Forumindex Allmänt Allmänt Diskussionsforum - frågor och svar om ALLT som rör Volvo 1800 Vad är det här för grej?

Vad är det här för grej?

Här kan man ställa alla möjliga frågor, generella diskussioner, frågor som är svåra att placera i någon kategori nedan!.

Inlägg 08 apr 2019, 10:51

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Någon som känner igen denna grej som jag fick med när jag köpte andra grejor på Tradera.
Jag kan inte påminna mig att jag sett den någonstans på min P1800 -63a

IMG_7716.JPG
IMG_7716.JPG (78.87 KiB) Visad 10372 gånger

Inlägg 08 apr 2019, 22:59

Inlägg: 22
Ser ut att vara obehandlad, troligen inuti något, motor v-låda eller bakaxel. Finns ett överfall i bakaxel som ser ut ungefär som den du har, enligt verkstadshandboken.

Eller så är det inte Volvo alls.....

/Lars

Inlägg 09 apr 2019, 09:48

Inlägg: 312
Ser ut att kunna vara en länk till ett växellänkage dock känner jag inte igen delen som Volvo. Vilken gänga är det på skruvarna?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 09 apr 2019, 16:00

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Jag ropade in några delar till min P1800 och denna del fanns med där. Delen är obehandlad.

Jag är rätt säker på att gängan är BSF 5/16"X22 och vid en koll i Google verkar BSF vara en gänga som användes på tex engelska bilar främst under första halvan av 1900-talet (och en bit in på 60-talet) innan man började använda UNF som är frekvent använt i våra bilar.
Den användes också i engelska motorcyklar.

Min slutsats tills vidare är att den inte har något att göra med min P1800.

Jag spar den dock som souvenir för gängstigningen 22 gängor per tum tror jag inte jag har träffat på förut.


Återgå till Allmänt Diskussionsforum - frågor och svar om ALLT som rör Volvo 1800