Forumindex Bilens kategorier Motorer Kontrollventil

Kontrollventil

Motorfrågor, förgasare, insprutning, smörjning och allt annat som hör till motorerna!

Inlägg 30 apr 2016, 14:44

Inlägg: 17
Har länge försökt hitta orsaken till varför motorn ibland rusar vid tomgång.Det är en b18b med dubbla su hs6. Detta händer endast när motorn blivit varm.Tändning o ventiler är ställda och förgasarna har nya spjällaxelbussningar,flottörventiler mm. allt är åtdraget.Spjällen sluter helt tätt. Choken är rätt inställd. Har demonterat o inspekterat insug/grenrör och inga sprickor vad jag kunde se.Bytte grenrörspackning samtidigt.Sprejat startgas men ingen reaktion.
Nu har jag upptäck att om jag knackar på kontrollventilen ovanför oljefällan, när den rusar, går tomgångsvarvet omedelbart ned till normal.Kan den vara boven?Nippeln på insuget har ju en bestämd diameter.Någon som har några erfarenheter?
/Ersa

Inlägg 30 apr 2016, 21:23

Inlägg: 312
Enligt http://volvo1800pictures.com/vm/2/2_htm ... 00%20S.php ska kontrollventilen bytas var 2000:e mil eller oftare beroende på körförhållandena. Med stor sannolikhet har den ventilen gått avsevärt mer än 2000mil och är förmodligen i stort behov av byte, jag har dock ingen erfarenhet av ventilen i fråga men förmodar att den på något sätt kan rengöras och kanske även tas isär först.
Nippeln på insuget till en B18 är vidöppen för att bromsservot ska få "obegränsad" tillgång till insugsvacumet.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 01 maj 2016, 10:12

Inlägg: 17
Ja, den ventilen borde då nog bytts minst tre gånger under min tid som ägare. Har förstått efter en del googlande att en dåligt fungerande kontrollventil kan orsaka svårigheter att synkronisera förgasarna rätt. Ny ventil skall beställas och tack för svaret Lars


Återgå till Motorer