Forumindex Bilens kategorier Motorer Renovering av B20 motor med portad, 2mm planad topp ca 130hk

Renovering av B20 motor med portad, 2mm planad topp ca 130hk

Motorfrågor, förgasare, insprutning, smörjning och allt annat som hör till motorerna!


Inlägg: 17
Renovering av B20 motor med portat och 2mm planat topplock, ca 130hk DIN vid 6500rpm

Har renoverat en B20 motor -74 med 8 bultad vev och smidda Mahle kolvar. Den blyfria B20 toppen med 44/35mm B20E ventiler är portad och planad 2mm för bättre kompression och högre effekt. Blocket såg fint ut men har honat cylindrarna då det var antydan till vändkanter. Köpte bättre vevaxel då den gamla hade ojämnheter och har monterat nya ram- och vevlager från VP-Autoparts. Köpt nya smidda Mahle kolvar och en ny kolvringssats i B20 standarddimension.

Bild
(Foto Tommy Lekström den 2018-01-26! :ugeek: )

Tankar 10% extra E85 i bensintanken och fyller sedan upp med blyfri 98-oktan från Cirkle K (Statoil). Har installerat vassare K-kam från VP-Autoparts och vid kamaxelbytet monterades en ny kamdrevsats. Har renoverade dubbla SU 3-bult med nya "KD" nålar. Här har jag monterat större luftfilter från 123GT/P1800 från -67 för några extra hästkrafter. Monterat 2" Sport avgassystem. B20 motorn med smidda Mahle kolvar, 44/35mm ventilsats från B20E, portad och 2mm planad topp ger ca 130hk DIN vid 6500rpm med nya lättade lyftare som kommer från Timos Motor, nya ventilfjädrar och lättat svänghjul till ca 8kg. Bilen går lugnt på tomgång, drar ca 0,9 liter/mil på landsväg men gör 200km/h på Autobahn!

Bild

Anonym skrev:
"Köp samtidigt en sotningssats vid montering av B20 topp"

Bild

Anonym skrev:
"Kontrollera noga att du monterar en tunnare 0.8mm topplockspackning till din B20 topp!"

Bild

B20 motorn med K-kam och smidda Mahle kolvar, lättade lyftare från Timos Motor, nya ventilfjädrar, portad och 2mm planad topp och spec. enligt Volvo Performance GT Tuning Kit, B18/B20 från VOLVO R Sport ska även få ett lättat svänghjul till ca 8kg för att varva bättre. Praktiskt när man har egen svarv och dubbelgarage!

Bild
(Circle K milesPLUS 98 + mer kraft och acceleration)

Mr Rally skrev:
Jag tankar 10% extra E85 i bensintanken och fyller sedan upp med blyfri 98-oktan från Cirkle K.

Kör min P1800 hårt med portat och 2mm planat topplock. B20 motorn med 44/35mm ventiler ger ca 130hk DIN vid 6500 RPM. Har låtit renovera de dubbla SU förgasarna och monterat nya "KD" nålar för mer effekt. Installerat större runda luftfilter från P1800/123GT, från 1967 och upp. Installerat grenrör med dubbla utblås och tillhörande dubbelt främre avgasrör.

Monterat en ny komplett kamdrevssats med fiber från Motoroldies. Bytte till en bättre oljepump och installerade ny kula och kraftigare fjäder från KG-trimning.

Bild
(Foto Tommy Lekström den 2018-01-26! :ugeek: )

Installerat en ny tunnare topplockspackning på 0,8mm. Monterat ny bensinpump, ny vattenpump, ny kamdrevskåpa och ny gavel med packboxar så jag slipper oljespill.

Bild
(Foto Tommy Lekström den 2018-01-26! :ugeek: )

Renoverat fördelaren så tändningen med nya brytarspetsar, ny rotor, ny fördelardosa, nya tändkablar och 4st nya NGK BP7HS tändstift ska fungera bra.

Bild
(Foto Tommy Lekström den 2018-01-26! :ugeek: )

Den nyrenoverade B20 motorn med portat och 2mm planat topplock, 44/35mm ventilsats från B20E och K-kam borde, med rätt tändinställning, finjusterade dubbla SU förgasare, nya "KD" nålar och större luftfilter, ge ca 130hk DIN vid 6500rpm!

Bild
(Foto Tommy Lekström den 2018-01-26! :ugeek: )

Budget för renoverad B20 motor!

Bild
(Foto Tommy Lekström den 2018-01-26! :ugeek: )

Budget för renoverade dubbla SU!

De renoverade dubbla SU 3-bult förgasarna kostar ca 5475kr med grenrör.

Har låtit renovera dubbla SU 3-bult förgasare, dvs samma som på P1800 -67 och 123GT. Nyrenoverade dubbla SU 3-bult med grenrör i gjutjärn, blästrat och målat med värmetålig mattsvart färg 800 grader. Kåporna är polerade och förgasarna har 2 nya "KD" nålar, nytt fäste för gasstag, ny mellanaxelsats och original förgasarplåt. Nya packningar till luftfilter medföljer.

Bild
(Foto Tommy Lekström den 2018-01-26! :ugeek: )

Installerar större runda luftfilter med 3 bultar från 1967 och upp.

Bild
(Foto Tommy Lekström den 2018-01-26! :ugeek: )

Motorbänk för test av B20 motorn!

Ide´n är att kunna starta B20 motorn och köra den obelastad för att kunna se att tändning, bränslepump, förgasarinställning, oljetryck, generator och motor mm fungerar. Till höger om batteriet sitter en liten tank fylld med 10% extra E85 i bensintanken och fyllde sedan upp med blyfri 98-oktan från Cirkle K (Statoil)!

Bild
(Foto Tommy Lekström den 2018-01-26! :ugeek: )

Manöverpanel för motorbänk!

Bild
(Manöverpanel till motorbänk. Foto Biltema den 2018-01-26!)

Testobjekt en B20 med K-kam, planat topplock 2mm för bättre kompression och högre effekt. På B20 toppen har jag slipat in de nya rostfria 44/35 ventilerna och monterat nya tätningar. Installerat nyrenoverade dubbla SU förgasare med vassare "KD" nålar, så kallade 115hk 123GT nålar.

Bild
(Foto Tommy Lekström den 2018-04-25! :ugeek: )

Den 2mm planade B20 toppen har komp. ca 10.5:1. Motorn har även fått ett lättat svänghjul till ca 8kg för att varva bättre.

Mer information om motorbänken finns här: Motorbänk för test av B18/B20 motorer klar!

Inkörning av ny kamaxel och hårdare fjädrar!

För att minska slitaget vid inkörning av trimmade motorer med hårdare ventilfjädrar, vassare kamaxlar och nya lyftare mm så rekommenderas att man använder en mineralolja med höga zinkhalter, tex Kendall GT-1 20W50 Zink mm.

Slutligen en film med provkörning av B20 motorn!

Bild
(Film från YouTube av Tommy Lekström den 2018-04-25! :ugeek: )

______________________________________________________________________________________________

Trimning av B20 till 2,3L, 180hk och 200km/h!

Anonym skrev:
"Trimning av P1800 motorn som ger minst 180 hästkrafter, men har inte mätt effekten. Borrad och strokad vevaxel, 2.3L, smidda kolvar (från VW), KG 6 kam, portad topp med större ventiler från KG, dubbla ventilfjädrar, dubbla Weber-förgasare med bestyckning rekommenderad av KG. Sänkningsfjädrar från Lesjöfors, Koni bromsklossarna. Fälgar 6" speciellt tillverkade baserade på original centrum, däck 195x65. Elektrisk bensinpump och kylare fläkt, egen kylare för oljekylning. (oljan gick för varm genom att köra på Autobahn i Tyskland utan denna kylare). Kraftigare koppling från KG. Utväxling i bakaxel (1:3.73) och renoverad Overdrive typ J utförd av SVIS (se bild). Bilen har en acceleration under 7 sekunder. Från 0 - 100 och toppfart över 200 km/h utan att det rekommenderas. Förbrukning 1.2L/mil - jag kan inte minska. Detta är en otroligt fin bil att köra i dagens trafik jämfört med en bil med standard motor. Motorn är lite bättre i stil med bilens utseende. Flera bilister har fått en överraskning när de försöker, när ljuset ändras till grönt! Om det är någon annan som har trimmat sin B20, kan det vara intressant att höra vad de har gjort!"

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
(Foto Ingar Hære. Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2017-10-11!)

Bild
Bild
Bild
Bild
(Film Ingar Hære. Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2017-10-11!)

Bild
Bild
(Foto Mange Granström. Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2017-10-11!)

Bild
Bild

Mer om inlägget Trimning av B20, 180hk och 200km/h finns på Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2017-10-11!
_________________________________________________________________________________________________


Trimning av B18 och B20!

Bild
Bild
(Foto Micke Hedström. Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2016-10-07!)

Bild
Bild
(Foto Mange Granström. Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2016-10-07!)

Bild
Bild
(Foto Mange Granström. Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2016-10-07!)

Bild
Bild
(Foto Mange Granström. Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2016-10-07!)

Bild
Bild
Bild
(Foto Mange Granström. Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2016-10-07!)

Bild
Bild
Bild
(Foto Mange Granström. Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2016-10-07!)

Bild
Bild
(Foto Mange Granström. Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2016-10-07!)

Bild
Bild
(Foto Mange Granström. Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2016-10-07!)

Bild
(Från Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2016-10-07!)

Mer om inlägget Trimning av B18 och B20 finns på Svenska Volvo P1800 Klubbens Facebookgrupp den 2016-10-07!

______________________________________________________________________________________________


Nästa steg en B20 med 190hk och 2.4-liter?

Borra och stroka motorn till 2,4-liter. Modifiera topplocket enligt Timos Motor. Installera Nisse Hedlund-kamaxel, rejält lättat svänghjul av skelett-typ och dubbla Weber 48-förgasare!

Bild
(Foto Kent Sundell. B20-motorn är förstorad till 2,4 liter. Effekt 190hk vid första mätningen!)

_______________________________________________________________________________________________


Slutligen filmer med renovering av P1800 B20B motor!

Bild
Bild
(Film från YouTube av Herman Wäpling. Part 2: Demontering av Volvo B20B motor!)

Länk till att visa samtliga EWL Automotive´s byggfilmer för Volvo P1800s renovering!

Länk till film Part 1: Renovering av bromsok och huvudbromscylinder till P1800!

Länk till film Part 2: Demontering av Volvo B20B motor!

Länk till film Part 3: Renovering av Volvo B20B motor, nedre del!

Länk till film Part 4: Renovering av Volvo B20B motor till P1800!

Länk till film Part 5: Renovering av B20 topplocket till P1800!

Länk till film Part 6: B20 topplocket monteras och ventiler justeras!

Bild

Anonym skrev:
Renoveringsprojekt P1800S -67 av Herman Wäpling fortskrider!
Mer filmer kommer inom kort, bla rostlagning och hellackering. Välkommen åter!




Återgå till Motorer

cron