Forumindex Allmänt Allmänt Diskussionsforum - frågor och svar om ALLT som rör Volvo 1800 Förzinkning och krom

Förzinkning och krom

Här kan man ställa alla möjliga frågor, generella diskussioner, frågor som är svåra att placera i någon kategori nedan!.

Inlägg 15 jun 2016, 11:19

Inlägg: 25
Hej
En allmän fråga till er som har erfarenhet av ytbehandlingar- i mitt närområde (Kristianstad med omnejd) har jag svårt att hitta någon som kan hjälpa mig med detta, det är oftast större firmor. Kommer man då med ett litet antal artiklar så rynkar de flesta på näsan o lämnar ett överpris för att slippa göra det. Att göra det själv, som jag sett en del eldsjälar gör, är för mig inget alternativ.
Att sedan förarbetet är 100 gjort, är väldigt viktigt har jag förstått. Hur gör man då med de småbulor, etc som finns på tex navkapseln, spacklar man eller vad?

//Magnus

Inlägg 15 jun 2016, 12:06

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Har använt AB Förkromningsverket i Lagmansholm nyligen och tycker dom gör ett bra jobb.
Dom är också mycket bra att ha och göra med. Jag kromade om kofångare, lister, dörrhandtag mm till min P1800 -63 och jag tyckte inte att det blev dyrt heller. Har en gång skickat bara en liten "knopp" till dom för omkromning och det gick det också.

Det verkar vara fler än jag som är nöjd med deras arbeten
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... omfirmorna
http://www.raketsport.com/forum/viewtopic.php?p=48203

Sedan finns ju Bröderna Backmans Sliperi AB i Eskilstuna. Dom har varit med i många år och brukar göra ett bra jobb. Fast om dom fortfarande jobbar mot privatpersoner vet jag inte.

Spackla saker som skall kromas om tror jag inte går om man inte lägger på ett tjockt lager koppar som man sedan slipar ner. Bucklor på tex navkapslar med tunn plåt är nog bara att försöka "knacka ut" (rikta) om det går. På grövre grejor är det lättare att knacka ut en buckla. Små "märken" brukar försvinna när kromfirman slipar grejorna innan kromningen. Fast då vill det förstås till att det finns tillräckligt tjockt med plåt att slipa ner.

På mina kofångare till P1800an hade jag dels ett hål borrat för extraljus och dels gravrost som gått på djupet. Båda svetsade jag i med MIGen. Och det blev riktigt bra resultat efter omkromningen.

Gravrosten som gått på djupet blästrade jag rent först för att få bort all rost som skulle försämra svetsningen. Det gäller ju att få en svets utan blåsor och inneslutningar som kan synas när svetsen slipas ner. Sedan lade jag på tätt med svetssträngar så att man hade material att slipa ner. Annars skall man vara mycket försiktig med att blästra grejor som skall kromas. Man ruggar ju upp ytan mer eller mindre beroende på blästermedlet och det är förstås inte bra om man skall kroma och vill ha en slät och fin yta att lägga kromen på

Hålet lagade jag genom att lägga ett bit plattjärn (tjock plåt går säkert också) på kofångarens insida vid hålet och fyllde sedan upp "gropen" från utsidan med MIG-svetsen. Sist slipade jag bort plattjärnet som då satt fastsvetsat på kofångarens insida. För att provsvetsa borrade jag några hål i kofångaren på min gamla BMW 3.0S som jag svetsade igen. På så sätt visste jag att det skulle gå och hur jag skulle göra.

Per L


Återgå till Allmänt Diskussionsforum - frågor och svar om ALLT som rör Volvo 1800