Forumindex Bilens kategorier Motorer Ojämn tomgång

Ojämn tomgång

Motorfrågor, förgasare, insprutning, smörjning och allt annat som hör till motorerna!

Inlägg 25 okt 2015, 18:33

Inlägg: 1
Min bil P1800E-71, har en ojämn tomgång, den hoppar mellan 800 - 1800 varv, både kall och varm, någon som har erfarenhet av detta?

Inlägg 25 okt 2015, 22:16

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Har du sökt på nätet efter dokumentation över D-jetronicsystemen?

Jag hade en BMW 3.0Si med L-jetronicsystem och jag använde VWs beskrivning över deras system. Den fungerade utmärkt att använda trots att den beskrev ett annat bilmärke och en 4-cylindrig motor. Alla reläer, kopplingsscheman, motstånd osv var samma som på min BMW. Den innehöll även ett utmärkt felsökningsschema som jag ofta använde.

Även till D-jetronic har VW en utförlig beskrivning. Är den lika bra som deras L-jetronicbeskrivning kan du ha mycket nytta av den
http://pcbunn.cacr.caltech.edu/jjb/Pors ... tronic.pdf

Per L

Inlägg 27 okt 2015, 06:54

Inlägg: 312
Sannolikt tar motorn tjuvluft vilket medför att tomgångsvarvtalet stiger över den punkt (1700rpm) där bränsleavstängningen vid motorbroms träder i funktion. Varvtalet sjunker tills bränslet slås på igen (1000 rpm) och så vidare. Denna funktion ger en relativt snabbt pendlande tomgång mellan ca 800 och 1700rpm om motorn tar tjuvluft.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 31 okt 2015, 13:42

Inlägg: 7
Hej,
Med anledning av andra orsaker än svajande tomgång så var jag tvungen att byta bränslepump, filter, samt rengöra bränslesystemet.
När detta var gjort så gick också motorn med stabil tomgång.
Lycka till med felsökandet.
// Lars


Återgå till Motorer

cron