Forumindex Allmänt Allmänt Diskussionsforum - frågor och svar om ALLT som rör Volvo 1800 Min -64, många funderingar!

Min -64, många funderingar!

Här kan man ställa alla möjliga frågor, generella diskussioner, frågor som är svåra att placera i någon kategori nedan!.

Inlägg 23 jul 2015, 13:32

Inlägg: 25
Hej!

Då har det äntligen hänt!
Efter mycket sökande i hela Sverige fann jag den till slut i grannbyn :D Allt pratande med alla i trakten lönade sig till slut!
Den har tyvärr råkat ut för en sportbilsfanatiker på 80- talet som tydligen tyckte om glastak.. Ett nytt tak eftersökes då det verkar vara det mest förnuftigaste alternativet. Även klädseln har blivit färgad till svart.
Sedan är det några frågetecken som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med!

Chassienr 8579. Färg 79-1, Klädsel 307-265, typ 18335 VD.

Idag sitter där en lättmetallsgrill på den, inte "äggkartongen"- Rätt?
Kofångarna är inte av modellen "hornen", de bytte väl modell på dessa någon gång under -64 men när?
Kan man se via stämplar om motorn är "original" för min bil?
Instrumenteringen är omgjord av samma fanatiker, jag är tacksam för bilder av en sådan i original.

I början av denna renovering kommer det en massa frågor som jag hoppas ni kunniga kan hjälpa mig med!
Min målbild är klar- hjälp mig snälla att förverkliga den.

Med vänlig hälsning Magnus


Inlägg: 9
Hej.
Du hittar en massa info på denna hemsidan.

Gå ex in på:
Om klubben-Bilens historia-År för år
Där ser du att du skall ha "äggkartongsgrill" och hornmodellen på kofångaren.
Sedan har du massor av bilder i arkivet att titta på.
Undrar om det inte finns uppgifter ang motonnr också.
Du får leta lite på hemsidan.

Mvh
Micke


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Om du inte absolut vill ha bilen original är ju ett alternativ att låta ombyggnaderna vara. Det var ju mycket vanligt förr i tiden att man "moderniserade" sin bil med det som blev ändrat på nyare årsmodeller. Jag tycker inte att det är helt fel att behålla tidstypiska ändringar.

Min 63:a hade tex en B20-motor, de raka sidolisterna, nyare luftintag framför vindrutan och de raka kofångarna.
Kofångare och sidolister byter jag till originalt utseende för att jag tycker dom är snyggare men B20-motorn behåller jag (i alla fall tills vidare). Även luftintaget behåller jag nog för jag tycker originalutförandet är allt annat än vackert.

Per L


Inlägg: 25
Tack för snabba svar! Kanske många som sitter inne de här fantastiska "sommardagarna"! Perfekt garageväder :D
Hemsidan är välbesökt- tro mig!

Jag är väldigt svag för orginalbilar så det får bli ett försök till att göra den till det men att behålla lite ändringar är absolut en tanke!

Det kanske finns någon ägare av en original -64 i min närhet (inom en 15 mils radie från Kristianstad) som jag skulle kunna komma i kontakt med för att på plats skapa mig erfarenhet.

Instrumenteringen blir mitt höstprojekt-
Min är av träimitation, på bilder jag sett har det endast varit den blanka typen. Vad är vad?
Varvräknaren har skala till 7000 rpm- rätt?
Hur kan jag testa om tank, temp, tryckmätarna fungerar?
Radion- vilka tidsenliga modeller finns att välja på?

Jag lägger även upp detta under "instrumentering" på forumet.


Inlägg: 266
Ort: Karlskoga

Hej Magnus!

Du hade frågor om grillen på årsmodell 1964.
Min P1800 1964 hade vid köpet 65-ans grill så jag beställde en ny aluminium bikakegrill i originalmodell till 61-64 från VP-Autoparts.

Bild

Monterad ser grillen ut så här på min röda (46) P1800 1964.

Bild

Stötfångarna på en 1961-1964 är av kohornsmodell och stötfångarsatser fram och bak finns att köpa på tex Blocket, Tradera eller på VP-Autoparts där man får rabatt om man är P1800 klubbmedlem.

Bild

Klädsel till P1800 med kod 307-265, röd 1964 finns också att köpa på tex VP-Autoparts där både läderklädsel och dörrpaneler är av bra kvalitet.

Har klätt om 2 röda framstolar i läder till min vita P1800 -65 för ca 15 år sedan.
Jag har bara goda erfarenheter av VP-Autoparts och man får rabatt när man är P1800 klubbmedlem.

Bild

Framstolarna med original kromad steglös fällmekanism.
Läderklädseln har hållit fantastiskt bra och sittkomforten känns fortfarande mycket bra.

Bild

Du undrade också om bilder på original instrumenteringen till en -64 P1800.
Här syns den fina instrumenteringen på Roberth Stenberg‎s tidiga P1800 som är av den blanka typen och med overdrivespak vid ratten.
Bilden är från Svenska P1800 klubbens Facebook sida.

Bild

På min P1800 -64 (chassi #11795) lägger man i överväxeln med en svart overdrivebrytare med rund kromad skylt "Överväxel", placerad vid askkoppen på instrumentbrädan. Den svarta overdrivebrytaren sitter till höger om startnyckeln, se bilden nedan. Det finns även en indikatorlampa till vänster om tändningsnyckeln som visar om överväxeln är ilagd.

Bild

På min vita P1800 -65 (chassi #16066) sitter istället en original overdrivespak med togglande funktion vid ratten, samma som på Roberth Stenberg‎s tidiga P1800.

Varvräknaren på en -64a har en röd-vit-randig markering mellan 6000-6500 rpm och är helröd mellan 6500-7000 rpm, se bilden nedan.

Bild

För renovering av original Smiths mätare, kontakta tex JIGE instrument eller läs om renovering av instrument på P1800 Medlemsforum: Klocka, varvräknare.

Även Wilhelm Franks snygga hemsida, http://www.wilhelmfrank.se/volvoWP har bra information om Smiths instrument:
Sep 2015. Fix of old-type Tachometer part 1
Sep 2015. Tachometer fix part 2
Sep 2013. Krånglande klocka.
Feb 2014. Konvertering till quartz klocka.
Juli 2014. Fungerande klocka monterad.
Sep 2013. Mer om tankmätare.

På P1800 Medlemsforum finns "En lista bra att ha" skriven av Tannemyr med bra kontaktinformation vid renovering av P1800.

Med vänliga hälsningar
1a ägare vit (79) P1800 -65 chassi #16066 och 5e ägare röd (46) P1800 -64 chassi #11795.
Michael Bengtzing
Boängsvägen 9 D
69141 Karlskoga
Mobil: 076-2282730
Mail: michael.bengtzing@bahnhof.se
Hemsida: http://privat.bahnhof.se/wb722436/index.html


Återgå till Allmänt Diskussionsforum - frågor och svar om ALLT som rör Volvo 1800