Forumindex Bilens kategorier Motorer Bränsleslang till ES

Bränsleslang till ES

Motorfrågor, förgasare, insprutning, smörjning och allt annat som hör till motorerna!

Inlägg 02 jan 2018, 22:41

Inlägg: 49
Hej,
Har problem med en slang till insprutningen på min ES-73. Det är en av de korta slangarna som sitter närmast insprutarna. Vad är det för typ av slang? Vanlig bränsleslang? Vilken dimension?
När jag byter den är det då ”tryck” på så att det sprutar ut bensin eller hur funkar det?
Tänkte passa på att byta alla 4 små slangar när jag ändå är igång
Tack på förhand!
/Magnus Göransson

Inlägg 02 jan 2018, 23:14

Inlägg: 22
De måste vara av en typ som tål trycket i slängen, vanlig går alltså inte(så länge). Jag köpte till min men fick då köpa 15 meter eftersom den skall vara av 7 mm i innerdiameter.

Det är inget eller lite tryck i systemet om bilen varit avslagen ett par timmar. Pumpen drar igång när man skall starta, vrider till tändläge, sedan startar den när motorn startas och går.

Mvh Lars

Inlägg 02 jan 2018, 23:41

Inlägg: 49
Ok, tack för info. Vet du var jag kan köpa slang? Märke/fabrikat på slang? Om jag anger att det ska vara 7 mm innerdiameter bör det väl bara finnas en sort. Kan det finnas på mekonomen eller motsvarande? Biltema förstod jag på någon annan i klubben att det inte var bra..Det var aktuellt ifjol när jag bytte slang där bak undertill vid bränslepumpen
Mvh Magnus

Inlägg 03 jan 2018, 13:41

Inlägg: 312
Trycket den ska tåla är 2bar vilket gör att i princip alla armerade slangar som är avsedda för bränsle (bensin och etanol) ska fungera. Välj dock inte den billigaste utan köp en med högre kvalitet och som tål minst 5 bar. Genomskinlig PVC-slang är inte lämplig till trycksatta bränslesystem.
Kontrollera måttet på slangen själv först, det verkar udda med 7mm. 6 och 8mm är vanlig och är förmodligen 1/4" (6,35m) och 5/16" 7,94mm.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 03 jan 2018, 15:30

Inlägg: 49
Hej,
Stort tack för hjälpen! Köpte 6mm slang på mekonomen, ska klara 12 bar,
Jag provar med den.
Mvh Magnus Göransson


Återgå till Motorer