Forumindex Reparation Restauration Berätta om din bil Röd P1800 -64. Bröllopsbilen vinner 1a pris på utställning!

Röd P1800 -64. Bröllopsbilen vinner 1a pris på utställning!

Här kan du berätta om din bil, lägga upp bilder, länkar till bloggar m.m.


Inlägg: 266
Ort: Karlskoga

Röd P1800 -64 med klassiska 5.5" fälgar och 195x65x15 däck med vit sida!

Anonym skrev:
"Har installerat nya Polyuretan bussningar till P1800 fram/bakaxel från VP-Autoparts, nya Lesjöfors fram/bakfjädrar, nya Monroe stötdämpare samt 1.5" breddade original -64 fälgar, dvs totalt 5,5" och 195x65x15 däck för bättre väghållning!"

Bild
(Foto Michael Bengtzing den 2018-05-05!)

Anonym skrev:
"På bilden är Lesjöfors standardfjädrar monterade fram och bak. Tyckte dock att höjden fram blev för hög med standardfjädrar så jag sänkte framändan 1" via en sänkningssats från Biltema."

Bild
(Foto Michael Bengtzing den 2018-05-05!)

Anonym skrev:
"Väghållningen blev mycket bra, en distinkt och stabil P1800 med körglädje!" :D

Bild
(Foto Michael Bengtzing den 2018-05-05!)

Anonym skrev:
"Bilträff Street Freaks Summer Meet i Karlskoga den 2018-06-16!"

Bild
(Foto Michael Bengtzing den 2018-06-16!)

Bild
(Foto Michael Bengtzing den 2018-05-05!)

Bild
(Foto Michael Bengtzing den 2018-05-05!)

Bild
(Foto Michael Bengtzing den 2018-05-05!)

Anonym skrev:
"Fram till 2017 körde jag med Slot Mags fälgar som satt på när jag köpte bilen i Lilla Edet."

Bild
(Foto Michael Bengtzing Svenska Volvo P1800 klubbens Forumsida den 2017-10-01!)

Anonym skrev:
"Hyrde ut min röda P1800 -64 till en Volvo Torslandachef som Bröllopsbil i Rudskoga Kyrka 9-10 juli och det var lyckat! Han hade sett bilen på Svenska Volvo P1800-klubbens Facebookgrupp och ringde på chans!

Visade rent besiktningsprotokoll då bilen var godkänd i maj 2016 utan anmärkning/kommentar hos Bilprovningen samt vinnarpokalen."

(Från Svenska Volvo P1800-klubbens Facebookgrupp den 2016-07-29!)

Bild
(Fotograf Saxin: Bröllopsbil en röd P1800 -64 till Rudskoga kyrka den 2016-07-09!)

Anonym skrev:
"Han hade aldrig kört P1800 förut men det gick bra! P1800 ser original ut men går i 200km/h på Autobahn!
Hade en snabbkurs och infade att det är som att köra en trimmad Amazon!"
(Från Svenska Volvo P1800-klubbens Facebookgrupp den 2016-07-29!)

Anonym skrev:
"Han kom tillbaka med bruden och bilen dagen efter med ett glatt leende i hela ansiktet! " ;-) "
Skulle nu på bröllopsresa till Havanna!"
(Från Svenska Volvo P1800-klubbens Facebookgrupp den 2016-07-29!)

Bild
(Fotograf Saxin: Bröllopsbil en röd P1800 till Hembygdsgården utanför Laxå den 2016-07-09!)

Lyckades vinna 1a pris på Summermeet i kategorin bästa Europeiska bil med min röda P1800 -64!
Bilutställningen Summermeet Street Freaks i Karlskoga lördagen den 2016-06-11. Många fina veteranbilar, över 350st. Amerikanare, klassiska 50-60-70 talare, Hot Rods etc.

Bild
(Foto Michael Bengtzing Svenska Volvo P1800-klubbens Facebookgrupp den 2016-07-29!)

Anonym skrev:
"Bor 100m från strandpromenaden med den årliga bilutställningen. Parkerade bilen där och vann 1a pris för bästa Europe´ på Summermeet Street Freaks i Karlskoga den 2016-06-11!"

Bild
(Foto Michael Bengtzing Svenska Volvo P1800-klubbens Facebookgrupp den 2016-07-29!)

Framifrån ser min röda P1800 -64 ut så här!

Bild

Historien började så här:
Hittade en röd P1800s 1964 till salu på Blocket i maj 2015 som verkade intressant.
Den var rostlagad och omlackad i bilens originalkulör körsbärsröd (46).

Bild

Bilen var rostfri, rostskyddsbehandlad och hade fin lack så jag slog till och köpte en röd P1800 -64.

Bild

Åkte till Lilla Edet en helg och hämtade hem bilen på en trailer.

Den röda P1800 hade vid köpet aerodynamiska racing-backspeglar modell "Bullet" i klassisk stil monterade på framflyglarna.

Bild
(Foto Michael Bengtzing den 2018-05-05!)

Däcket som satt monterat på mitt reservdäck 1964 var Skega Curvemaster 80-profil. Däcket låg kvar i bakluckan som reservhjul till min röda P1800 efter 50 år.

Bild

Den röda P1800 blir mitt sommarprojekt 2015.

Köpte nysydd läderklädsel efter originalmodell och Pirelli gummiband från VP-Autoparts i Fristad.
Har klätt om framstolarna med ny svart läderklädsel, Pirelliband och köpt ny röd matta.

Bild

Framstolarna med original kromad steglös fällmekanism och ny läderklädsel samt nya Pirelliband är nu monterade och sittkomforten känns mycket bra.
Har även installerat nya dörrpaneler och nya armstöd i svart originalmodell från VP-Autoparts då någon tidigare ägare skurit hål för högtalare.

Bild

En rolig detalj var att original bagageremmar i läder följde med, för att säkert spänna fast resväskor i baksätet vid ev. långresor.

Bild

I original instruktionsbok för Volvo P1800 som medföljde står:

Volvo P1800 är en 2-dörrars personvagn av sportvagnsmodell.
...
Instrumenteringen har anpassats efter vagnens sportkaraktär:
Varvtalsmätare, temperaturmätare även för olja...
...
Ni ska kunna köra lugnt och snabbt utan att därför göra avkall på säkerheten.
Bromsar och väghållningsegenskaper står i proportion till fartresurserna.
...
Utnyttja vagnens prestanda med omdöme och visa hänsyn till Edra medtrafikanter.


Bild

Den gamla ägaren sade att bromsservot var urkopplat och troligtvis defekt. Som tur var har jag ett nyrenoverat 1-krets Girling bromsservo liggandes, från Uno Kruse i Hallstahammar.

Renovering av Girling bromsservo

Vid kvalitetsrenovering av tex Girling 1-krets bromsservo blir det nyrenoverade bromsservot som nytt.

Bild

Renovering av dubbla SU-förgasare och elförzinkning av original förgasarplåt mm.

Bild

De nyrenoverade dubbla SU förgasarna blir som nya.

Bild

Har nu monterat nyrenoverade dubbla SU, nytt bränslefilter samt nyrenoverat Girling 1-krets bromsservo med nya bromsrör. De dubbla SU förgasarna är också synkroniserade och fin-inställda med nya KD-nålar.

Bild

Anonym skrev:
"Har bytt till blyfri topp för miljön!"

Motorrummet på min röda P1800 -64. B20 motor med dubbelt avgasgrenrör och blyfri B20 topp från VP-Autoparts. Den blyfria B20 toppen från VP-Autoparts är planad 3,5 mm och konverterad till blyfri bensin! Har installerat vassare K-kam, nya lyftare och ny kamdrevsats från VP-Autoparts. Har renoverade dubbla SU med nya KD-nålar och högeffektständspole med motstånd. Jag har monterat större luftfilter från 123GT/P1800 från -67 för några extra hästkrafter. B20 motorn med 44/35mm ventiler och 3mm planad topp ger ca 130hk DIN vid 6500 RPM med nya lättade lyftare som kommer från Timos Motor, nya ventilfjädrar, lättat svänghjul till ca 8kg och har 2" Sport avgassystem. Bilen går lugnt på tomgång, drar 0,8L/mil på landsväg men gör 200km/h på Autobahn!

Tankar 98-oktan på Circle K (Statoil)!

Bild
(Circle K miles 98 - blyfri bensin med 98 oktan)

Har även servat tändningen med nya brytarspetsar, ny rotor, ny fördelardosa och nya NGK tändstift. Gjort oljebyte med 3.75 liter semisyntetisk olja, ett nytt Volvo original oljefilter och monterat nya större luftfilter från 123GT. Den röda P1800 går bra!

Enkelt avgasgrenrör var standard på P1800 med B18 åren 61-65. Har monterat avgasgrenrör med dubbla utblås som ger ca 7 extra hk men som kom först år 1966 på P1800. En B20 motor med bättre vridmoment, dubbla utblås och K-kam kan innebära en säkerhetshöjande faktor vid tex omkörningar.

Bild

Jag har monterat växelströmsgeneratorn som är praktisk när man kör mycket. Har renoverat och sparat likströmsgeneratorn, fabriksnya fästen, laddrelä och original enblås avgasgrenrör då bilen är värd mest i originalskick. Uno Kruse har även renoverat original bränslepump med glaskopp.

Installerat ett nytt startbatteri och målat och ljudisolerat under motorhuven på P1800 då gamla isoleringen såg mindre bra ut. Originalratten var sprucken så jag köpte en ny reproduktions P1800 15" ratt från VP-Autoparts, se bild.

Bild
(Foto VP-Autoparts: P1800 15" ratt 38cm. Produktnr. 664445. Ca pris 4995kr den 2017-10-01)

P1800 originalratten är 42.5cm eller närmare 17" stor. Nya reproduktionsratten till P1800 15" passar perfekt och känns lagomt stor som i en modern bil. De snygga P1800 instrumenten syns bra också.

Bild

Min P1800 1964 hade vid köpet 65-ans grill så jag beställde en ny aluminium bikakegrill i originalmodell till 61-64 från VP-Autoparts.

Bild

Monterad ser grillen ut så här på min röda (46) P1800 1964.

Bild

En ny tonad framruta är installerad och nytt gummi och nya dekorlister för fram- och bakruta är bytta.
Under framrutan i högra hörnet fanns 2 små rosthål. De är nu svetslagade, grundade och lackerade Volvo körsbärsröd (46).
Installerade nya aluminium dropplister, nya torkararmar/torkarblad och nytt aluminium friskluftsintag till -64.

Har monterat nya kromade lyktsargar till framljusen och nya blinkersglas inkl. kromsargar fram,
nya baklyktor med nytt gummi samt ny kromad bakskyltbelysning och nya nummerskyltar fram/bak.

Vänster framljus lyste bara svagt på hel/halvljus. Bytte lampa men felet kvarstod. Trodde först det var ett trasigt relä men det visade sig vara jordfel till lampan. Efter att ha bytt plåtskruv till jordanslutningen så fungerar det nu bra.

Bild

Vänster bromsljus fungerade inte heller. Bytte lampa men det var fortfarande svart. Tydligen hade elkabeln till bromsljuset hoppat ur när jag installerade ny papp och ny matta samt nytt reservhjulsöverdrag i bagaget.

Bild

Besökte Velodromloppet Oldtimer Grand Prix på Gelleråsen den 12–14 juni 2015 där en P1800 -65 bla tävlade mot en 289" Mustang -65.
En maxtrimmad B18 motor med 2x45 Weber DCOE, topplock Steg 4 och MR3 kam ger ca 180hk.

Bild

Mina frambromsar kärvade, drog snett och vibrerade så jag har monterat 2 nya bromsok, nya bromsklossar, nya bromsslangar och 2 nya bromsskivor med nav. Skillnaden blev stor, bra och kraftfull bromsverkan med 2 nya ok, 2 nya bromsskivor och nyrenoverat 1-krets Girling bromsservo.

Har även installerat 4 st nya stötdämpare typ Monroe för bättre väghållning.
Tryckte i 2.5kg i däcken med dimension 175/65 15 tum och Slot Mags aluminiumfälgar. Mycket bättre väghållning.

Bild

Om man kontaktar Volvos Historiska Arkiv så får man uppgifter om sin P1800 från Volvos Chassiregister!

Man kan skicka snigelpost...

Bild

...med chassinr till:
Volvo Museum
Historical Archive
HDBVN, VAK
405 08 Gothenburg, Sweden

Volvo Museums hemsida

Volvo Museum på Facebook

Jag mailade Adm.historical.archive@volvo.com, bifogade en bild på typskylten med chassinr och angav Volvos Historiska Arkiv, Chassiregister. Fick svar med uppgifter för körsbärsröd (46) P1800S 1964 med chassi #11795:

Bild

Bild

Här är en länk till Volvo P1800 Picture Gallery för chassinr 11795!

Renoveringen av den röda P1800 har varit mitt sommarprojekt 2015 och nu är bilen inställd inför vinterrusket.
Lite smådetaljer återstår. En nyrenoverad original Smiths varvräknare från JIGE instrument väntar på montering. Även nytt kromat bagagehantag, nya stenskottsgummin och nya tätningslister till ventilationsfönstren.

Bild

Mer bilder på min röda P1800 -64

Min första P1800 -65, pärlvit (79) med ny röd skinnklädsel ska repareras hösten 2016. En ny vänster bakskärm, nytt bakstycke samt hellackering, nya inre dörsidor och ny bakre kofångare mm.

Har köpt nya bildelar från VP-Autoparts i Fristad och Motoroldies i Örebro.
Ska bla montera nya röda dörrpaneler och nya lyktsarger.

Bild

Bilder på min vita P1800 -65


Tillbaka till Forumet eller
Till Volvo P1800 Instagram
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!

© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " ;-) "


Inlägg: 266
Ort: Karlskoga


Bild
Bild

I år var vädret på arrangörens sida, med stekande sol och en klarblå himmel var det att betrakta som fint. Fina var även samtliga ekipage som upptog gårdsplanen.
En av utställarna, som faktiskt fick en skuggad plats, var Michael Bengtzing från Karlskoga. Och hans ekipage var en av flera som drog blickarna till sig. Vilket var en röd Volvo P1800S från år 1964, med B20-motor, utrustad med dubbla förgasare och K-kam.
– Motorn är så gott som nyrenoverad och den gamla läderklädseln i kupén har bytts ut, säger Michael, som ägt bilen sedan 2015. Michael berättar att han alltid haft ett motorintresse och att han införskaffade sin första bil, en Volvo Amazon som 16-åring. (Karlskoga Tidning publicerad 2017-06-30) :D


Röd P1800 -64 godkänd utan anmärkning i sista besiktningen den 2017-10-06!

Anonym skrev:
"Har under veckan installerat nya Lesjöfors fram/bakfjädrar och nya Polyuretan bussningar till P1800 fram/bakaxel från VP-Autoparts. För att förbättra väghållningen har jag även monterat nya 195/65/15 däck på 5,5 tum klassiska Slot Mags aluminiumfälgar och nya Monroe stötdämpare."

Bild
(Foto Michael Bengtzing Svenska Volvo P1800 klubbens Forumsida den 2017-10-01!)

Har tidigare monterat nya bromsskivor med nav fram, nyrenoverade bromsok, nya bromsbackar och nya bromsslangar. Uno Kruse från Hallstahammar har renoverat Girling 1-krets bromsservo.

Anonym skrev:
"Har bytt till blyfri topp med tanke på miljön!"

Bild
(Foto av Michael Bengtzing Svenska Volvo P1800 klubbens Forumsida den 2017-10-06!)

Jag köpte en färdig blyfri B20 topp från VP-Autoparts för 4300kr, som är planad 3,5mm (den var 86,7mm hög oplanad) för bättre kompression och högre effekt! Till det 3,5mm planade och blyfria topplocket ingick nya rostfria ventiler, nya ventilfjädrar och nya tätningar. Monterade samtidigt en ny tunn topplockspackning 0,8mm. En kompression på 10,5:1 är OK.

Installerat en Volvo K-kam (satt på "E" motorer) inkl. nya lyftare. Uno Kruse i Hallstahammar har renoverat de dubbla SU förgasarna och satt i nya KD nålar, 115hk för mer effekt. Installerat större runda luftfilter från P1800/123GT, från 1967 och upp. Servat tändningen med nya brytarspetsar, ny rotor, ny fördelardosa, nya tändkablar och nya NGK tändstift. Installerat avgasgrenrör med dubbla utblås och tillhörande dubbelt främre avgasrör.

Jag tankar 98 oktan på Circle K (gamla Statoil), kör min P1800 hårt med blyfri topp men utan blytillsatser. Den trimmade B20 motorn ger ca 130hk DIN vid 6000 RPM.

P1800 går lugnt på tomgång, drar 0,8L/mil på landsväg men gör 200km/h på Autobahn vid 6000 RPM!

Standardtipset som fortfarande gäller: Häll i en flaska K-sprit inför besiktningen!

Anonym skrev:
"Då jag bytt fram- och bakfjädrar så stämde inte ljusbilden för halvljuset vid besiktningen! En snabb justering med skruvmejseln och en lugn besiktningsman så var det fixat!"

Anonym skrev:
"Godkänd utan anmärkning i sista besiktningen den 2017-10-06! Tack Tommy Lekström för bra Service!"

Bild
(Röd P1800 chassinr 11795. Besiktningsprotokoll från Carspect AB den 2017-10-06!)

Anonym skrev:
"Det står i besiktningsprotokollet att nästa besiktningsperiod är till 2019-10-31? Besiktningsmannen på Carspect AB sade att Trafikverkets datorsystem inte har hunnit uppdateras då besiktningsbefrielsen gäller från 2018-05-20!"

Frivilligt test av veteranbil!

Anonym skrev:
"Besiktningsmannen sade att jag är välkommen på frivilliga tester även efter den 2018-05-20! Eventuella fel och brister skrivs då ut på papper men rapporteras inte in till Trafikverket! Priset för ett frivilligt test är samma som för en vanlig besiktning!"

Mer information om besiktningsbefrielse finns på Transportstyrelsen!

Länk till Transportstyrelsen: Nya besiktningsregler den 20 maj 2018!


Bröllopsmiddag vid Ölsboda herrgård! Röd P1800 -64 som bröllopsbil till/från Rudskoga kyrka!

Bild
(Fotograf Saxin: Bröllopsmiddag vid Ölsboda herrgård!)

Mer bilder av min röda P1800 -64 på Instagram!

Bild

Länk till P1800 bilder på Instagram!

Tillbaka till Forumet! eller
Till Volvo P1800 Instagram
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!

© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " ;-) "


Återgå till Berätta om din bil

cron