Forumindex Allmänt Allmänt Diskussionsforum - frågor och svar om ALLT som rör Volvo 1800 P1800 som "daily driver" ?

P1800 som "daily driver" ?

Här kan man ställa alla möjliga frågor, generella diskussioner, frågor som är svåra att placera i någon kategori nedan!.

Inlägg 11 dec 2014, 23:19
FRS Användarvisningsbild

Inlägg: 3
Kære enthusiaster,

Jeg har haft den store fornøjelse af, at køre noget i P1800S og ES, både manuel og automatic. Det er fantastiske biler, sporty, komfortable og utroligt smukke. Den gennemførte kvalitet skinner igennem, i enhver detalje.

Jeg arbejder med salg, og kører typisk 35.000km om året, i Danmark. Jeg anvender moderne biler, med alle de moderne komfort og sikkerhedsdetaljer. Virksomheden jeg ejer og arbejer med, er delvist svenskejet, og jeg er ofte i Sverige. En tanke er derfor dukket op...:

Kan man måske droppe den moderne bil, og istedet anvende en P1800, som selvfølgelig skal være i mekanisk og karroserimæssigt meget godt stand ? Jeg er jo ofte i Sverige, og kunne måske der få den generelt serviceret - jeg har også gode forbindelsere i Danmark.

Men kan man leve med en så efterhånden gammel bil, i hverdagen ? Hvad med ergonomi, sikkerhed, driftsomkostninger, støjniveau - og kan den følge med de moderne biler på danske motorveje (110 - 130km/t) ?

Bør man gå efter en automatic, eller måske en manual med overdrive ?

Mvh
Flemming

Inlägg 12 dec 2014, 17:24

Inlägg: 312
Jag ser inga problem med att använda en väl underhållen bil ur 1800 serien som långfärdsbil förutom den i dagens läge usla krocksäkerheten. Visst är det troligen mer oljud i kupen vid högre hastigheter men kanske kan man lägga ner lite jobb på ljudisolering och därmed minska ljudnivån. Ska man åka mycket motorväg 110-130km/h är nog M41 lådan att föredra framför automaten på grund av den högre utvävlingen. Från 67 års modell kan man också tänka sig ett byte av utväxling i bakaxeln till 3,54:1 som finnas att hämta i vissa 240 bakaxlar vilket skulle reducera motorvarvet och förmodligen ljudet i kupen betydligt.
Driftskostnaden är sannolikt avsevärt lägre än en modern bil och värdeminskningen är 0, det kanske till och med är en värdeökning i stället. Ytterligare en fördel är den positiva uppmärksamhet som bilen väcker hos kunder.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 13 dec 2014, 10:00

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Förutom Lars Bds inlägg skulle jag vilja tillägga att på gamla bilar som gått långt uppkommer en hel mängd fel som normalt aldrig upptäcks på "normala" moderna bilar med "normala" körsträckor.

Här är några exempel på ovanligare situationer som jag fick hantera på min BMW 3.0S 1972 som jag sålde 2012 när den gått 75.000 mil:
- glappa vindrutetorkaraxlar
- utslitna dörrlås
- glappa dörrgångjärn
- utmattningssprickor i kaross och hjulupphängning
- problem med elsystem (oxid i kontakter, anslutningar och förgreningar, spänningsfall, avskavd isolering, kablar som går av mm)
- utslitna förgasare (vid 50.000 mil satte jag på insprutning från en 3.0Si)
- man måste kanske själv lära sig hur saker och ting fungerar. Så tex kunde jag redan innan år 2000 inte längre få hjälp med insprutningen av auktoriserade BOSCH-verkstäder för dom hade gjort sig av med allt underlag

Och så får man förstås räkna med att vanliga problem dyker upp förr eller senare om man kör en gammal bil långt och länge:
- utslitna lager, kol och kollektorer i tex generator, startmotor, kupefläkt
- reglage som går sönder (wirar, strömbrytare mm och som på en P1800 axlar till ventilationsluckor som går av)
- slitage i drivlinan som tex kolvringar, ventilstyrningar, växellåda, drivknutar, differential, hjullager, bromsar osv
- svårigheter att få tag på reservdelar. Vissa delar finns inte att få tag på annat än begagnade
- och sist men inte minst rost som gärna dyker upp, förutom på vanliga ställen, också på "alla" ställen som normalt inte blir rostskyddsbehandlade när man efterbehandlar bilen (tex tak, rutinfästningar mm)

Att äga och köra en gammal bil långt förutsätter nog också ett stort eget intresse för bilar och mycket eget arbete på bilen. Skall man lämna in bilen på verkstad varje gång den "krånglar" så blir det säkerligen mycket dyrt.
Även om driftssäkerheten kan hållas hög på en gammal bil (jag blev bara stående en enda gång med min BMW 3.0S) så hade jag i princip alltid ett eller flera problem "på gång" under de sista 20 åren som jag ägde bilen.

Som kuriosa kan jag också berätta att min gamla BMW var i det närmaste fri från rost när jag sålde den och den var mycket litet svetslagad. Här kommer en mycket kort beskrivning över hur jag lyckades med det på en bil som gärna ville rosta friskt (nästan som en P1800):
- jag köpte en skrotbil och kapade isär den för att se hur den såg ut i alla balkar och hålrum . Resultatet blev att jag borrade ca 100 extrahål i karossen för att kunna komma åt att spruta tunn dinitrol överallt.
- jag rostskyddsbehandlade själv bilen ofta. Det var ju bara jag som visste hur den såg ut "inuti"
- ytrost på underredet blästrades bort. Under mitt ägande blästrades, målades och dinitrolades (med tjock dinitrol) stora delar av underredet minst en gång

Per L

Inlägg 16 dec 2014, 22:54
FRS Användarvisningsbild

Inlägg: 3
Hejsan,

Tak for jeres gode og velbegrundede kommentarer ved en P1800 som potentiel daily driver - med mange mil per år.

Jeg har glæden af en køre en hel del spændende klassike biler, feks: Porsche 356 / 912 / 911, Rover P5B, MGB, Jaguar Mk.II 3.4 / 3.8, Volvo P1800 / P1800ES, Citroen DS 23, Mercedes SL450 m.fl.

De er alle skønne biler på hver sin måde, men der er kun to modeller jeg reelt mener måske kan anvendes dagligt i den moderne trafik: Citroen DS og Volvo P1800/ES. Det der ligger til grund for mine overvejelser er:

Ydelse: march hastighed, brændstofforbrug.
Komfort: afjedring, sæder, ergonomi, ventilation og varme, støjniveau.
Styrke i konstruktion og driftsikkerhed.
Mulighed for at anskaffe nødvendige reservedele.
Driftsomkostninger.

Det er tydeligt, at Volvoen vinder over Citroen DS, pga den mere robuste og enkle mekaniske konstruktion. Det samme gør sig gældende med sæderne i en sen P1800.

I Danmark koster det mig ca. 230.000 DKK at lease en Toyota Avensis i tre år. Efter de tre år leveres bilen tilbage til forhandleren, og en ny leasing starter. Min tanke er at en Volvlo P1800 vil være billigere - og en del sjovere - at køre i, mange år fremover. Med en P1800 behøver jeg ikke skifte hver tredie år, og der vil være fin økonomi til at starte med at anskaffe et meget godt eksemplar, og holden den løbende og grundigt vedlige.

Mine bekymringer er mest af driftsmæssig betydning:

Sikkerheden er dårlig i forhold til moderne biler: ingen ESP, ABS...og baghjulstræk...Kan man leve med det?
Er komforten på et acceptabelt niveau?
Kan man finde et relativt rustfrit eksemplar, og holde den rustfri med gentagne behandlinger?

Det kan godt være, at det klogeste er at anvende en P1800 alene til fritidskørsel....?!

Inlägg 21 dec 2014, 15:35

Inlägg: 312
FRS skrev:
I Danmark koster det mig ca. 230.000 DKK at lease en Toyota Avensis i tre år.

För den summan borde du få en fin 1800 inklusive 3 års service. De är ju en gång byggda som "bekväm långfärdsbil" så självklart kan du använda den som tjänstebil. När de 3 åren gått och du ska till på nästa leasingperiod är bilen betald och endast servicekostnaden behöver betalas, är den dessutom väl underhållen kommer andrahandsvärdet vara i närheten av inköpspriset även efter fler än en 3-årsperiod.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 21 dec 2014, 19:38
FRS Användarvisningsbild

Inlägg: 3
Hej Lars,

Det var samme tanke jeg har haft: en velholdt P1800 bør kunne fungere fint i moderne trafik og med et ret stort kørselsbehov - selvfølgelig forudsat løbende grundigt vedligehold. Dette bør kunne lade sig gøre, til en pris der ikke overstiger prisen på en moderne bil, når man medregner det høje værditab en ny moderne bil har de først tre år.

Den vil nok have noget højere vedligholds- og brændstofomkostninger, men omvendt vil den ikke have noget værditab.

Som tidligere nævnt i tråden (af Per Lu), så skal man selv have flair for teknik, og acceptere de fejl der vil opstå med en så gammel bil. Jeg er 100% indforstået med dette, og er med på at jeg selv vil skulle kunne arbejde med fejlretning undervejs.

Men findes der ikke evt et værksted nå Gøteborg / Kungälv, som arbejder med P1800/PV/Amazon etc, som man kunne anvende ved mere komplicerede opgaver ? Jeg er ofte i dette område, og jeg kender ikke til specifikke P1800 værkstedsmuligheder i Danmark.

Inlägg 23 dec 2014, 12:07

Inlägg: 105
Ort: Stockholm

Jag själv kör mycket med min bil ( dessutom är det min tjänstebil till både revisorns och skatteverkets höjda blickar)
Men jag betalar förmånsvärde som för en 86:a...så klart det kostar och sen är det ju alltid saker som skall lagas på en 50 år gammal bil, men....den rullar faktiskt lika i kostnad som de nyare bilar jag haft om man ser på helheten, och så väldigt mycket trevligare...startar alltid, är väldigt bekväm att köra, människor ger företräde och blir glada.

Många frågar hur jag dagligen vågar åka i Stockholmstrafiken varje dag, jag vill påstå att det är nog mera risk med en "vanlig" bil att få en taxi i sidan eller andra huliganer i trafiken, denna ser folk och kanske känner "den blir det dyrt att krocka med" , så jag har nog mera plats och ges mera företräde an vanliga dödliga känns det som..:-)

Jag åker dock inte på vinter / snö, då jag nog mer är rädd för onödig rost, men tvekar inte om jag bara haft en bil och varit
en plåt intresserad mäster svetsare

Men som vardagsbil, helt klart ett mervärde i livet!! Och maken till bil att fungera i stort sett problemfritt om man underhåller den är nog svårt att hitta ( många av mina vänner har betalt min totala årskostnad på sin Mercedes / BMW eller liknande bara på väldigt dyra reparationer, och har så mycket mer problem men verkar ta det som naturligt)

Special affärer ( VP, CVI, SKANDIX etc) kanske kostar lite extra än förut, men det är ju snart 2015 och man skall nog vara väldigt glada att det finns ett utbud att tillgå. Man kan nog inte muttra över att "- dyrt, 1976 köpte jag en sån för bara....."
utan vara glad att så mycket finns att tillgå och nyproduceras!

Mitt tips, kör en P1800 som daglig bil, du kommer inte att ångra dig!!!

Inlägg 01 jan 2015, 14:46

Inlägg: 312
I senaste Amazonbladet så annonserar Håkans Bilservice.
Med mer än 30 års erfarenhet av Volvobilar får du här all tänkbar hjälp med renovering eller reparation av din gamla bil. Slå oss en signal och hör!

Jag har dock ingen egen erfarenhet av företaget i fråga och har heller inte hört om någon har anlitat dom, så gör som de skriver "ring och hör".
De håller till i Göteborg så rent geografiskt är det rätt för din del, förresten vad är komplicerat att reparera på en 1800?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Återgå till Allmänt Diskussionsforum - frågor och svar om ALLT som rör Volvo 1800

cron