Forumindex Bilens kategorier Motorer Sitter din kylarfläkt fast ordentligt?

Sitter din kylarfläkt fast ordentligt?

Motorfrågor, förgasare, insprutning, smörjning och allt annat som hör till motorerna!


Inlägg: 312
Är fläkten målad med för tjockt färglager hjälper inga andra lösningar än att ta bort överflödig färg.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 7
Ort: Silverdalen
Hur skall fläktbrickan vara vänd? Som det visar i reservdelslistan ser det ut som att den skall "fjädra"när man drar åt skruvarna. Kanske man skall dra skruvarna med moment? Det är ju inte bra att skruvar för hårt då tappar dom "spänsten" och lossnar lättare!
Göran


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Jag tycker inte att det finns mycket som talar för att brickan skall vändas på ett annat sätt än den plana ytan mot fläkten. Minst två skäl talar för det:
- brickan är inte tillverkad i "fjäderstål" så den skulle inte fungera speciellt bra som en fjädrande bricka
- om man vänder den "vassa" kanten mot fläkten skulle "fjädergeometrin" bli ogynnsam. Vid varje skruv skulle brickan fjädra mer mot brickans centrum än mot den yttre "vassa" kanten. Det känns inte precis som om en konstruktör skulle konstruera en fjädrande bricka på så sätt.

Om en M8-skruv (eller om dimensionen motsvarar M8) av normal bilkvalitet skulle behöva dras åt "fruktansvärt hårt" för att man skall överskrida sträckgränsen. Jag tror inte att någon med erfarenhet av bilmekande skulle komma på tanken att dra en M8-skruv så hårt. I alla fall inte om man är rädd om gängorna. Och det är man gärna om man dragit sönder gängor i aluminium/lättmetall.

Att dra skruvar med momentnyckel är alltid bra. Speciellt om man är litet ovan vid bilmekande och vill undvika skruvar som lossnar eller gängor som går sönder. Vana bilmekare kan annars ha rätt bra moment inbyggda i huvud och armar.


Inlägg: 7
Ort: Silverdalen
Har kollat lite med en jobbarkompis som mekat mycket Volvo och han menar att det finns olika typer av fläktar. Brickan hamnar inte plant mot den fläkten jag har, den passar inte alls. När jag satte ihop min motor för länge sedan använde jag bara skruvar och fjäderbrickor på fläkten och kommer att göra så nu med. Jag har haft isär min motor i vinter och gjort en "penselrenovering" bl.a. målat om motorblocket och fläkt då färgen flagnat efter trettio års sommarkörning. Ja det är som du säger det krävs ordentlig kraft för att dra av en M8 eller 5/16" skruv.
Göran

Föregående

Återgå till Motorer