Hej all P1800 entusiaster. Jag heter Rolf och har bott i USA sedan 1982. Har hållt på hela mitt liv med jänkare, hot rods och annat. Men man har alltid den där Volvo känslan som ligger en nära. Har haft en del Volvo bilar under åren, b.l.a en 123GT och nu är jag andra ägaren till en 1967 Amazon kombi.
Nu har jag blivet förförd av den fina P1800 bilen. Jag förstår inte varför jag har inte insett detta tidigare men vad är det dom säger? "även fan blir religiös på gamla dar"
Det tog inte långt förrän en hjälpsam Volvo klubbmedlem tipsade om denna bilen och det visade sig att den stod 15 minuter från mitt hus. Det verkar vara en tidig 61:a. Chassi nummer 423.
Den verkar och vara ganska rak i plåten men med rost i trösklar och annat. Inredning är hyffsad för att vara 55 år gammal. Det sitter en FrigiKing A/C i bilen. Motorn tror jag är orginal eftersom den har oljekylaren vid filtret. Det sitter en senare model kylare med slutet system och en 5 bladad fläkt.
Tackar för klubbens informativa web sajt. Jag har lärt mig en hel del men jag hoppas att jag kan få hjälp med lite frågor:
Förutom på typ brickan står det ett chassi nummer stansat någonstans?
Det sitter en annan plåtbricka med 1411 på sig. Vet någon vad det är? Betyder detta att Jensen (eller Volvo!) gick igenom over 1000 karosser forran dom kom till 423??
Avståndet mellan koffert golv och bakplåten? Det verkar rätt mycket luft i mellan. Skall det vara kitt där emellan eller?
Varför behöver denna B-18 oljekyl när dom senare B18 har inte det?
Vad jag förstår hade dom tidiga bilarna mjölkvita glas till innerbelysningen? Vilket chassi nummer ändrades det till klara?
Färgen på framaxelbalken skall vara svart ser jag. Är det någon som vet vilken glans?
Såldes alla bilar utan backspeglar?
Vad är spaken på höger sida om rattatången? Extra tuta?
Är det någon som har sett dom fyrkantiga luftrenare som satte på dom tidigare bilarna?
Hade fläkten två eller fyra blad?
Det var ganska vanligt att biler registrerades på det år dom sattes i trafik så denna bilen är registrerad som en 62:a. Jag har hört att man kan skriva till Volvo och få information om bilen for dom Amerikanska myndiheterna. Vet någon vem man skriver till?
Jag fått trevlig service från vp-autoparts och dom har lager här. För en helrenovering av en sån här bil, vilken firma är "bäst" tror ni?
Jag antar att dom alla är duktiga och många gånger säljer samma delar men kanske någon firma är bättre på vissa saker än andra?
VP
CVI
Scandix
GCP
?
Många frågor men det är ett stort projekt framför mig och jag vill lära mig så mycket jag kan.
Mera bilder och jag har startat en blogg på bilen här:
http://vintageswedishcars.com/?p=736