Forumindex Bilens kategorier Motorer Rengöring av aluminiumdetaljer

Rengöring av aluminiumdetaljer

Motorfrågor, förgasare, insprutning, smörjning och allt annat som hör till motorerna!

Inlägg 28 apr 2018, 15:46

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Efter att ha sökt på nätet hur man enklast och bäst gör rent aluminiumdetaljer (i mitt fall kolvar) hittar man allt från ”skrapa och borsta” (som jag alltid har gjort hittills) till diverse kemikalier som tex fälgrengöring, lacknafta, wd40, 5-56, Alfanol HD Grön och Tellus Kraftschampo.

De två sista tycks få bäst betyg så jag köpte en dunk Tellus Kraftschampo på Swedol ( http://www.swedol.se/kraftschampo.html ) och provade att rengöra en av mina kolvar.

Här nedan ses resultatet före och efter på en kolv. Ett tjockt lager hårt sittande sot fanns i alla kolvringsspåren. Jag blandade ihop 25% Kraftschampo och 75% kallvatten och lät kolven stå i blandningen i två dygn. Därefter spolade jag rent kolven med kallvatten och resultatet ses på bilden. En aning sot finns kvar längst in i kolvringsspåren ”hörn” men sotet är väldigt mjukt så det blir enkelt att få spåren helt rena. Så vitt jag kan se har medlet inte tagit något på metallen (har mätt med mikrometer).

Kanske hade det räckt med ett dygn i blandningen. Då hade mer sot funnits kvar i kolvringsspåren men eftersom sotet mjuknat väsentligt hade det nog varit enkelt att rensa bort detta sot

IMG_5859liten.jpg
IMG_5859liten.jpg (225.63 KiB) Visad 7700 gånger


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
När jag behövde köpa mer Tellus Kraftschampo visade det sig vara mycket svårt att få tag på (är en utgående produkt hos Swedol) så jag valde att köpa Alfanol HD Grön i stället.

Även nu blandade jag 25/75% och lade i kolven i ett halvt dygn. Då hade kolven blivit ren och fin men samtidigt hade diametern på kolven minskat med 2/100-dels millimeter. Det är väldigt mycket i detta sammanhang. Kolven var en gjuten aluminiumkolv (Mahle) till en Porsche 356 så det går nog att jämföra med en VOLVO-kolv. Som tur var provade jag på min sämsta Porsche-kolv så det gjorde inte så mycket.

Dom kolvar jag skall använda lät jag ligga i badet 1-2 timmar och då minskade inte diametern. Men dom blev inte alls lika rena och fina som med Tellus Kraftschampo

Mina slutsatser är således att Tellus Kraftschampo fungerade mycket bra medan Alfanol HD Grön är det tveksamt om jag vågar använda över huvud taget om syftet är att kolvarna skall bli rena.
Kanske fungerar Alfanolen bättre i en lägre koncentration men det har jag inte provat


Återgå till Motorer