Forumindex Allmänt Allmänt Diskussionsforum - frågor och svar om ALLT som rör Volvo 1800 chassienummer

chassienummer

Här kan man ställa alla möjliga frågor, generella diskussioner, frågor som är svåra att placera i någon kategori nedan!.

Inlägg 28 mar 2015, 20:20

Inlägg: 12
Håller på att försöka regga in min p1800 es 1972 på Malta där jag tillbringar vintermånaderna, det är en hel del byråkrati och nu behöver jag desperat hjälp att hitta chassienummret på min bil och hur många siffror det skall vara, besiktningsmannen påstår att den andra delen saknas, jag kom ner i kväll så att jag har själv inte kollat men behöver hjälp att finna detta, mycket tacksam för snabbt svar.

Mvh
Lasse Vikander

Inlägg 28 mar 2015, 20:48

Inlägg: 105
Ort: Stockholm

Vid batteriet, uppe emot rutan där stången för huvlåset sitter , finns en yta som brukar i många fall vara övermålad, där sitter ett chassinummer eftersom du saknar chassinummersplåt tydligen.
Detta vet jag gäller många kupe, men är osäker om detta gäller 70- es modellerna, men värt ett försök

Chassi numren är ju från 1-3069, så det kan ju bli lurigt att veta om nu inte nummren sitter där jag tror....

Inlägg 28 mar 2015, 21:15

Inlägg: 22
Chassinumret sitter på förstärkningsbalken framme vid kylaren på högersidan, detta är det instansade. Sedan skall du ju ha plattan som skall sitta i dörren och vid a-stolpen på vänster sida. Det gör det på min ES från 72.

numret är indelat i modellbetackningen *183xxx -nnnnnn
nnnnnn är 6 stycken siffror alltså inom 000001-003069 borde du ha, min sista siffra var nästa utanför plåten, sitter stämplat in mot motorn.

Mvh Lars

Inlägg 29 mar 2015, 10:31

Inlägg: 12
Tack för tipsen!

Jag hittade en plåt men problemet är att det står 003072 på den och överallt är sista siffrorna 3246 i regbevis m.m och något sådant nummer hittar jag inte....????
/Lasse

Inlägg 29 mar 2015, 14:19

Inlägg: 312
Det är karossnumret som endast är ett tillverkningsnummer för tomma karosser, chassienummret som är bilens identitetsnummer stämplade på i princip leveransklara bilar.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 30 mar 2015, 23:35
Som sagt på ES sitter chassinumret på förstärkningsbalken framme vid kylaren på högersidan (triangelformad), detta är det instansade chassinumret.


Återgå till Allmänt Diskussionsforum - frågor och svar om ALLT som rör Volvo 1800