Forumindex Allmänt Forum - feedback Tips och tricks skriva inlägg med klickbara bilder & länkar!

Tips och tricks skriva inlägg med klickbara bilder & länkar!

Här kan du ställa frågor om hur man använder detta forum samt ge oss återkoppling! Välkommen!


Inlägg: 266
Ort: Karlskoga

Tips och tricks som P1800 Klubbmedlem att skriva nya inlägg i Forumet med klickbara länkar, bilder, kommentarer etc!

Att lägga in en klickbar länk med egen text!

Exempel 1 på länk:

Röd P1800 -64. Bröllopsbilen vinner 1a pris på utställning!

Det kan se ut ungefär så här:

Bild

1. Kopiera länken tex från adressfältet ovan: Tex "http://www.volvop1800club.se/forum/viewtopic.php?f=22&t=78"
2. Skriv symbolen vänsterhake [ och url= och klistra in länken.
3. Skriv högerhake ] och texten för länken, tex "Röd P1800 -64. Bröllopsbilen vinner 1a pris på utställning!"
4. Avsluta med vänsterhake [ och /url]
5. Tryck på Skicka i menyn nedan. Klicka och kontrollera att länken fungerar!

___________________________________________________________________________________________

Exempel 2 på länk:

Här är en länk till Volvo P1800 Picture Gallery för chassinr 11795.

Det kan se ut ungefär så här:

Bild

1. Kopiera ny länk tex Volvo P1800 Picture Gallery från adressfältet!
Tex "http://volvo1800pictures.com/0_car_photos/S/1964/46/Volvo_1800S_64_46_7016.php"
Steg 2-5: I övrigt samma som i exempel 1.

___________________________________________________________________________________________

Exempel 3:

Att lägga in en klickbar film, tex från Jay Leno's Garage med provkörning av Helgonets bil ST1, en vit P1800 från 1967!

Här finns tex en film från Jay Leno's Garage med provkörning av Helgonets bil ST1, en Volvo P1800 från 1967! från Volvo P1800 Entusiast gruppen!

Det kan se ut ungefär så här:

Bild

1. Kopiera ny länk tex från Jay Lenos Garage!
Tex "https://m.youtube.com/watch?v=FwCjOakOMKE"
Steg 2-5: I övrigt samma som i exempel 1.

___________________________________________________________________________________________

Exempel 4:

Att lägga in en klickbar film från Jay Leno's Garage med provkörning av Helgonets bil ST1!

Bild
(Film från Jay Leno's Garage. Denna vecka i garaget: ST1, en av de mest ikoniska TV-bilarna genom tiderna)

Dito men ersätt texten med en bild! Vv klicka på bilden från Jay Leno's Garage!

Det kan se ut ungefär så här:

Bild
(Film från Jay Leno's Garage. Denna vecka i garaget: ST1, en av de mest ikoniska TV-bilarna genom tiderna)

___________________________________________________________________________________________

Exempel 5:

Lägga in en kommentar!

Bild
(Foto av Anonym från Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp!)

Anonym skrev:
"Ska det sitta ljudisoleringsmattor på hjulhusen?"

Det kan se ut ungefär så här:

Bild

___________________________________________________________________________________________

Exempel 6:

Lägga in kommentar med länk!

Michael Bengtzing skrev:
"Do Something Great With almost Nothing!"
(Citat från OS invigningen 2016 i Rio den 2016-08-05!)

Det kan se ut ungefär så här:

Bild

1. Skriv symbolen vänsterhake [ och quote="Michael Bengtzing"]
och texten på ny rad.
2. Lägg till ny rad igen och källhänvisning, dvs (Citat från OS invigningen 2016 i Rio den 2016-08-05!)
3. Avsluta med symbolen vänsterhake [ och /quote]

___________________________________________________________________________________________

Exempel 7:

Att lägga in egen bild!

1. Ta kort med Mobilen eller digitalkamera i format *.jpg
2. Redigera bilden med tex Adobe Photoshop och anpassa bildbredden till tex 800 pixels.
3. Spara bilden med tex bildnamn weddingcar2.jpg

Att lägga in egen bild, alternativ A!

1. För att bifoga bild i ett inlägg, klicka på "Ladda upp en bilaga" och sök rätt fil med knappen "Bläddra".

Bild

2. Skriv in fotografens namn, tex:
(Foto Lars Bd. Hur man lägger in egen bild)

Att lägga in egen bild via tex gratishemsida från din Internetleverantör, alternativ B!

1. Överför bilden weddingcar2.jpg med lämpligt FTP-program, tex med gratisprogrammet FileZilla, till din gratishemsida på Internet.
2. Tryck på "Img"-knappen i menyn ovan och skriv in hela bildnamnet mellan img hakarna ] [.
3. Tryck på Skicka i menyn nedan!
4. Skriv in fotografens namn, tex:
(Fotograf Saxin: Bröllopsbil en röd P1800 till Hembygdsgården utanför Laxå den 2016-07-09!)

Bild
(Fotograf Saxin: Bröllopsbil en röd P1800 till Hembygdsgården utanför Laxå den 2016-07-09!)

Det kan se ut ungefär så här:
Bild

___________________________________________________________________________________________

Exempel 8:

Kopplingsschema i färg från Volvo 1800 Picture Gallery

Om man vill ha ett bra P1800 elschema i färg så kan man skriva ut nya kopplingsscheman med färgskrivare på fotopapper i storlek A3 eller tejpa ihop 2st A4.

Man kan även förstora (zooma) i pdf kopplingsscheman tex med PC, laptop, surfplatta eller Mobil för att se detaljer i elschemat.

Bild
Bild
(Kopplingsscheman i färg och komponentlista (Item list) i Excel från Volvo 1800 Picture Gallery den 2019-07-24)

Det kan se ut ungefär så här:
Bild

___________________________________________________________________________________________

Exempel 9:

Länk till dokumentation: Kopplingsschema i färg från Volvo 1800 Picture Gallery.

Förstoring av kopplingsschema i färg för P1800S 1964

Bild
(Förstoring av kopplingsschema för P1800 med chassinr 8001 till 12499 från Volvo 1800 Picture Gallery den 2019-07-24)

Länk till: Kopplingsschema i färg för P1800S 1964 med chassinr 8001 till 12499 pdf (0.15MB) från Volvo 1800 Picture Gallery.

Det kan se ut ungefär så här:
Bild

___________________________________________________________________________________________

Exempel 10:

Att lägga till Fram/Back knappar för enkel navigation och © Svenska Volvo P1800 Klubben längst ned på sidan!


Det kan se ut ungefär så här:

Bild

Lycka till!


Tillbaka till Forumet eller
Till Volvo P1800 Instagram
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!

© Svenska Volvo P1800 Klubben!


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
För mig känns det som en enklare väg att direkt lägga in bilden i detta forum. Om det är detta forum man vill skriva i!

Alldeles under denna ruta som jag nu skriver i står det "ladda upp en bilaga". Det är väldigt enkelt!
Man kan tom redigera in bilderna på rätt plats i texten om man inte vill ha bilderna efter texten.

Man skall bara tänka på att inte lägga in för stora bilder för då blir dom svåra att titta på (man får "hissar" både horisontalt och vertikalt som behöver användas för att kunna se hela bilden). Max 80-100 kB stora bilder brukar bli lagom. I alla fall gäller detta för min dator.

Per L


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Ovanstående inlägg av mig skrev jag för många månader sedan.
Nu är det "uppknuffat" av Mike1800 och får ett nytt mycket senare datum som vid första anblicken gör att man tror att jag skrivit inlägget nyligen!" Bla står det på första översiktssidan "Senaste inlägget av Per Lu. 17 dec 2016, 21:41" vilket ju inte alls stämmer eftersom jag troligen skrev inlägget i slutet av juli i år! Och, vad jag kan se, kan man inte längre se när jag i faktiskt skrev inlägget!

Vad betyder "uppknuffat" och hur gör man det?
Vad är syftet med att "knuffa upp" ett inlägg?
Kan vem som helst (förutom moderatorer) ändra i mina inlägg?

PS! När jag nu kollat på några trådar i detta forum verkar det som om jag kan ändra i vilka trådar och vilka inlägg som helst! Det måste vara något fel att jag verkar ha fått "moderators" behörighet!


Återgå till Forum - feedback

cron