Forumindex Bilens kategorier Motorer Olika varianter av oljepåfyllningslock?

Olika varianter av oljepåfyllningslock?

Motorfrågor, förgasare, insprutning, smörjning och allt annat som hör till motorerna!


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Jag håller på att bygga om min 63a till sluten vevhusventilation och behöver då ett nytt oljepåfyllningslock med uttag för slanganslutning.

När jag läser verkstadshandböckerna ser jag att det står för B18 att locket skall innehålla en flamfälla (brukar se ut som grovt stålull). För B20 står inget om att locket skall innehålla något sådant.

Jag har köpt ett nytt lock hos VP-Autoparts som är "lågt" (dvs sticker upp litet ovanför ventilkåpan) och ett begagnat lock på Blocket som är "högt" (dvs sticker upp mycket ovanför ventilkåpan). Se bifogade bild!
Locket från VP-Autoparts innehåller en flamdämpare men locket från Blocket är helt tomt inuti.

Det verkar som om VP-Autoparts säljer både "låga" lock (B18 och B20 för PV, Amazon, P1800, 140) och "höga" lock (till B20 för 240)

Kan någon som är insatt i frågan förklara när och varför VOLVO använt "låga" resp. "höga" lock samt med och utan flamfälla.

Per L
Bilagor
IMG_2542.JPG
IMG_2542.JPG (66.36 KiB) Visad 8536 gånger


Inlägg: 312
Båda motorerna har en flamfälla mot luftfiltret och en strypning mot insugningsröret men då B18 har luftflödet tvärt om jämfört med B20 innebär det att flamfällan och strypningen byter plats mellan oljepåfyllningslocket och sidan av motorblocket. B20 har oljelocket mot insuget och strypningen (kalibrerad nippel) och därför behövs ingen flamfälla där, på B18 kallas strypningen för kontrollventil och sitter mellan oljefällan och bromsservoslangen som i sin tur är ansluten till insuget, därför har B18 ingen flamfälla där. Ska man ändra något får man inte kombinera ett B20 oljelock med en B18 oljefälla eftersom man då kommer att vara utan flamfälla och riskerar en vevhusexplosion.
Vad jag har sett så förekommer höga lock endast 74 och senare vilket innebär att de bör sakna flamfälla.
Den kalibrerade nippeln på B20 och kontrollventilen på B18 har så små hål att de förmodligen på grund av detta fungerar som flamfälla men kallas inte så.
Med reservation för eventuell otur i tänkandet.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Det är B18-varianten jag tänker montera.

Då blir det således bra med det låga oljepåfyllningslocket med inbyggd flamfälla (som ansluts till ena luftfiltret).

Kontrollventilen (418982) som sitter närmast oljefällan till vevhuset har jag köpt. Den förstår jag dock inte riktigt hur den är tänkt att fungera. Den ser ut att innehålla en fjäderbelastad kolv som kan täta till åt ena hållet. Men bara vid riktigt höga flöden. Med munnen får man blåsa mycket hårt genom ventilen om man skall få den att stänga till. Det är i stort sett fritt flöde genom ventilen åt båda hållen.

Men det visar sig väl när jag kör igång motorn om den fungerar för annars får jag väl inget vakuum till bromsarna.
Och om ventilen inte reglerar flödet så blir det väl också svårt att ställa in förgasarna när det kommer ett "stort" luftflöde in i insugningsröret från vevhuset.

I min oljefälla till vevhuset sitter det en flamfälla så den kommer tydligen från en B20 då!

Per L


Återgå till Motorer

cron