Forumindex Allmänt Forum - feedback Facebook och p1800 klubbens framtid

Facebook och p1800 klubbens framtid

Här kan du ställa frågor om hur man använder detta forum samt ge oss återkoppling! Välkommen!


Inlägg: 104
Ort: Stockholm

Lars Bd skrev:
Skriv en motion till årsmötet så löser du flera problem, dels tvingar du ansvariga till diskussion och att ge ett svar till medlemmarna samt att du själv då har gjort allt du kan utan att själv driva frågan. Även en "insändare" till tidningen kan vara en bra ide.

Formuleringen "Klubben skall arbeta för att främja detta intresse samt för bevarandet av fordon av ovan nämnda märke och modeller och deras kulturella och tekniska historia" borde exkludera facebook som en del av klubben då inget av 1800 seriens kultur och tekninkhistoria som där diskuteras sparas i form av sökbar information. Det är väl ungefär som att ha klubbens arkiv och bokföring i form av lösblad inslängda i en container.


Jag förstår det som du och jag verkar uppfatta situationen på samma vis, och det är en bra idé om motion, skall skicka en sådan till dom jag känner , dvs Mats och Torbjörn! Jag tycker det är lustigt att facebook anhängarna nu diskuterar ( och till och med gör "provsida" ) efter att lämnat detta forum, som dom flesta antagligen är medlemmar i och betalar medlemskap, i ett likadant ( om inte mer föråldrat) sätt för att man uppfattar sökfunktionen som ett behov.... fattar inte grejen att inte ens försöka uppmana till att teknik kan postas i klubbens egna forum som har just detta, det sparas, forumet växer etc. Har man inte lite solidaritetskänsla eller förstår vikten av att samarbeta? Vill man ha en klen klubb och ett flertal sidor med spridd information, blandat med div ointressanta uppgifter som jag ser att facebook sidan innehåller.

Jag förstår dock att man gillar facebook, spontanträffar, snabba svar, men det känns ju inte riktigt som "klubbens hem"...men det måste vara ett eget val, inte tvingas in i såna social medier ( man har ju nog med hemsidan här och mail etc)

Men jag skall skriva en motion, blir det inget reaktioner och riktiga krafttag av där så lämnar jag nog detta och antagligen klubben, var ett tag inne på att styra in mig själv i styrelsen och verkligen försöka få till det med olika lösningar och lite bra grepp, men tror att det blir lite a ro i motvind och ägnar kanske hellre tiden till att köra min bil ( egoistiskt kanske men man kämpar ett tag för att sen ge upp lite ).

Har noterat att det finns ett klubbforum som fortfarande är mkt levande o där man snabbt får svar på teknikfrågor nämligen Saab Turbo klubbens. Här kom svaren inte i Facebook hastighet men inte långt ifrån. Undrar hur de har gjort för att inte hamna i facebook. Delvis beror det nog på att hemsidan är levande o inte som P1800 klubbens där till och med träffinfo informeras via FB o inte i alla fall via hemsidan.


Inlägg: 104
Ort: Stockholm

Min P1800ES-73 skrev:
Har noterat att det finns ett klubbforum som fortfarande är mkt levande o där man snabbt får svar på teknikfrågor nämligen Saab Turbo klubbens. Här kom svaren inte i Facebook hastighet men inte långt ifrån. Undrar hur de har gjort för att inte hamna i facebook. Delvis beror det nog på att hemsidan är levande o inte som P1800 klubbens där till och med träffinfo informeras via FB o inte i alla fall via hemsidan.



Skoj att Saab´s forum är aktiv och bra fungerande, vårat här fungerar ju men bidragen postas tydligen mest på facebook för oss.....
Ett forum är vad man gör det till, dvs även ens egna bidrag till det "levande" är av största vikt, har man dock inte frågor eller svar så är det ju som det är, men det som nu känns konstigt är att Facebook´s 1800 klubb börjar titta på att samla artiklar av teknisk art så man kan söka detta på en hemsida (p1800 pictures), är det så att många av facebook anhängarna är helt ointresserad av klubbens egna sida och forum? Inte intresserade av att nyttja forumet och hålla det levande för att just Facebook är så pass mycket bättre? snabbare? fräckare?

Det enda jag försökt lockas med själv är när en medlem försökte få med mig på Facebook, eftersom spontan träffar kunde ske, mm ( säkert bra OM man är lagd åt det hållet att man har stor del av sitt sociala nät där, vill ha mobilen plingande och snabbt svara på inlägg som: " - snygg va???", en bild på en bil och man skall "gilla" eller skriva nåt som tydligen gör inläggets avsändare glad typ,: " ja, fräckt!!!).....jag själv fungerar inte på det sättet. Har ingen mail i mobilen och surfar extremt sällan och vill inte leta runt och bli medlem ( samma elände som medlemskort i alla affärer man handlar i, plånboken blir 35 cm tjock om man ansluter sig till allt sånt!

Mån synpunkt är : Om klubben inte lyckas locka medlemmarna till sitt eget forum, försöka få fram en "gemenskapskänsla" och förstå varför klubbens egna forum punkteras av "nya" lösningar så lär det bli några stackare kvar som försöker hålla liv i detta, men som till slut ledsnar kanske....inte kanske det rätta vägen att gå när det gäller bevarandet och uppmuntrandet till P1800´s efterlevnad.

Vad bör klubben göra? Hur väcker man en solidaritetskänsla i klubben? Eller skall nån stackare sitta och kopiera allt från Facebook för att klubbens egna hemsida/ forum inte skall vara helt inaktuella jämfört med Facebook och liknande? ( det var det jag sågs prata om, för att kunna " söka" tips och tekniska svar/ frågor där eftersom Facebook själv inte har såna funktioner tydligen)

Påstår inte alls att jag har lösningar på detta, men är av den "gamla sortens" medlemmar, dvs man är där av ett intresse och man ställer upp för klubben och är solidarisk...kanske ett omodernt tänkande numera, vad vet jag?......


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Jag tror att det är ytterst olyckligt att jämföra P1800-klubbens hemsida med andra bilars hemsidor och därmed dra (oftast negativa) slutsatser om den låga aktiviteten här.

Saab Turbo Club of Sweden (STCS) används tex som jämförelse här ovan. Och visst är det sant att aktiviteten är väsentligt högre där men är jämförelsen rättvis? Och skall man därmed dra slutsatsen att aktiviteten på denna hemsida är låg?

- Det finns oerhört många fler SAAB Turbo (och BMW och Amazoner och...) än P1800 så behovet att att fråga och tycka till i desa märkesforum skall rimligen också vara mycket större
- Genomsnittsåldern är säkert mycket högre bland P1800-sidans aktörer än för dom som har skrivklåda på STCS hemsida. För många P1800-ägare är säkert internet en relativ "nymodighet". Att agerandet på internet därmed kan skilja sig åt är nog inget att förvånas över. Själv levde jag i rätt många år utan att ha hört talas om vad televisionsapparater var för något (är uppvuxen i norrland). Och datorer är ju en mycket modernare företeelse.
- Vi P1800-ägare vill säkert mest återställa våra bilar i originalskick. Och har man avhandlat några olika sätt att fixa klockan eller varvräknaren så finns det inte så mycket mer att orda om dessa frågor. Många SAAB Turbo-ägare vill ha minst 3-400 hk i motorn. Och så skall bilen sänkas så mycket som möjligt och väghållningen måste drastiskt förbättras. Sedan behöver man diskutera varför växellådan inte håller och varför kolvarna spricker. Ofta diskuterade frågor är också varför turbotrycket beter sig så konstigt och vilken mjukaruleverantör som är bäst och sämst. Osv. Det är självklart att aktiviteten i ett bilforum för moderna familjebilar och ungdomsbilar är högre än i P1800-forumet. Något annat vore verkligen konstigt

Vad hemsidans ansvariga borde börja med, enligt min mening, är att bestämma sig för vad man vill med denna hemsida och Facebook och därmed vilka frågor som lämpligen avhandlas vart. Och sedan tydliggöra detta på båda hemsidorna och med "milt våld" styra över informationen till rätt ställe.

Och så skall vi andra sluta att jämföra P1800-hemsidan med andra bilmärkeshemsidor. Det riskerar bara att inte bli rätt och och det är definitivt inte rättvist att "snacka ner" vår hemsida och i onödan ge den ett dåligt rykte.

Och skulle P1800-sidans ansvariga vilja dela med sig om vad man tycker i frågan så skulle åtminstone inte jag bli speciellt ledsen.

Per L


Inlägg: 104
Ort: Stockholm

Per Lu skrev:

Vad hemsidans ansvariga borde börja med, enligt min mening, är att bestämma sig för vad man vill med denna hemsida och Facebook och därmed vilka frågor som lämpligen avhandlas vart. Och sedan tydliggöra detta på båda hemsidorna och med "milt våld" styra över informationen till rätt ställe.

Och så skall vi andra sluta att jämföra P1800-hemsidan med andra bilmärkeshemsidor. Det riskerar bara att inte bli rätt och och det är definitivt inte rättvist att "snacka ner" vår hemsida och i onödan ge den ett dåligt rykte.

Och skulle P1800-sidans ansvariga vilja dela med sig om vad man tycker i frågan så skulle åtminstone inte jag bli speciellt ledsen.

Per L


I stort sett vad jag anser, mycket bra formulerat! Tack!
Samla krafterna och mobilisera nån slags laganda, solidaritetskänsla för att inte information av vikt hamnar på olika håll, eller då hitta en lösning för att samla detta till "rätt ställe", dvs klubbens då växande och sökbara forum / hemsida.

Rent tekniskt så fungerar klubben forum utmärkt, hemsidan lider fortfarande av seghet, börjar undra om det beror på bilders storlek eller liknande, men det är en fråga för ansvarig.


Inlägg: 266
Ort: Karlskoga

Teknikutvecklingen går framåt!

Dagens teknik medger bättre verktyg, kraftfullare datorer, datorsimuleringar av krockar, avancerade vindtunneltest, mer information, snabbare ledtider för nya modeller mm!

Bild

P1800 klubbens framtid är den nya generationen och mer information om renoveringar/reparationer, verkstadshandböcker mm!

Nya P1800-renoverare, P1800-förare och P1800-ägare!

Fler och fler, även den yngre generationen faller för P1800-charm, design och vill köpa, renovera och underhålla sina P1800-bilar. Efterfrågan stiger på P1800 bilar.

Hur får man snabbt information om kluriga P1800-problem?
Teknikutvecklingen går framåt. Informationssamhället är här med Facebook och Instagram etc. Informationsspridning med P1800 bilder, text och rörliga filmer!

Facebook ger snabbare information vad som händer och sker!

Skriv på Facebook om dina P1800 renoveringar, P1800 problem, P1800 reservdelar mm.
Tex vid P1800-träffar, nya intressanta P1800-bilder, P1800 texter och P1800 filmer mm.

Frågor på Facebook ger snabbare svar vid renovering, reservdelsfrågor om P1800 mm.
Bil och reservdelsbörsen för P1800 på Facebook som är snabb och användarvänlig!

Den nya tekniken är även ett komplement till Verkstadshandböcker, P1800 Klubbens Forum, Gamla Forumet, andra Internetkällor och Volvo Entusiasters Kunskap.

Svenska Volvo P1800 klubbens Forum är bra med tex index över:

Allmänt Diskussionsforum - frågor och svar om ALLT som rör Volvo 1800
Motorer
Elsystem, Instrument, Reglage
Transmission, kraft, fram- och bakvagn
Bromsar
Karosseri
Interiör, kupé o dyl.
Tillbehör & Övrig utrustning
Tips, tricks, reservdelar, verkstäder...
Berätta om din bil
Priser, inköp.


Ibland finns inte efterfrågad information på Svenska Volvo P1800 klubbens Forum.

Facebook ger snabbare information vad som händer och sker!

Skriv på Facebook om dina P1800 renoveringar, P1800 problem, P1800 reservdelar mm.
Frågor på Facebook ger snabbare svar vid renovering, reservdelsfrågor om P1800 mm.

Bil och reservdelsbörsen för P1800 på Facebook som är snabb och användarvänlig!

Man kan även använda Facebook Links av Karl Eric Målberg!

Karl Eric Målberg underhåller och uppdaterar Volvo 1800 Picture Gallery

Bild

Facebook Links är en sökfunktion framtagen av Karl Eric Målberg!

Man kan se Karl Eric Målbergs sökfunktion som ett komplement till Verkstadshandböcker, Klubbforum, Gamla Forumet, andra Internetkällor och Volvo Entusiasters Kunskap. Jag har själv haft mycket nytta av Karl Eric Målbergs sökfunktion! Hittade sökfunktionen på P1800-Klubbens Facebook sida!

Informationsmängden på Facebook är stor och det kan ibland vara svårt att sålla bland all information.

//Karl Eric Målberg:
Jag skapade söksidan för facebook-länkar främst för min egen skull (sökfunktionen på FB är usel), men jag la också ut en länk ifrån Volvo 1800 Picture Gallery.
Jag har inte uppmanat någon i klubben, här i forumet eller på annat sätt, att använda den sidan.
Min site Volvo 1800 Picture Gallery har en koppling till den Svenska P1800 klubben men administreras och bekostas helt och hållet av mig själv. Den riktar sig till alla 1800 entusiaster runt om i världen, inte bara i Sverige. Länksidan innerhåller länkar från 5 Facebook-grupper, 1 på svenska och 4 på engelska.

Börja med att logga in på Facebook.

En länk till sökfunktionen Facebook Links finns till höger via knappen "From Facebook"
i Karl Eric Målbergs Volvo 1800 Picture Gallery

Bild

Tryck på högerknappen "From Facebook"

Alternativt klicka på denna länk för att starta Facebook Links:
Facebook Links en sökfunktion av Karl Eric Målberg

Ange aktuellt sökord (Subject) i listan, tex "Varvräknare".
och tryck på knappen "Search".

Bild

Klicka på den blå länken "Link" till höger i söklistan, tex Varvräknaren visar för mycket.
Sökfunktionen presenterar nu svaret direkt i Facebook!

Bild

Ibland kan det även vara ide´att söka med engelska sökord, tex "rpm."

Bild

Lycka till med renoveringen/reparationen av din P1800!

/mike1800

Maila gärna dina nya P1800 bilder med chassinr till Karl Eric Målberg!
Han har mailadress karl@volvo1800pictures.com
och underhåller och uppdaterar som sagt Volvo 1800 Picture Gallery

Bild

Tack Karl Eric för allt jobb du gör för oss P1800 entusiaster!

/mike1800

Tillbaka till Forumet! eller
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebooksida!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!

© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " ;-) "


Inlägg: 104
Ort: Stockholm

"Ibland finns inte efterfrågad information på Svenska Volvo P1800 klubbens Forum"


När alla hänvisar enbart till Facebook ( som ses som en frälsare tydligen för en del ) så kommer det att mer och mer urholka P1800 klubbens hemsida SAMT det viktiga forumet....jag beklagar verkligen detta,varför stöder ni inte klubbens egna forum????

Åven om alla funktioner och "snabbheten" tydligen är helt oemotståndliga i facebook, så är det ett faktum att klubben överges för att leva på sidan om...är detta vad alla vill så skall jag inte sätta mig emot,
men för t.ex mig är Facebook en princip att inte gå med i någonsin ( inte för att det är ofunktionellt, utan för företagets policy och krav av
ägande och exklusiva rättigheter till allt som publiceras där, så det blir en moralisk fråga för mig iallafall)

När reklamen blir för billig så kommer säkerligen det att kosta med Facebook i framtiden, samt att ni inte äger nåt av allt som publiceras!


Inlägg: 312
mike1800 skrev:
Facebook ger snabbare information vad som händer och sker!

Där försvinner också informationen snabbt och samma fråga måste ställas igen 2 veckor senare då den tidigare inte går att hitta i den stora komposthögen. Förmodligen går det inte snabbare att skriva på facebook än på forumet så jag förstår inte varför facebook är en snabb informationsväg?
Dessutom (som tannemyr påpekade) har inte klubben kontroll över innehållet på facebook vilket borde diskvalificera den delen ur klubbens intressesfär, däremot kan man därifrån länka/hänvisa till hemsidan, forumet eller tidningen men aldrig tvärt om.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 266
Ort: Karlskoga

Angående responstider på Svenska P1800 klubbens Facebook sida alt. Svenska P1800 klubbens hemsida!

Har provat att ställa frågor på Svenska P1800 klubbens Facebook sida.
Responstiden brukar vara några timmar samma dag.

Provade samma fråga på Svenska P1800 klubbens hemsida.
Inget svar efter 3 dagar, tog därför bort frågan då jag redan fått efterfrågat svar via Svenska P1800 klubbens Facebook sida.


Tillbaka till Forumet! eller
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebooksida!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!

© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " ;-) "


Inlägg: 104
Ort: Stockholm

Jag förstår, det är alltså responstiden som är helt avgörande för att man skall stödja klubbens forum? Då kanske frågan skall ställas dels till klubbens ledning varför man inte har lyckats få medlemmarna att hålla sig till klubbens egna, det måste ju då ha misslyckats med att få medlemmarna att "känna" för sig egen klubb och i första hand försöka verka där....eller är det så att olika generationers önskan om vad klubben skall vara för dem är såpass olika pga av teknikens stora steg framåt..

Eftersom köp och sälj också påivras att hamna på Facebook så är det även där responstiden som hägrar?, eller är det så att man i praktiken känner att det är enklare att hålla sig till en app i telefonen som är så snabb att man gärna köper det faktum att man inte har kontroll rent rättsligt över det material man envisas med att ladda upp där....just bara för att det är så snabbt?

Jag förstår att Facebook är populärt, finns mycket positiva saker säkert som jag inte en sett än, men rent principiellt är det ju helt åt skogen att låta allt arbete / bilder etc vara i händerna på ett multinationellt företag som dessutom kräver äganderätten, och när som helst kan antingen bestämma över innehållet, styra innehållet, styra all reklam samt , om dom vill sälja vilka bilder som helst uppladdat.

Är det för den egna bekvämlighetens skull man trissar upp FaceBook och inte gör det man kan för klubbens egna situation, som måste lösas annars slutar det nog med att men ger upp ( iallafall vi som inte är Facebook anhängare av olika skäl, eller vi som inte har panikartat bråttom till allting, vi som inte har behovet att fyllas med information dygnet runt...).

Jag förstår att det blir en principiell fråga, och jag avisar inte dom med annan uppfattning, kanske tycker dom att allt borde vara på Facebook etc, känner dock att inget direkt främjar klubben och dör den en sakta död så blir det kanske så, men jag anser att man måste få säga sitt ord så det åtminstone diskuteras innan man bestämmer sig för vilket ben man skall stå på, Facebook eller klubben....

Föregående

Återgå till Forum - feedback

cron