Forumindex Allmänt Forum - feedback Facebook och p1800 klubbens framtid

Facebook och p1800 klubbens framtid

Här kan du ställa frågor om hur man använder detta forum samt ge oss återkoppling! Välkommen!


Inlägg: 104
Ort: Stockholm

Noterade att det stod nu att även Facebook vill ha sälj och köp så jag hoppas nu att detta diskuteras på årsmötet om hur klubben skall agera
gentemot medlemmarna, det kan ju faktiskt vara så att en ny generation vill ta över ( kanske på gott och ont?) eftersom det inte känns lönt att
försöka ge p1800 klubbens hemsida och forum en vitamin injektion, utan det är enklare att använda Facebook ( också det kanske på gott och ont, men utestänger många medlemmar som har andra värderingar och är med i klubben för att främja just p1800 bevarande, än för att medverka i ett multinationellt nätverk som många har åsikter om, även där kanske goda och dåliga)

Jag förstår tanken med att det är på "Facebook det händer", och beklagar att det är så själv. Kommer nån att föra över allt som skrivs till hemsidan? eller blir det så att styrelsen kommer att rekommendera att man går med i Facebook för att kunna dra nytta av medlemskapet fullt ut.

Jag hade hoppats på mera spontanträffar, ett solidariskt forum, vettiga diskussioner och framför allt hjälp när man behöver med klubbens hemsida,men inser ju självklart att det inte är lätt att styra en klubb så det passar alla, men till sist är det ju en styrelse som dock behöver
bestämma sig

Det är upp till styrelsen att åtminstone informera om hur man tänker, skall bli intressant att höra ( här får man dock inget svar har jag noterat,
mer än lite sympati tyckande ibland från medlemmar, inga riktiga diskussioner)

Jag är medlem, men flyttar allt till Facebook och inget direkt görs så känns det ju lite meningslöst för mig iallafall, både tidning och klubbens framtid behöver nog diskuteras. Det rent tekniska kan ju lösas ( seg hemsida fortfarande) , men vilken väg skall det gå?

Vore skoj med några fler reaktioner på detta, jag kanske är ensam om att tycka detta?


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Vad risken för att denna hemsida med sitt forum en vacker dag inte längre går att öppna för att det är stängt kan jag inte bedöma men flyttar "allt" över till Facebook så finns väl risken.

Själv tycker jag att hela hemsidan med sina tekniska data, handböcker, forum mm är en ovärderlig informationskanal att ösa ur.
Facebook kommer jag inte riktigt överens med och jag är sällan där.
Tex har jag frågat min dotter om det är så klokt att berätta på Facebook att hon skall åka till xxxx på semester ett par veckor. Senast frågade jag varför hon har en obäddad säng som bakgrund i profilbilden.

När det var oklart vad som skulle hända med det gamla forumet (i samband med att det nya höll på att utvecklas) tog jag det säkra före det osäkra och laddade ner hela forumet till min dator så har åtminstone jag all denna kunskap kvar även i framtiden.

Per L


Inlägg: 104
Ort: Stockholm

Det är just det, ovärderligt material , som skall och bör bevaras! Risken är att det blir endast det som nu finns och det "nya" man skall tillföra med allt från projekt, information om nya möjligheter, delar eller personer som har saker att bidra med.
Det måste ju ligga i styrelsen intresse att ta tag i det problem som börjar synas här nu.

Att "bevarandet" skulle läggas i stort på en multinationell vän kontakts sida, som exploderat rent populärt då folk kan " gilla" både det ena och andra och förvänta sig att det är en bra strategi för bevarandet är minst sagt konstig.Vad händer med all den infon när det inte kanske längre är så populärt eftersom där styr reklamen och pengarna och nåt nytt kommer? Det finns anledning till att det finns riksarkiv m.m.
En hemsida är ju klubbens egendom.

Tidningen fyller sitt syfte, att ha kvar trots att just spontana saker inte riktigt fungerar i den formen, men är värd att lägga krut på.
Få den modern och attraktiv.

Jag är kanske gammalmodig av mig, men förväntar mig att en klubb strävar åt ett håll som ger alla som är med möjligheten att dra nytta och
nöje av sitt medlemskap, samtidigt också lite solidaritet av medlemmarna. Starta en omröstning om vilka som tycker att det skall ske på Facebook eller på vårar eget forum, också vad folk tycker om vad som gör att dom föredrar Facebook, dvs en liten marknadsundersökning så klubben kan hitta en strategi på vad som kan göras och vad som bör göras.

Nu är vi dom som försöker ge konstgjord andning här och dom som enbart använder Facebook.
Man kan utan problem se att det enda som nästan är aktuellt är just "inläggen från Facebook sidan" på hemsidan, för att klicka på läs mer och sen möts man av " du måste vara registrerad för att läsa mer"...


Inlägg: 312
Allt bildmaterial som läggs upp på facebook övergår automatiskt i facebooks ägo och de kan sälja detta vidare utan någon som helst ersättning till den som lagt upp detta. styrelsen borde vara lite oroliga över att så mycket material på grund av klubben agerande hamnar i ett komersiellt företags ägo. Endast klubbens hemsida inklusive forumet kan läsas av alla med internettillgång och dessa informationsvägar bör vara förstahandsval för klubbinformation via nätet, naturligtvis är det rimligt att det även hamnar på facebook men finns det inte på förstahandsalternativen ska det inte heller finnas på facebook.
Den dag klubben finns endast på facebook blir det en medlem mindre.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 104
Ort: Stockholm

Lars Bd skrev:
Allt bildmaterial som läggs upp på facebook övergår automatiskt i facebooks ägo och de kan sälja detta vidare utan någon som helst ersättning till den som lagt upp detta. styrelsen borde vara lite oroliga över att så mycket material på grund av klubben agerande hamnar i ett komersiellt företags ägo. Endast klubbens hemsida inklusive forumet kan läsas av alla med internettillgång och dessa informationsvägar bör vara förstahandsval för klubbinformation via nätet, naturligtvis är det rimligt att det även hamnar på facebook men finns det inte på förstahandsalternativen ska det inte heller finnas på facebook.
Den dag klubben finns endast på facebook blir det en medlem mindre.


Instämmer helt, och viktig punkt det med äganderättigheter på materialet du tar upp också!
Då är vi två som tycker och reagerat, får se om detta blir reaktioner på också!

Håller med om att det är tråkigt att även tekniktips och råd nu verkar hamna på facebook där det inte finns någon sökfunktion så man kan söka efter hjälp i redan avhandlade ämnen. Här borde forumet vara det rätta istället.

Men när vi har en hemsida som i bästa fall updateras kvartalsvis tröttnar man på att logga in. Man väljer då säkert Facebook eller som jag att följa de aktiva bloggarna under klubbens hemsida istället när man vill följa vad som händer dagligen / veckovis.
Mekartipsen och frågor till de årsmodells ansvariga sköts förnämligt av vissa tex Mark Bergfors medan några andra ansvariga inte svarar varken på forum eller direkta e-mail.


Inlägg: 104
Ort: Stockholm

Min P1800ES-73 skrev:
Mekartipsen och frågor till de årsmodells ansvariga sköts förnämligt av vissa tex Mark Bergfors medan några andra ansvariga inte svarar varken på forum eller direkta e-mail.


Tänk, hemska tanke om såna experter skulle ramla över till facebook med samma inställning som alla nu föredrar att använda facebook,... gissar att då skulle det knorras högt och tyckas att då dessa kan inte "överge" sidan eller vårat eget forum.

Jag tror att det finns tekniska möjligheter att tillfredställa även den mest kräsne medlemmen, det gäller väl att bara ha en plan och veta vad det är man behöver göra för att "samla ledet" !

Om den kunskapen finns eller inte inom klubben nu kan jag inte uttala mig om, men att det behövs är ju ganska tydligt!


Inlägg: 312
Tyvärr har Amazonklubbens forum samma problem, 140 forumet verkar också dött förmodligen av samma orsak. Det är därför en fråga som bör diskuteras även mellan de olika klubbarna.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 104
Ort: Stockholm

Noterade med min frus hjälp , som är facebook entuisiast, att nu föreslås även att " tekniska" inlägg där skall sparas, då användarna kommit fram till att det är där det diskuteras men inte egentligen går att spara eller söka i ( dvs. tanken bakom detta forum i medlemmarnas egen klubb). Styrelse bör ju nu nånstans reagera på att förslagen är inte p1800 klubbens hemsida / forum utan entusiasten bakom volvo1800pictures.com ( vilket är en eldsjäl , men hemsida där är väl inte heller sådär supermodern, men tydligen modernare än klubbens egna tycker facebook gänget!)

Anser så många medlemmar att det är så illa med detta forum ( håller delvis med själv där) att alla söker andra vägar ?
Vad gör styrelsen och hur tänks det ? Med tanke på att alla betalar medlemsavgift för en tidning som lär bli tommare och tommare eftersom mycket baseras på vad som skickas in ifrån hemsidan, och medlemmarna uppmanas att skicka in artiklar etc, en hemsida som knapert uppdateras och lider av tekniska segheter att man undviker denna, ett forum som blir mer öde när dessutom tekniska diskussioner föredras på Facebook och ev sparas på ytterligare en annan sida som inte drivs av klubben!!

Ser styrelsen att det utvecklas på ett ganska konstigt sett, att man tydligen inte nåt medlemmar , utan låter det bara vara utan kommentarer?? Då är det inte en styrelse som driver den framåt utan stannar vid det som finns och är skrivet dvs: "Klubben skall arbeta för att främja detta intresse samt för bevarandet av fordon av ovan nämnda märke och modeller och deras kulturella och tekniska historia"

Är nog mest irriterad av en sån total tystnad från styrelse, eller webansvarig På vilket ben avser man att stå? Är ju nåt man vill veta om man skall stå kvar som medlem.
Vill inte bara komma med klagomål och pekpinnar, men anser nog att man bör få veta om man skall lämna skeppet och bli facebook tomte där man gratis kan få allt nytt som kommer och bidra med att klubben självdör.....känns ju som ett sorgligt val man ställs inför!

Emotser väldigt gärna kommentarer på detta, och då helst från styrelse eller ansvarig som förhoppningsvis läser och deltar i kubbens forum.

(med hopp att jag inte direkt verkar framstå som gnällspik utan framför konstruktiv kritik)


Inlägg: 312
Skriv en motion till årsmötet så löser du flera problem, dels tvingar du ansvariga till diskussion och att ge ett svar till medlemmarna samt att du själv då har gjort allt du kan utan att själv driva frågan. Även en "insändare" till tidningen kan vara en bra ide.

Formuleringen "Klubben skall arbeta för att främja detta intresse samt för bevarandet av fordon av ovan nämnda märke och modeller och deras kulturella och tekniska historia" borde exkludera facebook som en del av klubben då inget av 1800 seriens kultur och tekninkhistoria som där diskuteras sparas i form av sökbar information. Det är väl ungefär som att ha klubbens arkiv och bokföring i form av lösblad inslängda i en container.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Nästa

Återgå till Forum - feedback