Forumindex Ekonomi Priser, inköp Klubben borde ta bort "prislistan" som finns på hemsidan.

Klubben borde ta bort "prislistan" som finns på hemsidan.

Allt om att köpa och äga en Volvo 1800. Import? Priser? Skick, osv... Även diskussion om olika försäkringar.


Inlägg: 29

Den rimmar illa med verkligheten.
- - -

Har en blogg om min -64:a, div info och rätt mkt fina bilder.
http://www.wilhelmfrank.se/volvoWP/
Här finns en FLYGFILM på samma bil
http://vimeo.com/108009160


Inlägg: 39
wfrank skrev:
Den rimmar illa med verkligheten.


Ja en uppdatering är inte helt fel,, numera kostar en riktigt dålig bil (helrenoveringsobjekt) bra med kulor.

Finns en hel del ute på annons,, Detta pga. att många har köpt i tron att det är "lätt att renovera" ,,

Det är alltså betydligt mera kostsamt att renovera en Svensk klassiker av detta slag än tex. vissa jänke bilar. :?:

Mvh Björn


Inlägg: 10
Hur borde det se ut då? Baserat på diskussioner på FB så försöker jag mig på en sammanfattning:

För "fina orenoverade originalbilar eller fint renoverade bilar".

-----------------------------Förslag:
1961 års modell:--------140 000:-
1963-64 års modell:----130 000:-
1965 års modell:--------130 000:-
1966 års modell:--------120 000:-
1967-68 års modell:----120 000:-
1969 års modell:--------130 000:-
1970-71 års modell:----140 000:-
1972 E:-------------------175 000:-
1972-73 ES:-------------130 000:-
För automat, dra av :----20 000:-
För högerstyrd, dra av:--30 000:-

Eller ett annat förslag; oavsett årsmodell:

80 000 - 110 000 för OK bilar
120 000 - 150 000 för fina
175 000+ för utställningsskick

Tack till alla som var med och diskuterade! Finns det fler förslag så fram med dem!

/Christian
1800S 1966 #17543


Inlägg: 29

Att sätta 10.000 upp eller ner för en 65:a vs 66:a antyder någon slags exakthet som inte finns. Till att börja med måste man dela upp i 3-4 slags skick och det är jag övertygad att tex Mark m.fl. skulle kunna göra det utmärkt. Sen är det trender mellan äldre och yngre bilar där de flesta jag träffar föredrar de äldre modellerna jämfört med de nyare.

Här finns lite inspiration. Om inte annat så har dom rätt i att de äldre bilarna är mer eftertraktade än de nyare och därmed betingar ett högre pris.
http://www.hagerty.com/valuationtools/H ... ?vc=122711
- - -

Har en blogg om min -64:a, div info och rätt mkt fina bilder.
http://www.wilhelmfrank.se/volvoWP/
Här finns en FLYGFILM på samma bil
http://vimeo.com/108009160


Inlägg: 10
Hmm. Svårt att slå deras upplägg. Mycket intressant. Men de har ju jobbat en stund.... Kanske är den anonyma enkäten som någon föreslog ett steg i den riktningen. Något att fundera på.

Deras klassificering är ju också spännande att titta på:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Condition #1 vehicles are the best in the world. The visual image is of the best car, in the right colors, driving onto the lawn at the finest concours. Perfectly clean, the car has been groomed down to the tire treads. Painted and chromed surfaces are mirror-like. Dust and dirt are banned, and materials used are correct and superbly fitted. The one word description for #1 cars is "concours."

#2 cars could win a local or regional show. They can be former #1 cars that have been driven or have aged. Seasoned observers will have to look closely for flaws, but will be able to find some not seen by the general public. The paint, chrome, glass and interior will all appear as excellent. No excessive smoke will be seen on startup, no unusual noises will emanate from the engine compartment. The vehicle will drive as a new car of its era would. The one word description for #2 cars is "excellent."

#3 cars could possess some, but not all of the issues of a #4 car, but they will be balanced by other factors such as a fresh paint job or a new, correct interior. #3 cars drive and run well, but might have some incorrect parts. These cars are not used for daily transportation but are ready for a long tour without excuses, and the casual passerby will not find any visual flaws. "Good" is the one word description of a #3 car.

#4 cars are daily drivers, with flaws visible to the naked eye. The chrome might have pitting or scratches, the windshield might be chipped. Paintwork is imperfect, and perhaps the fender has a minor dent. The interior could have split seams or a cracked dash. No major parts are missing, but the wheels could differ from the originals, or the interior might not be stock. A #4 car can also be a deteriorated restoration. "Fair" is the one word that describes a #4 car.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Finns det någon som kvalar in i #1 i Sverige? Jag tror jag har en #3. :-)

Med detta och tidigare förslag så vågar jag mig på ett nytt förslag:

#1: 175 000+
#2: 120 000 - 150 000
#3: 80 000 - 110 000
#4: <80 000

Med värden på höga sidan för tidiga bilar (1961/62 > 1963/64 > 1965/66 > 1967-69 kanske?) och ovanliga modeller och/eller varianter.

:-)
Christian
1800S 1966 #17543


Inlägg: 29

Tycker du är inne på helt rätt spår. Man kan Europeisera de amerikanska formuleringarna något och kanske införa "matching numbers", originalkulör, få ägare och sånt som brukar anses mer relevant här. Amerikansk bilkultur är betydligt liberalare för ändringar från original på samma sätt som en Amerikanare i Sverige får ett högre värde om den är borrad, förgasarna bytta etc - ju fler förändringar ju bättre.

Tror nog jag vet om tre #1:or i Sverige och en helt unik fjärde är på gång i Marks garage i Saltsjöbaden. Men då kan ju inte alla 4 vara "bäst i världen", utställningsskick är nog en bättre klassning och några ord kring det.
- - -

Har en blogg om min -64:a, div info och rätt mkt fina bilder.
http://www.wilhelmfrank.se/volvoWP/
Här finns en FLYGFILM på samma bil
http://vimeo.com/108009160


Inlägg: 266
Ort: Karlskoga

I tidningen Volvo Klassiker den 2016-06-07 finns läsvärda Volvo reportage och en intressant prisguide för P1800.

Priserna ska ses som riktmärken och kan variera 20% uppåt eller nedåt.
Priserna gäller en orörd eller renoverad P1800 i väl fungerande originalskick utan något större renoveringsbehov utan endast mindre defekter i lackering, inredning eller mekanik.

Bild

I den svenska biltidningen Gran Turismo finns en P1800 prisguide.

Bild

Samtliga P1800-modeller utom ES anges som 125.000-250.000 kr.
1800ES som tillverkades i endast 8077 exemplar har ett riktpris på 150.000-300.000kr enligt Gran Turismo.

Tillbaka till Forumet eller
Till Volvo P1800 Instagram
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebooksida!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!

© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " ;-) "[/size]


Återgå till Priser, inköp