Forumindex Allmänt Allmänt Diskussionsforum - frågor och svar om ALLT som rör Volvo 1800 Kontaktbleck till bakruta med defroster

Kontaktbleck till bakruta med defroster

Här kan man ställa alla möjliga frågor, generella diskussioner, frågor som är svåra att placera i någon kategori nedan!.


Inlägg: 3
Vid insättning av bakruta efter omlackering lossnade ett av elblecken som elansluter defrostern i baktrutan.
Detta bleck behöver jag fästa på nytt.
Min fråga är: Med vad fäster jag blecket på rutan så att det åter får elektrisk kontakt?
MVH
Dick Lindgren


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
I brist på andra uppslag skulle jag prova med detta https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-oc ... t-pa7418sv (Loctite 3863)

Tillämpningen är förstås inte vad produkten är avsedd för så några större förhoppningar att få blecket att sitta kvar skulle jag inte ha. Jag skulle gissa att "limmets" hållfasthet är låg och det blir ju rätt stor belastning på "flatstiftet" (för kontaktblecket ser väl ut som ett sådant) när man trär på och drar av flatstiftshylsan.

Möjligen skulle belastningen på limfogen bli "låg" om man i stället för att limma tillbaks "flatstiftet" limmde dit en kort snutt mjuk elkabel (säg 5 cm) och i änden av denna kabel satte dit ett flatstift. Då skulle man kunna få en mycket låg belastning (eller ingen belastning alls) på limfogen när man trär på och drar av kabelskon. Men om det över huvud taget går att "limma fast" något med detta "lim" har jag ingen aning om.

Om inte dessa förslag fungerar skulle jag trots allt försöka "limma fast" tex en kabel med detta "lim" (för att få elektrisk kontakt) och sedan täcka kabeln och en liten bit av fönstret runt kabeln med tex ett tvåkomponetlim för att få "hållfastheten".
Men förutom att en sådan lösning inte blir så snygg så tror jag egentligen inte att att den blir hållbar i längden. Tvåkomponentslim brukar inte fästa speciellt bra på glas. Vid något tillfälle har jag tagit min DREMEL och slipat litet i glaset så att det blir aningen "ojämnt" så att tvåkomponentslimmet fäster bättre. Det har fungerat rätt bra. Fast om en (härdad/laminerad) bilruta håller för en sådan "misshandel" vet jag förstås inte.
Alla bäst vore nog i så fall att maskera (tex med eltejp) stället på rutan där man vill att tvåkomponentslimmet skall fästa och sedan sandblästra stället litet lätt för att rugga upp glasytan. Det är jag rätt säker på att rutan håller för. I alla fall höll rutan för mig när jag blästrade rent en liten bit av plåten mellan en bakruta och plåten (alltså under rutan på en bil med modern ruta som var fastlimmad i plåten). Då gick det förstås inte att undvika att rutan blev lika mycket blästrad som plåten och det var inga problem.

Rimligtvis bör det väl finnas bättre elektriskt ledande lim än detta Loctite men det ligger i så fall utanför min kunskap!



Tillbaka till Forumet! eller
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebooksida!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!

© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " ;-) "


Återgå till Allmänt Diskussionsforum - frågor och svar om ALLT som rör Volvo 1800

cron