Forumindex Reparation Restauration Berätta om din bil 1964 P1800S

1964 P1800S

Här kan du berätta om din bil, lägga upp bilder, länkar till bloggar m.m.

Inlägg 26 okt 2014, 22:59

Inlägg: 29

2012 hittade jag till slut en P1800. Jag hade haft ett par gammelbilar innan - för att dom är vackra - men hade inte råd med P1800 som var det egentliga målet sedan jag började jobba på 90-talet. Barn kom i vägen och jag körde Merca (70-tal), Bubbla (70-tal), Chevrolet (60-tal) förutom moderna bilar (bla Alfa Romeo 156 köpt ny) under 20 år.

Under åren som gick kollade jag regelbundet prisbilden på P1800. 2010 började jag söka mer aktivt. Jag hade en lista där 1961-64 låg högst (bockhornen), så mycket original som möjligt och bilen behövde ha en kaross/lack i toppskick - framförallt helst rostfri. Mekaniskt fick den gärna ha åtgärdsbehov, lite kan jag fixa själv och för större grejor får den hamna på verkstad. Instrumentpanel i plastträ och fel ratt var otänkbart liksom ES.

När man letar P1800 så dyker hela registret av bilar upp. Jag blev erbjuden bilar för 200.000 men det var inte det prisläge jag tänkte mig. Dåliga hop-plock med bytta eller borrade motorer och dåligt passande karossdelar dök upp från kanske 75.000 till förbi ca 120.000 men föll på skick/passform eller andra saker. Eller dålig lack, det ville jag inte ha. Några som verkade fina låg runt 130-150.000 men det var alltid något som stämde illa. Så en dag i Maj 2012 får jag ett mail från en som säger sig ha en pärla från 1964. Jaha tänkte jag, jag får väl som vanligt be om bilder. Fick bilder och den såg riktigt fin ut. Bad om flera och intrycket bestod. Bilen hade endast 3 ägare och såg ut att var i mycket gott skick. Det är en matching numbers bil, dvs original motor/växellåda och även inredning. Bilen hade levt hela sitt liv i Norrland men hade körts till Skåne runt 2010. Det blev dags för först en, och sedan två, Skåneresor. Bra pris och rostfri och gjorde att jag blev jag ägare nr 4 i Juni 2012.

Bild från 2014. Sen dess är grillen bytt till äggkartongen. Massa info om det och annat finns i länkarna nedanför bilden.
(Grillen på bilden är f.ö. till salu, fint skick med utmärkt krom)
Bild
- - -

Har en blogg om min -64:a, div info och rätt mkt fina bilder.
http://www.wilhelmfrank.se/volvoWP/
Här finns en FLYGFILM på samma bil
http://vimeo.com/108009160

Återgå till Berätta om din bil

cron