Anonym skrev:
"Hyrde ut min röda P1800 -64 till en Volvo Torslandachef som Bröllopsbil i Rudskoga Kyrka 9-10 juli och det var lyckat! Han hade sett bilen på Svenska Volvo P1800-klubbens Facebookgrupp och ringde på chans!
Visade rent besiktningsprotokoll då bilen var godkänd i maj utan anmärkning hos Bilprovningen."
(Från Svenska Volvo P1800-klubbens Facebookgrupp)
Visade rent besiktningsprotokoll då bilen var godkänd i maj utan anmärkning hos Bilprovningen."
(Från Svenska Volvo P1800-klubbens Facebookgrupp)
(Fotograf Saxin: Bröllopsbil en röd P1800 -64 vid Rudskoga kyrka)
Anonym skrev:
"Han hade aldrig kört P1800 förut men det gick bra! P1800 ser original ut men går i 200km/h på Autobahn!
Hade en snabbkurs och infade att det är som att köra en trimmad Amazon!"
(Från Svenska Volvo P1800-klubbens Facebookgrupp!)
Hade en snabbkurs och infade att det är som att köra en trimmad Amazon!"
(Från Svenska Volvo P1800-klubbens Facebookgrupp!)
Anonym skrev:
"Han kom tillbaka med bruden och bilen dagen efter med ett glatt leende i hela ansiktet! " "
Skulle nu på bröllopsresa till Havanna!"
(Från Svenska Volvo P1800-klubbens Facebookgrupp!)
Skulle nu på bröllopsresa till Havanna!"
(Från Svenska Volvo P1800-klubbens Facebookgrupp!)
(Fotograf Saxin: Bröllopsbil en röd P1800 vid Hembygdsgården utanför Laxå!)
Anonym skrev:
"Har installerat nya Polyuretan bussningar till P1800 fram/bakaxel från VP-Autoparts, nya Lesjöfors fram/bakfjädrar, nya Monroe stötdämpare samt 1.5" breddade original -64 fälgar, dvs totalt 5,5" och 195x65x15 däck för bättre väghållning!"
(Foto Michael Bengtzing)
Anonym skrev:
"På bilden är Lesjöfors standardfjädrar monterade fram och bak. Tyckte dock att höjden fram blev för hög med standardfjädrar så jag sänkte framändan 1" via en sänkningssats från Biltema."
(Foto Michael Bengtzing!)
Anonym skrev:
"Väghållningen blev mycket bra, en distinkt och stabil P1800 med körglädje!"
(Foto Michael Bengtzing)
Anonym skrev:
"Bilträff Street Freaks Summer Meet i Karlskoga"
(Foto Michael Bengtzing)
(Foto Michael Bengtzing)
(Foto Michael Bengtzing)
(Foto Michael Bengtzing)
Anonym skrev:
"Fram till 2017 körde jag med Slot Mags fälgar som satt på när jag köpte bilen i Lilla Edet."
(Foto Michael Bengtzing Svenska Volvo P1800 klubbens Forumsida)
Lyckades vinna 1a pris på Summermeet i kategorin bästa Europeiska bil med min röda P1800 -64!
Bilutställningen Summermeet Street Freaks i Karlskoga. Många fina veteranbilar, över 350st. Amerikanare, klassiska 50-60-70 talare, Hot Rods etc.
(Foto Michael Bengtzing Svenska Volvo P1800-klubbens Facebookgrupp)
Anonym skrev:
"Bor 100m från strandpromenaden med den årliga bilutställningen. Parkerade bilen där och vann 1a pris för bästa Europe´ på Summermeet Street Freaks i Karlskoga"
(Foto Michael Bengtzing Svenska Volvo P1800-klubbens Facebookgrupp)
Framifrån ser min röda P1800 -64 ut så här!
Historien började så här:
Hittade en röd P1800s 1964 till salu på Blocket i maj 2015 som verkade intressant.
Den var rostlagad och omlackad i bilens originalkulör körsbärsröd (46).
Bilen var rostfri, rostskyddsbehandlad och hade fin lack så jag slog till och köpte en röd P1800 -64.
Åkte till Lilla Edet en helg och hämtade hem bilen på en trailer.
Den röda P1800 hade vid köpet aerodynamiska racing-backspeglar modell "Bullet" i klassisk stil monterade på framflyglarna.
(Foto Michael Bengtzing)
Däcket som satt monterat på mitt reservdäck 1964 var Skega Curvemaster 80-profil. Däcket låg kvar i bakluckan som reservhjul till min röda P1800 efter 50 år.
Den röda P1800 blir mitt sommarprojekt 2015.
Köpte nysydd läderklädsel efter originalmodell och Pirelli gummiband från VP-Autoparts i Fristad.
Har klätt om framstolarna med ny svart läderklädsel, Pirelliband och köpt ny röd matta.
Framstolarna med original kromad steglös fällmekanism och ny läderklädsel samt nya Pirelliband är nu monterade och sittkomforten känns mycket bra.
Har även installerat nya dörrpaneler och nya armstöd i svart originalmodell från VP-Autoparts då någon tidigare ägare skurit hål för högtalare.
En rolig detalj var att original bagageremmar i läder följde med, för att säkert spänna fast resväskor i baksätet vid ev. långresor.
I original instruktionsbok för Volvo P1800 som medföljde står:
Volvo P1800 är en 2-dörrars personvagn av sportvagnsmodell.
...
Instrumenteringen har anpassats efter vagnens sportkaraktär:
Varvtalsmätare, temperaturmätare även för olja...
...
Ni ska kunna köra lugnt och snabbt utan att därför göra avkall på säkerheten.
Bromsar och väghållningsegenskaper står i proportion till fartresurserna.
...
Utnyttja vagnens prestanda med omdöme och visa hänsyn till Edra medtrafikanter.
Den gamla ägaren sade att bromsservot var urkopplat och troligtvis defekt. Som tur var har jag ett nyrenoverat 1-krets Girling bromsservo liggandes, från Uno Kruse i Hallstahammar.
Renovering av Girling bromsservo
Vid kvalitetsrenovering av tex Girling 1-krets bromsservo blir det nyrenoverade bromsservot som nytt.
Renovering av dubbla SU-förgasare och elförzinkning av original förgasarplåt mm.
De nyrenoverade dubbla SU förgasarna blir som nya.
Har nu monterat nyrenoverade dubbla SU, nytt bränslefilter samt nyrenoverat Girling 1-krets bromsservo med nya bromsrör. De dubbla SU förgasarna är också synkroniserade och fin-inställda med nya KD-nålar.
Anonym skrev:
"Har bytt till blyfri topp för miljön!"
Motorrummet på min röda P1800 -64. B20 motor med dubbelt avgasgrenrör. Den blyfria toppen från VP-Autoparts är planad 2 mm och konverterad till blyfri bensin. Har installerat vassare K-kam, nya lyftare och ny kamdrevsats från VP-Autoparts. Har låtit renovera dubbla SU med nya KD-nålar och högeffektständspole. Jag har monterat större luftfilter från 123GT/P1800 från -67 för några extra hästkrafter. B20 motorn med 44/35mm ventiler och planad topp ger ca 130hk DIN vid 6500 RPM med nya lättade lyftare som kommer från Timos Motor, nya ventilfjädrar, lättat svänghjul till ca 8kg och har 2" Sport avgassystem. Bilen går lugnt på tomgång, drar 0,8L/mil på landsväg men gör 200km/h på Autobahn!
Tankar 98-oktan på Circle K (Statoil)!
(Circle K miles 98 - blyfri bensin med 98 oktan)
Har även servat tändningen med nya brytarspetsar, ny rotor, ny fördelardosa och nya NGK tändstift. Gjort oljebyte med 3.75 liter semisyntetisk med ett nytt Volvo original oljefilter. Den röda P1800 går bra!
Enkelt avgasgrenrör var standard på P1800 med B18 åren 61-65. Har som sagt monterat avgasgrenrör med dubbla utblås som ger ca 7 extra hk men som kom först år 1966 på P1800. En B20 motor med bättre vridmoment, dubbla utblås och K-kam kan innebära en säkerhetshöjande faktor vid tex omkörningar.
Jag har monterat växelströmsgeneratorn som är praktisk när man kör mycket. Har renoverat och sparat likströmsgeneratorn, fabriksnya fästen, laddrelä och original enblås avgasgrenrör då bilen är värd mest i originalskick. Uno Kruse har även renoverat original bränslepump med glaskopp.
Installerat ett nytt startbatteri och målat och ljudisolerat under motorhuven på P1800 då gamla isoleringen såg mindre bra ut. Originalratten var sprucken så jag köpte en ny reproduktions P1800 15" ratt från VP-Autoparts, se bild.
(Foto VP-Autoparts: P1800 15" ratt 38cm. Produktnr. 664445. Ca pris 4995kr)
P1800 originalratten är 42.5cm eller närmare 17" stor. Nya reproduktionsratten till P1800 15" passar perfekt och känns lagomt stor som i en modern bil. De snygga P1800 instrumenten syns bra också.
Min P1800 1964 hade vid köpet 65-ans grill så jag beställde en ny tjock aluminium bikakegrill i originalmodell till 61-64 från VP-Autoparts.
Monterad ser grillen ut så här på min röda (46) P1800 1964.
En ny tonad framruta är installerad och nytt gummi och nya dekorlister för fram- och bakruta är bytta.
Under framrutan i högra hörnet fanns 2 små rosthål. De är nu svetslagade, grundade och lackerade Volvo körsbärsröd (46).
Installerade nya aluminium dropplister, nya torkararmar/torkarblad och nytt aluminium friskluftsintag till -64.
Har monterat nya kromade lyktsargar till framljusen och nya blinkersglas inkl. kromsargar fram,
nya baklyktor med nytt gummi samt ny kromad bakskyltbelysning och nya nummerskyltar fram/bak.
Vänster framljus lyste bara svagt på hel/halvljus. Bytte lampa men felet kvarstod. Trodde först det var ett trasigt relä men det visade sig vara jordfel till lampan. Efter att ha bytt plåtskruv till jordanslutningen så fungerar det nu bra.
Vänster bromsljus fungerade inte heller. Bytte lampa men det var fortfarande svart. Tydligen hade elkabeln till bromsljuset hoppat ur när jag installerade ny papp och ny matta samt nytt reservhjulsöverdrag i bagaget.
Besökte Velodromloppet Oldtimer Grand Prix på Gelleråsen den 12–14 juni där en P1800 -65 bla tävlade mot en 289" Mustang -65.
En maxtrimmad B18 motor med 2x45 Weber DCOE, topplock Steg 4 och MR3 kam ger ca 180hk.
Mina frambromsar kärvade, drog snett och vibrerade så jag har monterat 2 nya bromsok, nya bromsklossar, nya bromsslangar och 2 nya bromsskivor med nav. Skillnaden blev stor, bra och kraftfull bromsverkan med 2 nya ok, 2 nya bromsskivor och nyrenoverat 1-krets Girling bromsservo.
Har även installerat 4 st nya stötdämpare typ Monroe för bättre väghållning.
Tryckte i 2.5kg i däcken med dimension 175/65 15 tum och Slot Mags aluminiumfälgar. Mycket bättre väghållning.
Om man kontaktar Volvos Historiska Arkiv så får man uppgifter om sin P1800 från Volvos Chassiregister!
Man kan skicka snigelpost...
...med chassinr till:
Volvo Museum
Historical Archive
HDBVN, VAK
405 08 Gothenburg, Sweden
Volvo Museums hemsida
Volvo Museum på Facebook
Jag mailade Adm.historical.archive@volvo.com, bifogade en bild på typskylten med chassinr och angav Volvos Historiska Arkiv, Chassiregister. Fick svar med uppgifter för körsbärsröd (46) P1800S 1964 med chassi #11795:
Här är en länk till Volvo P1800 Picture Gallery för chassinr 11795!
Renoveringen av den röda P1800 har varit mitt sommarprojekt 2015 och nu är bilen inställd inför vinterrusket.
Lite smådetaljer återstår. En nyrenoverad Smiths varvräknare från Speedy Cables väntar på montering. Även nytt kromat bagagehantag, nya stenskottsgummin och nya tätningslister till ventilationsfönstren.
Mer bilder på min röda P1800 -64
Min första P1800 -65, pärlvit (79) med ny röd skinnklädsel ska repareras hösten 2016. En ny vänster bakskärm, nytt bakstycke samt hellackering, nya inre dörsidor och ny bakre kofångare mm.
Har köpt nya bildelar från VP-Autoparts i Fristad och Motoroldies i Örebro.
Ska bla montera nya röda dörrpaneler och nya lyktsarger.
Bilder på min vita P1800 -65
Tillbaka till Forumet eller
Till Volvo P1800 Instagram
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!
© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " "