Forumindex Allmänt Allmänt Diskussionsforum - frågor och svar om ALLT som rör Volvo 1800 Tips för monteringsordning av tom kaross?

Tips för monteringsordning av tom kaross?

Här kan man ställa alla möjliga frågor, generella diskussioner, frågor som är svåra att placera i någon kategori nedan!.


Inlägg: 25
Hej!

Efter nästan 10 mån väntan från karossen var klar för spackling och lack så har det hänt- bilen är tillbaks i garaget klädd i sin forna kulör 79-1!

Då det spritter i fingrarna och nya grejer ligger o väntar vill jag montera! Men i vilken ordning gör jag det smidigast?
Min tanke är instrumentpanel/ kabelhärva först, sen broms o bränslerör för att sedan ta drivlinan och axlarna. Karossen är tänkt att sänkas ner över motorn o vxl- lådan som är färdigmonterad på framaxeln.

Hur hade ni gjort?

/Med vänlig hälsning Magnus

Bild
(Red. Intresseväckande foto inlagt. P1800 -64 objekt. Helrenoveringsprojekt av Tommy Lekström! Helrenovering den 2017-01-14!)


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Det bästa är nog om du själv funderar ut hur du vill göra med utgångspunkt från dina förutsättningar (lokal, verktyg etc).

Jag gjorde helt enket en lista över alla jobb jag skulle göra i den ordning jag kom på dem. Sedan sorterade jag listan så att inget jobb var i vägen för nästa jobb.

Jag hade tex min bil upphängd i en karossvändare och ville utnyttja att jag kunde vända bilen upp och ner. Dra kablar och koppla in under instrumentpanelen var tex en barnlek när man kunde stå böjd över panelen och koppla.
Att laga innertaksramen och montera i den nyklädda ramen i taket var också enkelt när man bara kunde lägga den ner och montera fast den
Att rostskyddsbehandla underredet på bilen är enkelt att göra innan man börjat montera dit prylar under bilen. Och att göra jobbet när bilen ligger på sidan underlättar förstås högst avsevärt
IMG_1639 liten.jpg
IMG_1639 liten.jpg (129.99 KiB) Visad 8646 gånger


Att montera allt under bilen inklusive fram- och bakvagn var också enkelt när bilen kunde läggas på sidan (broms- och bränsleledningar, handbroms) eller upp och ner (fram- och bakvagn)

I mitt fall dinitrolbehandlade jag alla hålrum när jag kunde "vicka" bilen i sidled i karossvändare vilket visade sig vara bra. I varje fall ville jag göra jobbet så tidigt som möjligt eftersom jag "dräller" rätt mycket Dinitrol under jobbet och då är det bra om tex kabelhärvan inte är på plats. Eller innertaket. För balken som går runt taket skall väl rostskyddsbehandlas? Och nog vill man väl rostskyddsbehandla tex hålrummen framför vindrutan? Och dom kommer man ju bara åt ordentligt från under instrumentpanelen. Och är det då tomt under instrumentpanelen så blir ju jobbet så mycket enklare!


Återgå till Allmänt Diskussionsforum - frågor och svar om ALLT som rör Volvo 1800