Forumindex Allmänt Allmänt Diskussionsforum - frågor och svar om ALLT som rör Volvo 1800 SVIS, hur skall det gå?

SVIS, hur skall det gå?

Här kan man ställa alla möjliga frågor, generella diskussioner, frågor som är svåra att placera i någon kategori nedan!.

Inlägg 11 jun 2018, 20:54

Inlägg: 104
Ort: Stockholm

Var , som många , på SVIS vårmarknad och mötte många bekanta och obekanta ansikten i strålande solsken.
men, jag pratade lite med Ove och Roffe där bl.a om hur det stod till med Bosse som gissningsvis tar det säkra före det osäkra och tar det lugnt efter sina motgångar med hälsan. den som "tog över" för Bosse skall tydligen inte fortsätta heller.

ingen vet vad som kommer att hända efter denna tillställning, och jag hoppas lite att kunna starta nån slags debatt om hur Volvo entusiasterna skall se på detta med vad som kommer att hända med just SVIS. Dom flesta är sedan länge pensionärer, dom har kunskap som är ovärderlig , men vad jag förstått så är det inte enkelt ekonomiskt för dom och passionen är väl det som driver detta.

Eftersom p1800 klubben, som alla andra Volvo klubbar, har både ett intresse och säkerligen ett behov ( trots att kanske just dom mesta av 1800 delar numera är ett minne blott hos SVIS), så anser jag att OM alla klubbarna kunde hjälpa till ekonomiskt på nått sätt och även samlas om diskussionen om vad som kommer att hända med alla delar som finns om nu det inte blir hållbart att driva SVIS vidare pga både ekonomiskt och ålder....detta bör ju ligga i allas intresse att "bevara" SVIS på nåt sätt och säkra dom delar som finns ( det finns tydligen lådor som ännu inte packats upp )

Jag har ingen självklar lösning själv, utan vill öppna diskussionen innan det kanske är för sent.
Det kanske finns saker jag inte vet nåt om, eller saker som händer, men känner att jag vill åtminstone starta lite diskussion om detta.

Jag har haft turen att lära känna Roffe som både fixat växellåda åt mig och lärt mig otroligt mycket, Ove som renoverat bakaxlar åt mig och även bidragit till min kunskapstörst, Bosse som gjort en sån insats för Volvo entusiasterna länge...ett riktigt toppen gäng med kunskaper man inte hittar......

Inlägg 12 jun 2018, 19:53

Inlägg: 312
Du har tydligen information som inte är känd av alla. Om jag fattat dig rätt så är i princip alla inom svis lokaler redo att sluta och därmed riskerar reserdelslagret att vara utan personal inom en alltför snar framtid?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 25 jun 2018, 21:44

Inlägg: 104
Ort: Stockholm

Ledsen för sent svar, men varit borta ett tag....
jag har ingen säker information, mest det jag pratade med Roffe / Ove t.ex och hur dom uppfattade allt om vad som kommer att hända med SVIS. Bosse är inte där av uppenbarligen anledning, var sjuk och har tydligen inte orken kvar att hålla o allt som han gjort så länge...

Det jag ville var att uppmärksamma detta faktum, som blir oavsett inom en nära framtid...dom som är på SVIS är inte
i 50 års åldern, det hela kostar att driva om man vill bevara det och vad kan vi som klubb göra, det var min tanke för att starta
nån diskussion...men konstaterar att ditt inlägg var dock det enda , och var mer än fråga än åsikt så....så intresset kanske inte finns hos den större delen av medlemmarna o Volvo klubbarna....

Inlägg 26 jun 2018, 07:57

Inlägg: 312
Som klubbmedlem har man inte insyn i hur SVIS drivs och kan därför inte föra en diskussion om dess framtid. Vad jag tror mig veta så är SVIS en fristående organisation med egen styrelse som bör vidta åtgärder för att framtidssäkra denna viktiga del av Sveriges volvoklubbar. Om de inte klarar av detta ligger ansvaret på respektive klubbs styrelse att organisera om driften av SVIS. Vilket i sin tur leder till att klubbmedlemmarna måste välja en styrelse i sin egen klubb som inser faran med den höga medelåldern på SVIS.
Sedan kan man fråga sig vem vill utföra så mycket ideellt arbete med renoveringar under tidspress då förmodligen många vill ha sina bakaxlar tillbaka snabbt. Troligen kommer nuvarande service och prisnivå att bli avsevärt sämre för oss klubbmedlemmar, arbetsvilliga volvovolontärer växer inte på träd ens i Köpingstrakten.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 26 jun 2018, 23:15

Inlägg: 104
Ort: Stockholm

Jag förstår att frågan inte är helt enkel, SVIS är ju en egen organisation som du skriver , men som du också nämner så kanske klubbarnas styrelser kanske behöva uppmärksamma problemet innan det är för sent....

Det kanske redan har diskuterats såklart, men man får väl hoppas på det bästa när det gäller dom otaliga delar som dock finns kvar hos eldsjälarna i Munktorp...kunskapen önskar man ju också kunnat sparas i lådor men livet och tiden går ju hand i hand tyvärr.

Man kan såklart inte vrida tiden tillbaka, många av dom kunniga människor där kommer att försvinna av olika orsaker och
finns det inga "Volvo entusiaster " att finna utanför SVIS så måste ju klubbarna dock bestämma sig för nåt..det var väl lite min tanke att väcka frågan iallafall.


Återgå till Allmänt Diskussionsforum - frågor och svar om ALLT som rör Volvo 1800

cron