Om jag någon gång i framtiden skall renovera min motor (B20) vill jag balansera dom rörliga delarna för att minska vibrationer som fortplantar sig till karossen i form av oljud.
Vevaxel, svänghjul och koppling har jag ingen möjlighet att balansera själv så dessa måste jag lämna in till en expert på sådant arbete
Kolvarna är lätt att väga in så det gör jag själv.
Vevstakarna förefaller också var lätta att väga in (totalvikten samt vikten på lill- och storänden) så det vill jag också göra själv
Men nu när jag gör testvägningar av vevstakar vill det sig inte alls.
Med vevstaken upplagd på två fasta stöd enligt bild nedan får jag upp till 2 grams skillnad i vikten av samma ände på en vevstake mellan olika vägningar. Med en så dålig mätnoggrannhet är det ju helt meningslöst att försöka väga in på någon eller några tiondels gram som är mitt mål
Sedan testade jag att hänga upp vevstaken ”löst” i en pendel (14 cm lång) och ha ett fast stöd på vågen. Mätnoggrannheten blev bättre men väldigt långt ifrån tillräckligt bra
Sista provet jag gjorde blev lika som i test 2 men med en mycket längre pendel (225 cm lång). När pendeln hängde ”exakt” lodrätt (mindre än 0,5 cm från lodlinjen) fick jag en mätnoggrannhet på runt +- 0,1 gram mellan olika vägningar. Men det räckte med att utföra vägningen på det fasta stödets ändar (ca 2 cm från kodlinjen) för att vikten skulle hamna upp till 0,5 gram över eller under lodlinjevikten.
180822: När jag senare vägde många fler gånger blev resultatet med denna upphängning mycket sämre
I de flesta filmer jag hittar på YouTube använder man en pendel som bara är någon eller några decimeter lång!
Vad gör jag för fel eftersom jag får så dålig mätnoggrannhet i mina vägningar?
Hur har ni gjort och vad är era erfarenheter från sådana vägningar?
Jag tror inte att det är fel på min våg för den väger på tiondels grammet lika mellan olika vägningar med samma kalibreringsvikt. Och den visar max en tiondels grams skillnad när jag ställer vikten ”på hörnen” jämfört med mitt på vågplattan.