Forumindex Reparation Restauration Berätta om din bil Pärlvit 1964

Pärlvit 1964

Här kan du berätta om din bil, lägga upp bilder, länkar till bloggar m.m.

Inlägg 25 okt 2014, 15:24

Inlägg: 104
Ort: Stockholm

Efter många, många år så hade jag turen att hitta en annons här på p1800 klubben som lockade med en vit med röd skinnklädsel, och viktigast en som var från ca: 63-64,det var min ide.

Det blev en 64. pearl white (11728) från Falun.

Då man som många mekat med B18-20 i alla duetter man haft genom åren så kändes det som man nog skulle kunna köpa en i halvdant skick. Som tur var så var det bara bromsar,förgasare,stötdämpare,värme paketet, div instrument, lite klädsel problem, slitna lister, läckande tank, elkablar kopplat lite hur som helst, generatorn, startmotorn, kylaren, vattenpumpen…listan kan göras lång men den var fin i lacken och ingen rost direkt att tala om.

Det var dock min drömbil iallafall.

Efter 2 månaders fixande i Dalarna så var det dags för besiktning, rakt igenom! Besiktningskillen tyckte att det var skoj att varva den ordentligt vid avgaskontrollen, vilket gjorde att jag efter att ha rullat

ut därfrån fick bensinstopp efter 400m (trodde jag), det visade sig att det enda som var bytt av den tidigare ägaren var just den helt nya bensinpumpen som monterat den utan mellanbricka. Det sista man trodde det var….

Detta var dock snabbt gjort att byta till en ny, och efter detta har jag rullat ca: 800 mil sommaren 2012, utan större problem.

Jag är otroligt glad över denna bil och jag tycker att jag fått den i skick, många glada miner när man åker runt i den!

Eftersom jag är ganska petig med detaljer blev det: Nya däck med vita sidor, gamla fälgar jag blästrade och lackade, navkapslar i bra skick, en orginalradio i kartong jag hittade på blocket som inte fungerade, men eftersom min gode vän startade som bilradio reparatör så hittade han felet snabbt.

Då jag haft turen att få kontakt kunniga människor bl.a Uno Kruse som såg till att broms servot blev som det var tänkt ( det blev tydligen inte mitt första försök själv), och andra som kunde mer än jag så känns tryggt att det finns kunskap kvar.

2013 så rullade bilen 2876 mil, utan större problem (ja, jag kör den mycket!!), i maj/juni 2014 bytte jag motor och växelåda, motor som renoverats på Enem till toppskick, låda som renoverats på svis, går nu som en klocka.

1476 mil står nu på mätaren ( som nollställdes vid renovering och stoppades i vid bytet) och än har inte snön kommit så…..och rullade 485 mil innan bytet i våras så den får arbeta ( vilket en bil skall göra)

Bilen rullade ut från fabriken 15 juli 1964, detta firades på 50 årsdagen med tårta på huven i Danmark och
Samtidigt silver bröllop med frugan sommaren 2014 på våran resa.

2015 lyckades jag med konststycket att ramla från en stege i juni början, det blev inte många mil den sommaren,
Några som passagerare när jag blev av med rullstolen mot hösten....men 2016 tog jag igen detta med råge.
Jag kan rekommendera kopplingen som övning med en krossad hålfot, bättre att sitta i en 1800 och träna än en tråkig lokal med en sjukgymnast och gummiband.....
2016 lyckades jag också bli påkörd bakifrån, med besök på lackverkstad och ny kromdel som resultat, efter att blivit påbackad vid parkering utan att få reda på vem som gjorde detta så 2017 rensade jag plånboken och köpte ny grill / grillsarg samt polerade lacken och den blev som ny. Har också fått en 30 bakaxel med gamla fästena som passar ( från en Amazon 66 sport) renoverad av Ove på SVIS som skall på när den gamla börja tröttna. 2017 i oktober blev mätarställningen enbart 984 mil körda tyvärr....får bättra mig..

2018 och 2109 förflöt som vanligt, många mil utan större problem, man snittar ca: 1000 mil / år typ, en resa till Polen bl.a som man kunde vara utan, men det var ju väntat, men några härliga mil genom Sverige både ner och hem.

Gamla motorn skall renoveras av mig själv nu som terapi arbete och får ta den tid som behövs, lådan till svis för översyn medans det finns chansen. Dessutom köpte jag en Duett som skall renoveras....

2020 blev ju lite av en trist sommar då man inte kunde åka runt för att hålla sig till regler, men Norrland och släkt iallafall.

Har lite bilder här: http://www.p1800s1964.blogspot.se/

Där kan man nu från 221001 se den nya bilen, ännu en pärlvit 1800......och framstegen där för att få den i härligt skick!!

Återgå till Berätta om din bil