Forumindex Bilens kategorier Motorer Tar ibland lång tid innan motorn startar

Tar ibland lång tid innan motorn startar

Motorfrågor, förgasare, insprutning, smörjning och allt annat som hör till motorerna!


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
När motorn på min P1800 stått still länge (en eller flera veckor) får jag mala på startmotorn ganska länge (5-10 sek) innan den startar.
Har den stått upp till några dagar startar den alltid direkt.

Jag har fått för mig att bensinen avdunstar i förgasarna och att det är därför som det tar tid för motorn att starta.
Eventuellt rinner bensinen också tillbaks i bensinledningen. Den gamla bensinpumpen med glaskupol är dock helrenoverad med bla nya backventiler.

Jag har sett bensinpumpar med en yttre hävarm så att man (för hand) kan pumpa fram bensin innan man startar motorn när den stått still länge. I reservdelslistorna ser dock denna pump bara ha funnits till B16-motorer. Den passar väl i så fall inte på en B20-motor?

Har ni samma problem som jag och hur har ni löst det?


Inlägg: 312
Har svårt att tänka mig avdunstning som felkälla, däremot ett mindre läckage i ett eller två flottörhus. Bränslet kan inte rinna från flottörhusen tillbaka till tank utan att bryta mot en eller flera fysikaliska lagar. Om slangen mellan pump och förgasare töms på ett par veckor borde det inte påverka startvilligheten om flottörhusen är fyllda.
Har du vid ett sådant tillfälle tagit bort flottörhuslocken och tittat på bränslenivån före start?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Nej, jag har inte plockat bort flottörlocket för att se hur mycket bensin jag har i flottörhusen. Men som vanligt sätter dina förslag igång hjärnkontoret så nu när bilen stått still knappt 3 veckor fyllde jag på förgasarna med bensin tills det inte gick i mer i flottörhusen (flottörnålarna stängde). Gissningsvis gick det i mellan en kvarts och en halv deciliter bensin totalt i båda förgasarna.
Sedan startade motorn efter 2-3 sekunder som är mycket fortare än än vad det brukar ta när bilen stått still länge.

Så det är tämligen klart att bensin försvinner från flottörhusen när bilen står still. Jag kan bara tänka mig tre orsaker till det
1. Bensinen rinner in i motorn. Borde inte vara möjligt då förgasaren är konstruerad så att bensinen alltid skall "sugas in " i motorn och inte rinna in
2. Förgasarna läcker bensin till motorrummet. Inga tecken finns på utsidan av förgasarna eller på skyddsplåten under förgasarna att dom läcker
3. Bensinen avdunstar från flottörhusen så att bensinnivån är för låg när man skall starta motorn

Om dessutom bensinpumpen läcker så att slangen mellan bensinpumpen och förgasarna är mer eller mindre tom (det har jag dock inte konstaterat än) så tar det säkert "ett bra tag" innan bensinpumpen fyllt på bensin överallt där det behövs när man startar.

Är det verkligen bara jag som upplever att det tar (för) lång tid att få igång motorn när bilen stått länge?
Och det verkar faktiskt som om det finns bensinpumpar med yttre hävarm att köpa som passar på en B20! https://drevdelar.se/bensinpump-med-han ... 18-b20-b30 . Då kan man ju för hand pumpa in bensin i förgasarna innan man startar motorn. En sådan pump kan ju vara användbar även i andra sammanhang.


Inlägg: 312
Din metod var nog enklare med att bara fylla på bränsle. Avdunstningen ska ske genom det lilla ventilationshålet och jag tror inte att luftväxlingen därigenom är så stor att detta är möjligt.
Alternativ 1 är omöjligt då munstycket ligger högre än bränslenivån. Egentligen är det även osannolikt att båda förgasarna läcker ungefär lika mycket men den ena kan ha läckt tidigare och den andra börjat senare varvid du noterade startsvårigheten.
Avdunstning borde det synas spår av i flottörhuset och då mest högst upp.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Jag håller med dig om att avdunstningen inte borde vara så stor att man får startproblem redan efter ett par tre veckor. Jag har heller inget minne av att jag stött på detta problem tidigare från den tiden det bara fanns förgasare på bilar. Däremot brukar gräsklipparen vara tom på bensin i förgasaren när den stått över vintern men då är det ju flera månader det är frågan om.

Å andra sidan glömmer man fort och när jag växlar mellan min -63 P1800 och min "moderna" bil (från 2000) slås jag ofta av att det hänt så mycket vad gäller tex säkerhet och ljud- och sittkomfort. Och fartresurser. Och underhållsbehov. Och rostskydd. Och .........

Oavsett vad orsaken till startproblemen är så ser det ut som att jag åtminstone kan råda bot på symtomen genom att byta till en bränslepump med även en handpumpfunktion. Så tills vidare får ett sådant utbyte bli min åtgärdsplan.


Inlägg: 266
Ort: Karlskoga

Samma problem med min vita -65. Jag kör med startgas sedan 1997!

Har bytt bensinpump, monterat nya renoverade dubbla SU men den är fortfarande svårstartad när den stått några veckor. Jag har monterat ett bränslefilter vid förgasarna. När filtret är tomt efter mer än en vecka så behövs startgas.

Min röda P1800 -64 startar direkt och där finns bensin kvar i bränslefiltret i månader. Finns det möjligen en backventil i bensinpumpen?

Bild
(Foto Michael Bengtzing. Reims och Route de Champagne, en utflykt i min vita P1800 -65!)

© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " ;-) "


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Ja, visst finns det en backventil (faktiskt två med tanke på hur pumpen fungerar) i bensinpumpen. Fast det är ju som Lars Bd säger att även om bensinen rinner bort från bensinledningen genom bensinpumpen finns ju bensinen kvar i förgasarnas flottörhus.

Jag har i alla fall beställ en ny bensinpump med handpumpsfunktion så får jag se nästa sommar om bilen startar fortare när jag för hand pumpar fram bensin innan jag startar

Här finns ytterligare diskussioner om ämnet http://p120.se/phpbb/viewtopic.php?f=1&t=13340


Inlägg: 312
Har du någon miljöbensin t.ex. aspen tillgänglig? Koppla bort sugslangen på pumpen, starta motorn och kör tills den stannar p.g.a. bränslebrist. Stoppa ner sugslangen i Aspendungen och fyll upp bränslesystemet genom att starta motorn. Stäng av motorn och sätt tillbaka sugslangen på dess plats, provstarta 3 veckor senare.
Blir det bättre då kan man förmodligen skylla på dagens bensin och vidare felsökning är förmodligen meningslös.

Ett trix för att få en förgasarbil att starta lättare är att varva upp motorn till 3-4000 rpm dra ut choken och samtidigt vrida av tändningen, låt motorn stanna med choken utdragen. Då finns det bränslekondens i insug och cylindrar vilket underlättar en kallstart senare.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Aspen bensin finns att köpa i samhället där jag bor! STARTA alkylatbensin finns på gångavstånd (Jula). Det borde väl fungera lika bra med den?
I dag skall jag (på Posten) hämta min nya bensinpump med handpumpsfunktion. Den blir också intressant att prova.

Men vidare experiment får anstå till nästa år då bilen nu är färdigkörd för i år. Den är uppallad och arbetet med att "se över" växellådorna är startat. Båda går och låter bra så jag hoppas att det inte blir alltför många (negativa) överraskningar när dom plockas isär.


Inlägg: 266
Ort: Karlskoga

Bensinpump med handpump!

Köpte en renoverad bensinpump med handpump anpassad till B18 av Uno Kruse. Nu ska man manuellt kunna pumpa fram bensin till filter och förgasare. Förhoppningsvis blir min vita P1800 mer lättstartad i fortsättningen!

Bild
(Foto Uno Kruse. Renoverad bensinpump med handpump anpassad till B18!)

Anonym skrev:
"Ett annat mektips om bilen stått länge är att skruva av locken på flottörhusen till dubbla SU HS6, fylla på försiktigt med bensin och den startade direkt!"


Bild
(Foto Michael Bengtzing. Renoverade dubbla SU HS6 2-bult förgasare)

Jag tankar 98 oktan på Circle K (fd Statoil).

Bild
(Cirkle K miles 98 - blyfri bensin med 98 oktan)


© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " ;-) "

Nästa

Återgå till Motorer

cron