Forumindex Allmänt Allmänt Diskussionsforum - frågor och svar om ALLT som rör Volvo 1800 Förälskad

Förälskad

Här kan man ställa alla möjliga frågor, generella diskussioner, frågor som är svåra att placera i någon kategori nedan!.

Inlägg 26 feb 2015, 23:06

Inlägg: 10
Hej!

Välkommen i gänget. Är så lyckligt lottad att jag har en i garaget. Man kan bara sitta och titta ibland...

>Var ska mitt letande börja förutom här och blocket?
Om du inte redan hittat det så kan dessa vara bra att hålla kolla på:
https://www.facebook.com/groups/10203431890/
https://www.facebook.com/groups/4800119211/

>Finns det något som jag speciellt ska titta på i bilarna?
Rost. Och det du reagerade på med krockskador etc.

>Är där någon av modellerna som det är svårare att få tag i delat till?
Kanske en del tidiga inredningsdetaljer. Annars finns mycket.

MVH
Christian
1800S 1966 #17543

Inlägg 01 mar 2015, 21:13

Inlägg: 25
Hej och tack för visat intresse!

Jag håller ögonen öppna på allt! Allra helst vill man ha tag på en bil NU men att ha is i magen är nog inte så fel..
Tankarna är långt fram med karossnurror, etc.

Jag vill ställa frågan om ev blästring av karossen, gör man sig själv en otjänst om man blästrar hela karossen med tanke på hur hårt det tar på hela plana plåtytor?

Tacksam för era erfarenheter!

Inlägg 02 mar 2015, 13:54

Inlägg: 39
Hej
Finns skonsamma bläster metoder typ kolsyra eller soda.
Kostar en slant men kan vara ett alternativ.

Mvh Björn

Inlägg 03 mar 2015, 09:43

Inlägg: 312
Personligen skulle jag blästra enbart där det är motiverat av rost och liknande för att undvika onödiga blästerskador. Har dock ingen egen erfarenhet av blästring men har hört att en framskärm till Amazon får inte blästras på rundningen mellan strålkastaren och a-stolpen då det är stor risk att skärmen tappar formen. 1800 har inte skruvade skärmar men förmodligen gör en blästring att spänningar byggs in i karossplåten och det kan i värsta fall orsaka oönskade bieffekter. Detta skulle trots allt kunna vara ogrundade farhågor så var och en får göra en egen bedömning för troligen beror det hela på erfarenheten hos blästraren. Lämna t.ex. inte in en kaross hos en blästrare som normalt blästrar stridsvagnar och annan grovplåt.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 03 mar 2015, 21:24

Inlägg: 25
Ok, det var nyttiga synvinklar om blästring, tack!
Det känns som alternativet med kemisk färgstripper och hederligt slipande är ett säkert kort.
Underredet kanske kan få en försiktig omgång med blästern.
Hur var förresten bilarna underredsbehandlade på den tiden? Skiljs det åt på årsmodellerna?
När tiden kommer för en renovering så vill jag göra så liknande orginal som möjligt. Jag har sett att en del av modellern har lackade framvagnar, bakaxlar?


Återgå till Allmänt Diskussionsforum - frågor och svar om ALLT som rör Volvo 1800