Forumindex Reparation Restauration Berätta om din bil 1a ägare P1800 1965 vit med röd skinnklädsel

1a ägare P1800 1965 vit med röd skinnklädsel

Här kan du berätta om din bil, lägga upp bilder, länkar till bloggar m.m.


Inlägg: 266
Ort: Karlskoga

Anonym skrev:
Har bytt till blyfri topp för miljön!

Här är en bild från Reims och Route de Champagne, en utflykt i min vita P1800 -65.

Bilen har på bilden Schweiziska skyltar, Dunlop kromekerfälgar och bakluckan full av Champagne. :D

Bild
(Foto Michael Bengtzing. Reims och Route de Champagne, en utflykt i min vita P1800 -65!)

Den vita P1800 köptes i Uppsala på hösten 1997, rostfri och nylackad pärlvit (79).
Jag exporterade bilen till Schweiz då jag flyttade ner och jobbade på ABB i Zürich.
På sommaren brukade jag köra t.o.r. 340 mil Zürich-Karlskoga-Zürich på Autobahn,
stundtals i 200km/h med min vita P1800 -65!

Bild
(Foto Michael Bengtzing i ett traditionellt svenskt sommarregn!)

Den vita P1800 blev tyvärr påkörd under hösten 2016, bakifrån i en rondell utanför Karlskoga. :x
Det var en äldre dam som trampade på gasen istället för bromsen!

Bild
(Foto Michael Bengtzing i Karlskoga den 2016-11-17!)

Det svåra var att hitta en kvalificerad verkstad som klarar av att tennspackla! Hittade slutligen en bra verkstad som kan tennspackla som åtagit sig reparationen och har påbörjat reparationsarbetet. Verkstaden har även nära kontakt med en noggrann lackverkstad i Karlstad.

Bild
(Foto Michael Bengtzing i Karlskoga den 2016-11-17!)

Som tur är så täcker damens Volvia försäkring byte av bakstycke, vänster bakskärm mm och 1/2 lackering. Jag betalar mellanskillnaden till hellackering.

Har köpt nya bildelar från VP-Autoparts i Fristad och Motoroldies i Örebro. Min P1800 -65, pärlvit (79) har reparerats hos verkstad i över 2 år och ska bli klar till mellandagarna 2018. Nya vänster/höger bakskärmar, nytt bakstycke, begagnad rostfri baklucka, ny höger (yttre/mellan/inre) tröskellåda och höger golv. Ny främre/bakre kofångare och hellackering. Ska bla montera ny interiör, dvs nya röda dörrpaneler, nyklätt rött baksäte och nya röda mattor i P1800 efter reparationen.

Har tidigare klätt om 2 röda framstolar i läder till min vita P1800 -65 för ca 15 år sedan.

Bild
(Foto Michael Bengtzing på Valborg den 2016-05-01!)

Framstolarna med original kromad steglös fällmekanism. Läderklädseln har hållit fantastiskt bra och sittkomforten känns fortfarande mycket bra. Jag har bara goda erfarenheter av läderklädslar och Pirelli gummiband från VP-Autoparts.

Vid köpet var tyvärr originalmotorn ersatt av en Amazon B18. De dubbla SU förgasarna var slitna vid spjällaxeln men renoverbara. Det första jag gjorde var att kontrollera underredet och rostskyddsbehandla bilen med Tectyl.
P1800 exporterades som flyttgods en vecka senare till Schweiz för 14Sfr, ca 100kr.

För att klara registreringsbesiktning i Schweiz där jag bodde samt tempot på tyska Autobahn så satte jag i en helrenoverad B20 motor. Jag skickade de slitna dubbla SU-förgasarna för renovering hos Förgasarteknik i Söderköping 1998 och de satte även in nya bussningar. De dubbla SU förgasarna återmonterades i den vita P1800 -65. Den vita P1800 går i 200km/h på Autobahn med K-kam, nyrenoverad topp med härdade ventilsäten konverterad till blyfri drift samt nyrenoverad M41 Overdrive från SVIS.

Bild
(Foto Michael Bengtzing på Valborg den 2016-05-01!)

Motorrummet på min vita P1800 -65. Helrenoverad B20 motor, dubbelt avgasgrenrör, blyfri B20 topp från VP-Autoparts. Den blyfria B20 toppen från VP-Autoparts är planad 3,5 mm och konverterad till blyfri bensin! Har installerat vassare K-kam, nya lyftare och ny kamdrevsats från VP-Autoparts. Har renoverade dubbla SU med nya KD-nålar. Den trimmade B20 motorn ger ca 130hk DIN vid 6000 RPM. Bilen går lugnt på tomgång, drar 0,8L/mil på landsväg men gör 200km/h på Autobahn!

Tankar 98-oktan på Cirkle K (Statoil)!

Bild
(Cirkle K miles 98 - blyfri bensin med 98 oktan)

Har även servat tändningen med nya brytarspetsar, ny rotor, ny fördelardosa och nya NGK tändstift. Gjort oljebyte med 3.75 liter helsyntetisk olja, ett nytt Volvo oljefilter och monterat nya luftfilter. Den vita P1800 går bra!

Renovering av Girling 1-krets bromsservo

Uno Kruse i Hallstahammar utförde en kvalitetsrenovering av Girling 1-krets bromsservo. Det renoverade bromsservot blev som nytt. Han renoverade också original bensinpump med glaskropp till min röda Amazon Sport -64.

Bild

Uno renoverade även de dubbla SU-förgasarna.

Bild
(Foto av Michael Bengtzing Svenska Volvo P1800 klubbens Forumsida den 2016-11-18!)

Uno har nu trappat ned på åtaganden (tills vidare) men håller fortfarande på med renoveringsarbeten.

En tidigare ägare av P1800 har dock bytt ut bromsservo konsolen mot en Amazon konsol.

Bild
(Foto Michael Bengtzing på Valborg den 2016-05-01!)

Har nu köpt rätt konsol och hållare. Väntar bara på nya bromsrör från VP Autoparts för montering.

Bild
(Foto Michael Bengtzing på Valborg den 2016-05-01!)

På 60-talet visades TV serien Helgonet med Roger Moore. Jaguar nobbade och TV teamet fick istället köra med Volvo P1800 bilar. En P1800 för biljakter utomhus och den andra för statiska studiobilder.

När nya P1800 -67 kom, en vit med raka sidolister och större SU förgasare på 115hk,
så skars den första gamla P1800 -62 upp och användes för interiörbilder.

I TV serien Helgonet så sprängde de den andra gamla P1800 -62 och ersatte med den nya P1800 -67.

Tidig produktplacering av Volvos PR-byrå!

Bild

Jag har monterat 2 nya bromsskivor fram med nya bromsok, nya bromsklossar och nya bromsslangar. Skillnaden blev stor, bra och kraftfull bromsverkan med 2 nya ok, 2 nya bromsskivor och nyrenoverat 1-krets Girling bromsservo.

Fenorna gjorde P1800 riktningsstabil på Autobahn i 200km/h. P1800 var året runtbil i Schweiz 1997-2004. På sommarsemestern till Provence, Bourgogne, Savoie, Rhone och Beaune i Frankrike.

Bild

På vintern till Alperna, St. Moritz, Zermatt, Andermatt och Jungfraujoch med takräcke och skidor. Kupe´n lutar och det gjorde även takräcket med slalomskidorna.

Bild

Oljekylare var standard på P1800 med B18 åren 61-68.

Bild

Pelle Pettersson designade även P1800 interiören. De tidiga P1800 hade de snyggaste instrumentbrädorna.
Här syns den fina instrumenteringen på Roberth Stenberg‎s tidiga P1800 som är av den blanka typen.

Bild
(Foto av Roberth Stenberg på Svenska Volvo P1800 klubbens Facebooksida!)

Pelle Pettersson lyckades verkligen med den tidiga interiören.

Bild
(Foto av Michael Bengtzing på Valborg den 2016-05-01!)

I original instruktionsbok för Volvo P1800 som medföljde står:

Volvo P1800 är en 2-dörrars personvagn av sportvagnsmodell.
...
Instrumenteringen har anpassats efter vagnens sportkaraktär:
Varvtalsmätare, temperaturmätare även för olja...
...
Ni ska kunna köra lugnt och snabbt utan att därför göra avkall på säkerheten.
Bromsar och väghållningsegenskaper står i proportion till fartresurserna.
...
Utnyttja vagnens prestanda med omdöme och visa hänsyn till Edra medtrafikanter.


Bild
(Foto av Michael Bengtzing den 2016-05-01!)

Om man kontaktar Volvos Historiska Arkiv så får man uppgifter om sin P1800 från Volvos Chassiregister!

Man kan skicka snigelpost...

Bild

...med chassinr till:
Volvo Museum
Historical Archive
HDBVN, VAK
405 08 Gothenburg, Sweden

Volvo Museums hemsida

Volvo Museum på Facebook

Jag mailade Adm.historical.archive@volvo.com med chassinr, angav Volvos Historiska Arkiv, Chassiregister. Fick svar med uppgifter för pärlvit (79) P1800S 1965 med chassi #16066:

Bild

Här är en länk till Volvo 1800 Picture Gallery för chassinr 16066.

Bilen återimporterades och registreringsbesiktigades 2004 i Sverige.
Jag är därmed 1a ägare (enligt bilregistret) till P1800S chassi #16066.

Mer bilder på min vita P1800 -65

Min andra P1800 är en röd -64 med svart skinnklädsel köpt på Blocket i maj och har renoverats under sommaren 2015.

Bild
(Foto Michael Bengtzing bästa Europe´ på Summermeet Street Freaks lördagen den 2016-06-11!)

Bilder på min röda P1800 -64


Tillbaka till Forumet eller
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebooksida!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!

© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " ;-) "


Senast uppknuffad av mike1800 17 nov 2016, 22:49.

Återgå till Berätta om din bil