Forumindex Allmänt Allmänt Diskussionsforum - frågor och svar om ALLT som rör Volvo 1800 P1800 information i Volvo 1800 Picture Gallery

P1800 information i Volvo 1800 Picture Gallery

Här kan man ställa alla möjliga frågor, generella diskussioner, frågor som är svåra att placera i någon kategori nedan!.


Inlägg: 266
Ort: Karlskoga

Volvo 1800 Picture Gallery meny med Teknisk P1800 information

Karl Eric Målberg skrev:
"Min site http://volvo1800pictures.com/ har en koppling till den Svenska P1800 klubben men administreras och bekostas helt och hållet av mig själv. Den riktar sig till alla 1800 entusiaster runt om i världen, inte bara i Sverige. Länksidan innerhåller länkar från 5 Facebook-grupper, 1 på svenska och 4 på engelska."
(Svenska Volvo P1800 klubbens Forumsida den 2016-01-30!)

För att gå till Volvo 1800 Picture Gallery meny med Teknisk P1800 information, vv klicka på länken Techn. info Facebook eller i menyn nedan för Teknisk P1800 information.

Bild

Volvo 1800 Picture Gallery med Teknisk P1800 information!

Bild

Som sagt för att gå till Volvo P1800 Picture Gallery, vv klicka på länken Techn. info Facebook.

Exempel: Varvräknaren visar för mycket!

Klicka på Länk till höger för varvräknaren visar för mycket (#7):

Bild

Bild
(Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2016-09-16!)

Vv klicka på filmen från Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp!

Bild
(Film av Per-Arne Sandegren från Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2016-09-16!)

Länk till filmen Varvräknaren visar för mycket!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
(Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2016-09-16!)

Inlägget Min varvräknare (1964) visar för mycket! kommer från Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2016-09-16!


Exempel: Vibrationer i växelspaken!

Klicka på Länk till höger för vibrationer i växelspaken (#102):

Bild

eller klicka på länken Vibrationer i växelspaken!

Vibrationer i växelspaken!

Bild
(Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2016-01-31)

Bild
(Foto av Per-Arne Sandegren från Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2016-01-31)

Bild
Bild
Bild
(Foto av George Ardavast Minassian från Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2016-01-31)

Bild
Bild
Bild
Bild

VP-Autoparts hölje till växelspak

Bild
(Foto av VP Autoparts. VP-Autoparts hölje till växelspak den 2016-01-31!)

Maila gärna dina nya P1800 bilder samt ev. leveransinfo inkl. chassinr till Volvo 1800 Picture Gallery! Han har mailadress karl@volvo1800pictures.com och underhåller och uppdaterar som sagt Volvo 1800 Picture Gallery

Bild

Tack Karl Eric Målberg för allt jobb du gör för oss P1800 entusiaster!


Tillbaka till Forumet eller
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!

© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " ;-) "


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Och vad är finessen med att över huvud taget använda Facebook för att avhandla denna typ av frågor?
Hittills har ingen lyckats få mig att förstå detta!

Personligen går jag mycket motvilligt in på Facebook då och då för att se någon vän som svingar en ölsejdel någonstans i sydtyskland, när mitt barnbarn somnat vid matbordet eller liknande men att gå in på Facebook och leta reda på hur man lagar en P1800 varvräknare ser jag ingen anledning att göra. Rörigt och svårt att förstå sig på är bara förnamnet....tycker jag. Tex hur f-n jag kunde få en vänförfrågan från Mutar Muthanna Majid (eller vad han nu heter) övergår mitt förstånd. Eller också säger det något om mitt förstånd!? Med Facebook kan jag aldrig vara säker på vad som gäller!

Däremot kan du på detta forum hitta hur jag fick igång min varvräknare genom att byta ut alla elektronikkomponenter, hur jag fick klockan att fungera eller hur jag satte in helt vanliga rullbälten i min bil. Det sista dock inte förrän senare i år.

Per L


Inlägg: 105
Ort: Stockholm

Du har nu möjlighet att gå med i Facebook, vilket är frivilligt.

Det är väl det som är problemet, säkert en superbra grej OM man är Facebook anhängare, är man inte det så
blir risken att ingen information läggs in i klubbens egna forum då man tycker att " det finns ju ändå på Facebook",
vilket gör att just dom äger bilderna, allt material som man då "frivilligt" lägger upp,..det finns mycket att undra om när det gäller just den biten. Jag är inte och kommer heller aldrig på grund av min personliga åsikt att ens fundera på att gå med i Facebook, dock är det ju naturligtvis upp till alla och envar, men klubben är ju menad för att bevara och hålla p1800 arkiv etc , vilket som görs väldigt bra, kan säkert bli bättre med goda ideér men i stort så "bevaras" artiklar etc.

Och styrelsen är ju inte "allsmäktig", allt är ju vad vi alla medlemmar bidrar med och efterfrågar. En klubb blir nåt man skall värna om och deltaga i ( om man nu inte är passiv medlem, men då är det lite trixigare att klaga utan att bidra med lösning eller nåt annat ) att sprida ut allt är ju inte direkt logiskt i min mening......



Det är gratis och kommer alltid att vara det.

"Alltid" är ett stort begrepp tyvärr, det räcker att dom börjar debitera om reklamen uteblir, vad blir kvar av allt?
tänker man sig att " printa ut" det man tycker var informativt om plötsligt anhängare hittar nåt annat "gratis" eller
facebook blir nåt annat än vad det är nu? Eller vem skall överföra informationen till den sida som dock ägs och drivs av klubben som vi alla är medlemmar i? Facebook lever på att skicka riktad reklam till användarna och lär ju inte släppa det som lagts ut där om inriktningen ändras från deras sida.

Tror att om man skulle kunna fråga nån på facebooks styrelse om det "alltid skall vara gratis" så lär du få ett politikersvar, tyvärr


Det är synd att klubbens forum "motarbetas" med den björntjänst Facebook tyvärr kan bli, dessutom av alla som säkert gör det i all välgärning.Det är dock min åsikt och jag förstår att många älskar Facebook, jag hör så mycket som är bra för folk som vill finnas till över hela världen och ha låtsas kompisar och gladeligen vill bli nådd närsomhelst på dygnet ...och vill alla ha allt på Facebook så får dom ha det, även om nu då våran klubb blir lidande och stagnerar.

Synd tycker jag, men jag vet att många håller med mig, men antagligen fler som inte håller med mig tydligen...


Inlägg: 9

Jag skapade söksidan för facebook-länkar främst för min egen skull (sökfunktionen på FB är usel), men jag la också ut en länk ifrån http://volvo1800pictures.com/ . Jag har inte uppmanat någon i klubben, här i forumet eller på annat sätt, att använda den sidan. Min site http://volvo1800pictures.com/ har en koppling till den Svenska P1800 klubben men administreras och bekostas helt och hållet av mig själv. Den riktar sig till alla 1800 entusiaster runt om i världen, inte bara i Sverige. Länksidan innerhåller länkar från 5 Facebook-grupper, 1 på svenska och 4 på engelska.

//karl eric


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Karl-Eric, din hemsida är en guldgruva om man vill hämta fakta om P1800. Den går jag ofta in i och letar efter information jag behöver.

Och varje gång jag hittar det jag letar efter skänker jag dig och andra en tacksamhetens tanke över att det finns folk som är villig att lägga ner så mycket systematiskt arbete och att ni dessutom ger oss andra möjlighet att ta del av det.

Per L


Inlägg: 105
Ort: Stockholm

Även jag är absolut imponerad av ditt arbete, och din sida som innehåller otroligt material som verkligen är av värde.
Dessutom är det ju inte facebook som allt ditt fantastiska material ligger , utan där är det ju din sida som består av dig, inte ett multinationellt företag som inte direkt jobbar med passion utan vinst intresse som hanterar material och bevarar det efter just passion eller intresse.

Att du själv gör allt, utan nån slags stöd av själva klubben är nåt jag inte förstår men säkerligen har en förklaring och att du är nöjd med det. Själv tycker jag att kopplingen borde vara starkare och självklar, men kan inte uttala mig om det.

Varför jag går emot facebook är bara det enkla svaret att det är ett forum ingen har kontroll över i framtiden, kräver en massa eftergifter med exklusiva rättighets avskrivningar m.m inget som man klubb kan styra över alls.
Som du nämner, dålig sökfunktion..det är säkerligen inte gjort för större bevarande utan mest "för tillfället" kommunikation, så varför tänka kortsiktigt ( säkert bekvämt för alla som bara vill ha omedelbar kontakt utan att tänka på just " framtida bevarande". Där gör just du en heroiskt insats!

Du bevarar just för framtiden, precis som klubben skall! Att det finns möjligheter att kunna tillfredställa så många i klubben som möjligt är ju bara genomförbart med olika lösningar, tekniska som sociala....

Detta är ju ett diskussions forum så här borde ju olika lösningar och tankar luftas så vi kan hålla klubben vid liv och aktuell, samt tillfredställande för oss medlemmar.

Att just facebook har fördelen att kanske knyta mera "internationella " kontakter är nåt man kanske skall ta till sig och se om man kan eller har intresse för att implentera i klubbens sida på nåt sätt.....sånt är ju roligt och intressant.


Inlägg: 266
Ort: Karlskoga

Anonym skrev:
"Om nån, som du föreslog la in Facebook inlägg av värde i klubbens forum så skulle det vara toppen, men sånt tar tid verkligen ....!"
(Svenska Volvo P1800 klubbens Forum den 2016-08-16!)

Anonym skrev:
"The Times They Are A Changin' sjöng Bob Dylan 1964. NASAs månfärd i slutet på 60-talet kändes nog långt borta! The Swedish Lunar Travelling Club!

Ett embryo till Kvalitetsmärkt lagring av P1800 klubbens inlägg i Forum! finns redan!"
(Svenska Volvo P1800 klubbens Forum den 2016-08-21!)


Kvalitetsmärkt lagring av P1800 klubbens inlägg i Forum!

Kunskapen och erfarenhet om P1800 finns permanent lagrad i Svenska Volvo P1800 klubbens Forum och dess länkar.

Jag med flera irriteras av att inte hitta gamla inlägg på Svenska Volvo P1800 klubbens Facebooksida!
Hur ska man spara bra Svenska Volvo P1800 klubbens Facebook inlägg, tips och ideer?

Det behövs en moderator som gör en manuell kvalitetsmärkning och kategorisering av Facebookinlägg som ska lagras i Svenska Volvo P1800 klubbens Forum!

För att möjliggöra kvalitetsmärkt lagring i Forum, dvs lagring av Svenska Volvo P1800 Klubbens Facebookinlägg i Svenska Volvo P1800 Klubbens Forum så används citat med källhänvisning och ideell upphovsrätt för bilder som öppnar för kvalitetsmärkt lagring av P1800 klubbens inlägg i Forum!

Bild
(Fotograf Saxin: Bröllopsbil en röd P1800 till Hembygdsgården Ölsboda utanför Laxå den 2016-07-09!)

Kvalitetsmärkningen och Kategorisering

Efter analys av nya inlägg på Svenska Volvo P1800 Klubbens Facebooksidor!

En P1800-klubbs moderator Kvalitetsmärker och Kategoriserar inlägg som innehåller viktig P1800 information!

Det vore bra om kvalitetsmärkningen kunde ske på ett liknande sätt som i
Volvo 1800 Picture Gallery länk till P1800 information! i kategori Allmänt Diskussionsforum - frågor och svar om ALLT som rör Volvo 1800!

Jag skissade på en kvalitetsmärkning per Kategori i en 3 Dimensionellt växande kub med länkar!

Ex. Kategori Elsystem, Instrument, Reglage där 1-2-3 Ignition & varvräknare fungerar var toppbiten i den kuben!

Bild
(Bild av en 3 Dimensionell kub från Wikipedia!)

Jag analyserade lösningen på Volvo 1800 Picture Gallery länk till P1800 information! som är 2 Dimensionellt växande med länkar och lade bara till en Dimension, Kategori!

Anonym skrev:
"Eftersom mitt namn och min databas för länkar till Facebook nämns i det här inlägget och i klubbforumet vill jag göra några förtydligande. För en tid sedan när jag hade irriterats nog av att inte hitta gamla Facebook-inlägg skapade jag en databas för länkar till inlägg som jag tycker är intressanta. Den var i första hand ägnad åt mig själv, men jag la också ut en länk på min site volvo1800pictures . Någon hittade dit, skrev ett inlägg på klubbforumet och tipsade. Det skapade en debatt och jag kritiserades för att vilja flytta diskussioner från forumet till Facebook. Jag förklarade att databasen inte har något specifikt med den svenska klubben att göra. Jag samlar länkar från ett antal olika Facebook-grupper. Bara inlägg av teknisk natur som kan vara bra att hitta tillbaka till. Detta är en helt manuell hantering. Jag väljer ut det jag tycker är värt att bevara."
(Svenska Volvo P1800 klubbens Facebooksida den 2016-07-24!)

En P1800 klubbs moderator Kvalitetsmärker och Kategoriserar inlägg som innehåller viktig information som ska lagras i Svenska Volvo P1800 Klubbens Forum!

Kvalitetsmärkt lagring av P1800 klubbens inlägg i Forum lagrar inlägg med manuell kvalitetsmärkning i Svenska Volvo P1800 Klubbens Forum under följande Kategorier!

Allmänt Diskussionsforum - frågor och svar om ALLT som rör Volvo 1800
Motorer
Elsystem, Instrument, Reglage
Transmission, kraft, fram- och bakvagn
Bromsar
Karosseri
Interiör, kupé o dyl.
Tillbehör & Övrig utrustning
Tips, tricks, reservdelar, verkstäder...
Berätta om din bil
Priser, inköp.


Efter manuell Kvalitetsmärkning och Kategorisering så körs lagringen/uppdateringen av dessa kvalitetsmärkta intressanta Facebookinlägg, tex nattetid 1ggr per dygn. Informationen hämtas från Svenska Volvo P1800 klubbens Facebooksidor och lagras/uppdateras i Svenska Volvo P1800 klubbens Forum under angiven Kategori!

Källhänvisning av kommentarer/citat är viktiga och har format:
(Namn Svenska Volvo P1800 klubbens Facebooksida den Datum!)

Intressanta bilder med text lagras på Svenska Volvo Klubbens Facebooksidor med fördel i Album!
Lämpliga namn på Albumet kan tex vara Eskilstuna Veteranbilsträff den 2016-08-28, P1800 bröllopsbilar, skylt Volvo Authorized Service, Trimning av B18/B20 med originalutseende inkl. blyfri topp och datum!

1. Manuell Kvalitetsmärkning och Kategorisering av inlägg som ska lagras i Svenska Volvo P1800 klubbens Forum!
2. Kvalitetsmärkt lagring av P1800 klubbens inlägg i Svenska Volvo P1800 Klubbens Forum, tex nattetid 1ggr per dygn under angivet Kategori:

Exempel 1:
Anonym skrev:
"Utöver leveransinformation för P modellerna som jag länkar till sedan länge har jag börjat lägga in motsvarande information för övriga modeller. Många frågar ju Adm.historical.archive@volvo.com om leveransinformation och om jag får tar del av svaret lägger jag in det som i det här dagsfärska exemplet."
(Svenska Volvo P1800 klubbens Facebooksida den 2017-01-10!)


Bild
(Svenska Volvo P1800 klubbens Facebooksida den 2017-01-10!)

Naturligtvis har vi manuellt kvalitetsmärkt och lagrat detta intressanta Facebookinlägg under Kategori Allmänt Diskussionsforum - frågor och svar om ALLT som rör Volvo 1800! i Forumet!

Leveransinfo från Historiska Arkivet!


Exempel 2:
Anonym skrev:
"Trimning av B18/B20 med originalutseende inkl. blyfri topp!"
(Svenska Volvo P1800 klubbens Facebooksida den 2016-06-20!)

Naturligtvis har vi manuellt kvalitetsmärkt och lagrat detta intressanta Facebookinlägg under Kategori Motorer! i Forumet!

Trimning av B18/B20 med originalutseende inkl. blyfri topp!

Bild
(Foto av Michael Bengtzing Svenska Volvo P1800 klubbens Facebooksida den 2016-06-20!)


Exempel 3:
Anonym skrev:
"Någon som vet var en kan köpa rullbälten till framsäten till Volvo P 1800 S 1965 modellen?
Är Volvo P 1800 S 1965 modell anpassad för att montera i rullbälten till framsäten?"
(Översatt citat av Edvard Gjerde Svenska Volvo P1800 klubbens Facebooksida den 2016-07-26!)

...
Anonym skrev:
"Jag tycker Quickfit gör snygga grejor. De kan använda befintliga lås och hårda delar och sy rullbälten.
http://quickfitsbs.com/gallery-volvo.php"
(Ove Ericsson Svenska Volvo P1800 klubbens Facebooksida den 2016-07-30!)

Bild
(Foto av Quickfit Safety Belt Service!)

Anonym skrev:
Hej! Jag ska kontakta Quickfit hoppas de kan leverera rullbälten som kan passa :-)
(Översatt citat av Edvard Gjerde Svenska Volvo P1800 klubbens Facebooksida den 2016-07-30!)


Naturligtvis har vi manuellt kvalitetsmärkt och lagrat detta intressanta Facebookinlägg under kategori
Interiör, kupé o dyl. i Forum Arkivet!

Quickfit gör snygga P1800 rullbälten!


Exempel 4:


Exempel 5:
Anonym skrev:
"Lägg automatiskt till Fram/Back knappar för enkel navigation och © Svenska Volvo P1800 Klubben! längst ned på alla sidor!

Tillbaka till Forumet eller
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebooksida!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!

© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " ;-) "


Återgå till Allmänt Diskussionsforum - frågor och svar om ALLT som rör Volvo 1800

cron