Forumindex Bilens kategorier Motorer Balansera vevstakar. Vad gör jag för fel?

Balansera vevstakar. Vad gör jag för fel?

Motorfrågor, förgasare, insprutning, smörjning och allt annat som hör till motorerna!


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Om jag någon gång i framtiden skall renovera min motor (B20) vill jag balansera dom rörliga delarna för att minska vibrationer som fortplantar sig till karossen i form av oljud.

Vevaxel, svänghjul och koppling har jag ingen möjlighet att balansera själv så dessa måste jag lämna in till en expert på sådant arbete
Kolvarna är lätt att väga in så det gör jag själv.
Vevstakarna förefaller också var lätta att väga in (totalvikten samt vikten på lill- och storänden) så det vill jag också göra själv

Men nu när jag gör testvägningar av vevstakar vill det sig inte alls.

Med vevstaken upplagd på två fasta stöd enligt bild nedan får jag upp till 2 grams skillnad i vikten av samma ände på en vevstake mellan olika vägningar. Med en så dålig mätnoggrannhet är det ju helt meningslöst att försöka väga in på någon eller några tiondels gram som är mitt mål

2 fasta stöd.jpg
2 fasta stöd.jpg (107.81 KiB) Visad 11210 gånger


Sedan testade jag att hänga upp vevstaken ”löst” i en pendel (14 cm lång) och ha ett fast stöd på vågen. Mätnoggrannheten blev bättre men väldigt långt ifrån tillräckligt bra

fast stöd, kort pendel.jpg
fast stöd, kort pendel.jpg (104.15 KiB) Visad 11210 gånger


Sista provet jag gjorde blev lika som i test 2 men med en mycket längre pendel (225 cm lång). När pendeln hängde ”exakt” lodrätt (mindre än 0,5 cm från lodlinjen) fick jag en mätnoggrannhet på runt +- 0,1 gram mellan olika vägningar. Men det räckte med att utföra vägningen på det fasta stödets ändar (ca 2 cm från kodlinjen) för att vikten skulle hamna upp till 0,5 gram över eller under lodlinjevikten.
180822: När jag senare vägde många fler gånger blev resultatet med denna upphängning mycket sämre

I de flesta filmer jag hittar på YouTube använder man en pendel som bara är någon eller några decimeter lång!
Vad gör jag för fel eftersom jag får så dålig mätnoggrannhet i mina vägningar?
Hur har ni gjort och vad är era erfarenheter från sådana vägningar?

Jag tror inte att det är fel på min våg för den väger på tiondels grammet lika mellan olika vägningar med samma kalibreringsvikt. Och den visar max en tiondels grams skillnad när jag ställer vikten ”på hörnen” jämfört med mitt på vågplattan.


Inlägg: 312
Har inte provat balansering själv så svaret grundar sig enbart på gissningar.
Kan det bli bättre om du i gör en dubbel pendelupphängning för att få bort eventuella felkällor p.g.a. friktion på fasta stöd. Ställ vågen på en bräda med den ena pendelupphängningen på undersidan och fäst den andra pendeln runt vågen. helst med vevstaksavstånd (horisontellt) mellan pendlarna. Längre avstånd mellan fästpunkterna och vevstake (lodrätt) bör ge högre repeternoggrannhet.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Ingen dum idé Lars! Fast mina tester med denna metod utföll inte till belåtenhet! Så här blev min provutrustning

2 pendlar.jpg
2 pendlar.jpg (106.71 KiB) Visad 11186 gånger
bild

Mätnoggrannheten blev alldeles för dålig. Gissningsvis för att upphängningsanordningarna i min lösning innehåller alldeles för många delar som dessutom är gjorda med för dålig precision (böjda ståltrådar). Så tex upptäckte jag att det räckte med att vända på en av upphängningskrokarna för att vikten skulle ändras med upp till ett gram.

Om man är riktigt seriös med sina mätningar finns en tumregel som säger att vald mätmetod skall kunna mäta en tiopotens noggrannare än den noggrannhet man vill ha på sitt mätresultat. I mitt fall betyder det att skall jag kunna vara säker på att jag verkligen mäter vikter med en tiondels grams noggrannhet så måste vald mätmetod klara av att mäta hundradels gram.
Mina provmätningar visar med all önskvärd tydlighet att dit kommer jag inte att nå. Och det börjar ju faktisk med att jag köpt en våg som bara mäter ner till tiondels gram.

Jag får nog ändra min målsättning till att mina vevstakars vikter skall hållas inom i bästa fall ett halvt gram eller kanske bara ett grams viktskillnad.
Sedan måste jag testa mina provmetoder mycket mer och utveckla dessa för att se hur långt jag kan komma i mätnoggrannhet.

Jag börjar om med metod ett (två fasta stöd) som innehåller få delar med väldigt enkel geometri. Jag tycker att det borde gå att utveckla denna metod till en mycket bättre repeternoggrannhet än vad mina första testvägningar resulterade i.


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Nu ger jag upp i mina försök att balansera vevstakar. I alla fall för stunden

Att göra en utrustning som väger och anger vikter på stor- och lilländen på vevstaken är inga problem. Det finns många exempel på nätet hur både amatörer och experter gjort. Mina tre varianter ses här ovan (Bild 1: fast stöd – fast stöd. Bild 2: fast stöd - pendel. Bild 3: pendel – pendel). Vågen kan tex visa vikten 329,3 gram på lilländen.

Men ställer man sig frågan hur troligt det är att lilländen faktisk också väger 329,3 gram blir det knepigare. Ett sätt att bilda sig en uppfattning om mätnoggrannheten är att väga lilländen och storänden om vartannat på samma vevstake flera gånger för att se om vikten varje gång blir samma. Om den blir det kan man vara rätt säker på att man vägt ”rätt” och att vikten faktiskt också är 329,3 gram.

Jag vägde därför varje ände på en vevstake 10 gånger dvs jag fick 20 viktangivelser och försökte att vara riktigt noggrann för att göra så exakt likadant varje gång som jag kunde. Jag testade min metod enligt bild 1 ovan (fast stöd – fast stöd) och min metod enligt bild 2 ovan (fast stöd – pendel. Pendeln var 225 cm lång dvs från tak till golv).
I båda fallen fick jag vikter som skiljde sig upp till ca 1 gram och runt 75% av viktangivelserna (dvs 15 av 20 viktangivelser) hamnade inom +-0,2 gram.

Resultaten är en klar besvikelse för mig. Det innebär ju att jag, med litet tur, kan få vikterna mellan vevstakars lill- resp storändar att diffa max 0,5 gram men får inte bli förvånad om viktskillnaderna blir upp till 1 gram och det är mycket sämre än vad jag hoppades på. Och hur jag skall kunna få vevstakarnas ändar att väga inom 0,1 gram kan jag just nu inte ens föreställa mig.

Jag skulle väldigt gärna vilja få reda på andras erfarenheter av balansering av vevstakar. Dom flesta har ju utrustning som inte väsentligt skiljer sig från min. Hur gör dom för att vara säker på att angivna viktdifferenser (”bättre än 0,5 gram”, ”helst inom 0,1 gram” och vad man nu kan läsa om) verkligen innehålls? Eller är det ”bara tomt prat” för kunden lär ju i allmänhet inte klara av att kolla vad han fått?
Eller också gör jag något fel!


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Nu har jag hittat ett sätt att väga som kan tror kan fungera med min utrustning.
Se vidare om detta i Amazon-forumet http://p120.se/phpbb/viewtopic.php?f=2&t=13331


Återgå till Motorer

cron