Forumindex Bilens kategorier Motorer B20 som ger 272hk, 11.6s/180km/h på Quarter Mile utan turbo

B20 som ger 272hk, 11.6s/180km/h på Quarter Mile utan turbo

Motorfrågor, förgasare, insprutning, smörjning och allt annat som hör till motorerna!


Inlägg: 249
Ort: Karlskoga

B20 som ger 272hk och 11.6sek. 180km/h på Quarter Mile utan turbo

Bild
(Av Rospigg. Optiflow B20 topp från Maskinisten)

B20 Optiflow topp med resta insugskanaler

Bild
(Foto Stefan Lindqvist. Optiflow B20 topp)

Aluminium vipparmsbrygga med 1,6:1 rullvippor.

Bild
(Foto Stefan Lindqvist. Optiflow B20 med dubbla fjädrar och aluminium rullvippor)

Ventiler insug/avgas 46-38mm Manley, bronsstyrningar, dubbla ventilfjädrar, aluminium retainers.

Bild
Bild
Bild
Bild
(Foto Stefan Lindqvist. Optiflow B20 topp)

2,45 liter B20 Optiflow motor med resta insugskanaler

Bild
(Foto Stefan Lindqvist. Monterad Optiflow B20 motor)

B20 motorn ser i grova drag ut så här:

Volym 2441 cc.
Blocket borrat till 94 mm, betongfyllt. Smidda Mahle kolvar (VW).
Vevaxeln strokad med 88 mm slag och B230 vevstakar.
TG 990 stålkam. Ståldrev, 9 mm crommoly stötstänger.
Optiflow topp med uträtade och uppflyttade insugskanaler.
Ventiler insug/avgas 46-38mm Manley, bronsstyrningar, dubbla ventilfjädrar, aluminium retainers.
Avgaskanalens golv höjt 5 mm, breddad och höjd kanal.
Aluminium vipparmsbrygga med 1,6:1 rullvippor.
Förgasare dubbla Weber 50´ DCO med eget byggt aluminiuminsug.
Hemsvetsat grenrör 1 3/4" med övergång till 1 7/8" efter 300 mm.
Invändiga mått ca 42 resp. 45 mm. Längd ca 775 mm. 3" kollektor, 2,5" tailpipe.
(Motordata av Stefan Lindqvist från STS Forum)

I provbänk en 2,45 liters Optiflow B20 motor med dubbla Weber 50'

Bild
(Foto Stefan Lindqvist. 2,45 liters Optiflow B20 motor med dubbla Weber 50' ger 272hk vid 6500rpm)

På Drag Strip 1/4 mile

Bild
(Foto Stefan Lindqvist. Repa på Drag Strip: 11.6981s och 180.13km/h på 1/4 mile)

Länk till B20 Optiflow sugmotor:
Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)


E85 på 105 oktan och E100

Jag misstänker att Stefan Lindqvist kör sin B20 på etanol E100 eller liknande racingbränsle.

Två svenska biltillverkare har utvecklat etanolmotorer, Saab Aero X BioPower 100 Concept E100 med en V6-motor som helt drivs av E100 bioetanol och den begränsade upplagan av Koenigsegg CCXR, en version av CCX omvandlas till att använda E85 eller E100, liksom standard 98-oktan bensin, och för närvarande det snabbaste och mest kraftfulla flexifuel fordonet med sin dubbelladdade V8 som producerar 1032hk när den körs på biobränsle, jämfört med 806hk på amerikansk standard pumpbensin, dvs 91 oktan. Den högre bränsleeffektiviteten på E100 (jämfört med metanol) i högpresterande racerbilar resulterade i att Indianapolis 500-tävlingar 2007 och 2008 kördes på E100, dvs 100% etanol.

Bild
(Foto engelska Wikipedia. Rear view of the light blue Al-Thani family CCXR Special One in London)

Koenigsegg CCXR är en mer "miljövänlig" version av CCX, som drivs av samma motor, men kan köras på E85 (105 oktan) och etanol E100 istället för standard 95/98 oktan bensin. CCXR krävde modifierade bränsleinsprutare, uppgraderade bränsleledningar och kolvringar och en högre boost-inställning på kompressorerna. I standardform har karosseriet av CCXR kraftigt optimerad aerodynamik, tillsammans med tillvalsdiffusorer för att förbättra luftflödet, inklusive en mer aerodynamisk frontspoiler. Vid körning på etanol ökar effekten till 1032hk, dvs 759kW och 1060Nm vridmoment vid 7000 rpm (1018hk, 782 lb⋅ft vid 5600 rpm). Detta är ett direkt resultat av etanolens kylningsegenskaper i motorns förbränningsrum tillsammans med den extra boost, som möjliggjorts av etanolens högre oktantal jämfört med bensin.

Länk till Koenigsegg CCXR på engelska Wikipedia.


Tanka 15% extra E85 (ca 105 oktan) i bensintanken och fyll sedan upp med blyfri 98 oktan från Circle K

Bild
(Circle K milesPLUS 98 + mer kraft och acceleration)

Resultat: 99 oktan blyfri bensin år 2020 för bättre prestanda. På Circle K macken i Karlskoga är det kö till E85 och 98 oktan pumpen. Trimmade Hemi Cuda, Dodge Challenger 440 6-pack, Daytona mm trängs i kön med P1800 och trimmade B20 motorer.

För att slippa skvätta med giftiga kemikalier, typ blytillsatser mm så kan man billigt och enkelt konvertera B20 toppen till blyfri drift, se Budget blyfrikonvertering av B18/B20 topplock, del 2.


_____________________________________________________________________________________________________

Någon som monterat turbo på P1800?

Garrett Turbo, optimerad motorstyrning, bränsleeffektivitet och prestanda, 303hk!

Bild
Bild
Bild
(Foto Garrett Turbo. Optimera motorstyrning, bränsleeffektivitet och prestanda)

Länk till Garrett® Turbo Boost Adviser.

Plenum med inbyggda spridare

Bild
(Foto RWD_cossie_wil. Plenum med inbyggda spridare i stället för att använda en B20E-topp)

Bild

Bild

Bild
Bild
Bild
(Foto lechen_volvo. Volvo P1800 turbo 1964)

Bild
Bild
(Foto Koenigsegg som monterade Volvos stora turbo i denna!)

Bild
Bild
(Foto Kurt Incledon som funderar på sekventiellt Stealth-system)

Bild
Bild
(Film av p18004fun från YouTube. Volvo P1800 med B20. Lysholm kompressor och motorstyrning MaxxEcu)

Bild
Bild
(Foto Justin Schmidt som har en P1800 Turbo parkerad nära sig)

Bild
Bild
(Foto Justin Schmidt som har en P1800 Turbo parkerad nära sig)

Bild

Bild
Bild
(Foto romkasponka. Specifikationer på m42 plenum för turbos)

Bild
Bild
(Film av GTBoard.com. Ferrari 458 vs Volvo Amazon '67 "Vöcks")

Bild

Inlägget Någon som monterat turbo på P1800? kommer från Volvo P1800 Restoration Club den 2018-11-22!

Savarturbo - Råd och tips om Volvo turbotrimning: Bottendel Vevstakar Vevaxlar Block Kolvar

Bild
(Foto Savarturbo - STS Turboracing: Bottendel Vevstakar Vevaxlar Block Kolvar)

Länk till Savarturbo - STS Turboracing. Råd och tips om Volvo turbotrimning.

MaxxTuning - Motorstyrning för mappning av laddtryckskurvor, spridare, bränsleblandning och tändkurvor

Bild
Bild
Bild
Bild
(Foto MaxxTuning. Motorstyrning för mappning av laddtryckskurvor, bränsleblandning och tändkurvor)

Länk till MaxxTuning - MaxxECU Mtune.


Tillbaka till Forumet eller
Till Volvo P1800 Instagram
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!

© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " ;-) "


Inlägg: 249
Ort: Karlskoga

B20 turbo topp

Bild
(Av Stefan Lindqvist (Lindqvist Racing) från Forum.P120.se)

Bild
Bild
Bild
Bild
(Foto Christer Björk. B20 turbo topplock)

B20 turbo toppen är mycket fint portad samt fräst för dubbla ventilfjädrar och 46-38,5mm ventiler som jag köpt nya hos KG Trimning. Jag ska låta mirafräsa ventilsäten innan montering av ventilerna.

Bild
Bild
(Foto Christer Björk. B20 turbo topplock)

Exempel på en nytillverkad Optiflowtopp och hemtillverkat insugningsrör

Tyvärr är det spec. gjorda insuget borta. Här är bilder på ett hemtillverkat insug och en nytillverkad Optiflowtopp till en B20 sugmotor med dubbla Weber 50-or.

Bild
Bild
Bild
Bild
(Foto Stefan Lindqvist. Optiflow B20 sugmotor med dubbla Weber 50-or)

Stefan Lindqvist passade på att åka iväg med motorn till Görans Motorteknik och få den bromsad. Det visade sig att nya kammen, TG 990 och nya grenröret hade gjort nytta, +10 hk mot innan, dvs 272hk ur en 2,45 liter B20 sugmotor.

Plenum för B20 turbomotor

Här är ett exempel på ett hemtillverkat plenum för B20 turbomotor.

Bild
(Hemtillverkat plenum för B20 turbomotor)

Bild

Bild


Länk till B20 Optiflow topplock:
Hur mycket jobb får man lägga på ett topplock?



Tillbaka till Forumet eller
Till Volvo P1800 Instagram
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!

© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " ;-) "


Inlägg: 424
Ort: Göteborg
Om man inte har som ambition att plocka ut en väldig massa hästar ur sin motor kan man genomföra en turboinstallation med förgasare enkelt och rätt billigt. En av bilderna ovan liknar väldigt mycket den ombyggnad jag gjorde 1977-78 på min SAAB 99

SAAB 99 min turbo1.jpg
SAAB 99 min turbo1.jpg (220.4 KiB) Visad 11157 gånger


På den tiden fanns inte mycket erfarenhet av turbotrimning så det blev en riktig vedbodtrimmning

- två topplockspackningar med en 1 mm plåt mellan dem gav ca 7,2:1 i kompressionsförhållande
- en stoppskruv i fördelaren hindrade förtändningen att bli för mycket
- vatteninsprutning för att hålla ner förbränningstemperaturen vid höga laddtryck. En laddluftkylare var det förstås inte tal om
- stypbrickor med olika stora hål i mellan förgasare och turbo reglerade max laddtryck. Påstods vara väldigt fel om man vill vara snäll med sin turbo men nöden har ingen lag. Och det fungerade ju! En wastegate var alldeles för dyr
- förgasarnålen slipades ner till mindre diameter på den "yttersta" halvan så att motorn skulle få rejält med bränsle vid full gas
- en starkare fjäder i bränslepumpen installerades för att få tillräckligt stort bränsleflöde
- en extern oljekylare var det absolut nödvändigt att investera i. Utan den blev oljetemperaturen ungefär lika varm i grader som man körde i km/tim

Vid 1,6 bars max laddtryck (gissningsvis 230-250 hk) gjorde bilen 0-150 kph på ca 13 sek vilket är rätt respektabelt fortfarande idag.
Då var det i princip bara Porsche 911 Turbo som accelererade ifrån mig så dom undvek jag att fajtas med.

Inlägg 30 maj 2019, 17:10

Inlägg: 249
Ort: Karlskoga

En 2,1 liters B20 motor med Optiflow topp!

B20 Optiflow toppen har resta insugskanaler.

Bild

B20 Optiflow topp med 46-38mm ventiler.

Bild
(Foto Stefan Lindqvist. Optiflow B20 topplock)

Börjat bygga en B20 motor borrad till 92mm med smidda B21 Mahlekolvar, 8-bultars vev och M-Profil vevstakar. Dubbla Dellorto 40-or med aluminiuminsug och kamaxel KG6.

Efter att ha räknat på vad en 300hk turbomotor kostar att bygga, dvs ca +30.000kr så har plånboken bestämt följande: Det blir istället en B20 sugmotor borrad till 92mm med B20 Optiflow topp. Började med att svarva ner de smidda B21 Mahle turbokolvarna 5mm för att minska volymen i kolvtoppen:

Bild
(Foto Tommy Lekström. 92mm smidda Mahle kolvar)

Efter svarvning av de smidda Mahlekolvarna med 24mm kolvbult är kolvtoppsvolymen:

Bild

där radien är 3cm och höjden 0,2cm. Volymen blir ca 5,6cl eller som en mellanstor snaps.

Har kontaktat en pensionerad, erfaren verkstadstekniker som ska toppdecka B20 blocket ca 1mm. Då kommer den smidda Mahle kolvtoppen att ligga jämnt med blocket. Custom Racing i Örebro ska arborra blocket till 92mm. En 0.8mm tunn 92mm topplockspackning skiljer kolven från att ta i topplocket. Den nya vattenpumpen kommer också att flyttas ned 6mm.

Bild
(Foto Tommy Lekström. :ugeek: )

Har även planat Optiflow B20 toppen totalt 3mm, dvs till 84mm höjd.

Bild
(Foto Christer Björk. Optiflow B20 topplock)

B20 Optiflow toppen är fräst för dubbla ventilfjädrar och 46-38,5mm ventiler som jag köpt nya hos KG Trimning. Jag ska låta mirafräsa ventilsäten hos Custom Racing i Örebro innan montering av ventilerna.

Bild
(Foto Christer Björk. Optiflow B20 topplock)

Volvo Performance Steg I, II, III och IV resp. ca 140-170-175-180hk DIN av B20 motor

Bild
(Foto Volvo. Stage I and II VOLVO Performance Parts and GT accessories from VOLVO R Sport)


Ökning av motorvolym

En B20 motor borrad till 92mm med 2mm nedsvarvade, smidda B21 Mahlekolvar och strokad B20 8-bultars vev till 85mm, ger en motorvolym på ca 2,2 liter.

Bild
(Foto KG-Trimning. Strokad B20 8-bultars vev till 85mm)

Länk till KG-Trimning: Strokad B20 8-bultars vev till 85mm

Kaj-Jonas Banck skrev:
"Vevaxel 8 Bultad med 85mm slaglängd, 49,00 vevtapp, Ramtappar slipade 0,25, riktad balanserad, cnc Billet svänghjul, Alu liten remskiva."
"Kostnad c.a 5500:- plus balansering."

Bild
(Foto Kaj-Jonas Banck. Strokad B20 8-bultars vev till 85mm)

En B20 motor på 2,2 liter, dvs borrad till 92mm med smidda B21 Mahlekolvar, 8-bultars vev strokad till 85mm med M-Profil vevstakar och lättat svänghjul. B20 Optiflow topp med 46-38,5mm ventiler, dubbla ventilfjädrar och aluminium brickor. Med kamaxel KG6 samt lättade lyftare och dubbla Weber 45-or borde den ge ca 170-180hk DIN.


Tillbaka till Forumet eller
Till Volvo P1800 Instagram
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!

© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " ;-) "


Inlägg: 424
Ort: Göteborg
Jag tror att du skulle bli positivt överraskad om du i stället för att jämföra kostnaden för att bygga en 300 hk turbomotor med en 160 hk sugmotor gjorde jämförelsen med en 160 hk turbomotor med en lika stark sugmotor


Återgå till Motorer