer som en honkontakt. Blev med andra ord väldigt lite kontaktyta. Finns det fördelarlock med motsvarande hankontakt i hålen?
Precis som med vår gamla husvagn med sina lampor med dålig kontakt, löste det sig (tillfälligt) med Ullareds aluminiumfolie. Dock ingen tomgång utan fick ge lite gas, fast hon lever :D
Fortsätter plugga insprutning


Inlägg: 10
Ort: Helsingborg, Skåne län, Sweden
Ha, säg den glädje som varar. Skulle flytta bilen till ett annat garage, 200m bort. Gick halvdåligt och ville inte svara på gasen riktigt. Halvvägs dog den, ville tända till vid startförsök men, nej. Blev till att putta sista biten. Rengöring av insprutare kanske (om man kan det)?


Inlägg: 312
Först en ordentlig felsökning och lär dig systemet.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Återgå till Motorer