Forumindex Allmänt Allmänt Diskussionsforum - frågor och svar om ALLT som rör Volvo 1800 Ny ägare till 423:an med frågor

Ny ägare till 423:an med frågor

Här kan man ställa alla möjliga frågor, generella diskussioner, frågor som är svåra att placera i någon kategori nedan!.


Inlägg: 10
Ort: USA

Hej all P1800 entusiaster. Jag heter Rolf och har bott i USA sedan 1982. Har hållt på hela mitt liv med jänkare, hot rods och annat. Men man har alltid den där Volvo känslan som ligger en nära. Har haft en del Volvo bilar under åren, b.l.a en 123GT och nu är jag andra ägaren till en 1967 Amazon kombi.

Nu har jag blivet förförd av den fina P1800 bilen. Jag förstår inte varför jag har inte insett detta tidigare men vad är det dom säger? "även fan blir religiös på gamla dar"

Bild

Det tog inte långt förrän en hjälpsam Volvo klubbmedlem tipsade om denna bilen och det visade sig att den stod 15 minuter från mitt hus. Det verkar vara en tidig 61:a. Chassi nummer 423.

Bild

Den verkar och vara ganska rak i plåten men med rost i trösklar och annat. Inredning är hyffsad för att vara 55 år gammal. Det sitter en FrigiKing A/C i bilen. Motorn tror jag är orginal eftersom den har oljekylaren vid filtret. Det sitter en senare model kylare med slutet system och en 5 bladad fläkt.

Tackar för klubbens informativa web sajt. Jag har lärt mig en hel del men jag hoppas att jag kan få hjälp med lite frågor:

Förutom på typ brickan står det ett chassi nummer stansat någonstans?

Det sitter en annan plåtbricka med 1411 på sig. Vet någon vad det är? Betyder detta att Jensen (eller Volvo!) gick igenom over 1000 karosser forran dom kom till 423??

Avståndet mellan koffert golv och bakplåten? Det verkar rätt mycket luft i mellan. Skall det vara kitt där emellan eller?

Varför behöver denna B-18 oljekyl när dom senare B18 har inte det?

Vad jag förstår hade dom tidiga bilarna mjölkvita glas till innerbelysningen? Vilket chassi nummer ändrades det till klara?

Färgen på framaxelbalken skall vara svart ser jag. Är det någon som vet vilken glans?

Såldes alla bilar utan backspeglar?

Vad är spaken på höger sida om rattatången? Extra tuta?

Är det någon som har sett dom fyrkantiga luftrenare som satte på dom tidigare bilarna?

Hade fläkten två eller fyra blad?

Det var ganska vanligt att biler registrerades på det år dom sattes i trafik så denna bilen är registrerad som en 62:a. Jag har hört att man kan skriva till Volvo och få information om bilen for dom Amerikanska myndiheterna. Vet någon vem man skriver till?

Jag fått trevlig service från vp-autoparts och dom har lager här. För en helrenovering av en sån här bil, vilken firma är "bäst" tror ni?
Jag antar att dom alla är duktiga och många gånger säljer samma delar men kanske någon firma är bättre på vissa saker än andra?

VP
CVI
Scandix
GCP
?

Många frågor men det är ett stort projekt framför mig och jag vill lära mig så mycket jag kan.

Mera bilder och jag har startat en blogg på bilen här:
http://vintageswedishcars.com/?p=736


Inlägg: 312
Hej Rolf!

Numret 1411 kan det vara V 411 eller liknande? Läs andra halvan av http://svenskavolvop1800klubben.yuku.co ... jp5v7cvfIU där det diskuteras märkliga siffror. Fläkten har på B16 2 blad men på B18 4st och du har en B18.

/Lars
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 22
Förutom på typ brickan står det ett chassi nummer stansat någonstans?
- > Vid batterilådan, vid väremkranen

Det sitter en annan plåtbricka med 1411 på sig. Vet någon vad det är? Betyder detta att Jensen (eller Volvo!) gick igenom over 1000 karosser forran dom kom till 423??
- > Någon sorts karossnummer, INTE chassinummer.

Avståndet mellan koffert golv och bakplåten? Det verkar rätt mycket luft i mellan. Skall det vara kitt där emellan eller?
- > Meningen är att kondens och ev dränering skall kunna rinna där och ut i några hål som troligen är igensatta.

Varför behöver denna B-18 oljekyl när dom senare B18 har inte det?
- > Troligen en försiktighetsåtgärd från Volvo, oljorna nu är troligen bättre nu än då och klarar påfrestningarna bättre.

Färgen på framaxelbalken skall vara svart ser jag. Är det någon som vet vilken glans?
- > Skall troligen vara någon typ av grå, kolla bloggen om 'min p1800' chassinummer 115, har för mig att han målade sin.

Vad är spaken på höger sida om rattatången? Extra tuta?
- > Detta är till starktornshornet, i senare blev det overdriven.

/Lars Olsson
Har också chassinummer 423 ( fast på ES:en)


Inlägg: 10
Ort: USA

Hej Lars och Lars, tack för svar. Den andra brickan jag talar om sitter till vänster om pedal huset.

Bild

Enligt leverans informationen skall motornumret var 149 och det stämmer så bilen är förmodligen orörd.

Bild

Tack igen.


Inlägg: 312
Just den brickan var det som diskuterades i tråden jag länkade till och den rimligaste förklaringen (samt den enda) var att det är ett Jensen karossnummer där V betyder vänsterstyrd. Lite märkligt är dock att det är så stor skillnad på chassienummer och karossnummer men de kanske hade så stora problem i början att 1000 karosser väntade på åtgärd innan de kunde användas till bilbygge? Eller så hade de endast en dörr till karosslagret och de längst in blev stående tills produktionen kom igång ordentligt.
På min 64:a är V000xxxx nummret = chassinummret+18 och Volvos karossnummer = chassienummret-35.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 10
Ort: USA

Hej Lars,

Det var det jag undrade åcksa om dom hade gått igenom 1000 karosser!! före dom kom till min stackars 423:a.
Som du säger, kanske den karossen som stod närmast ;)

Mitt motor nummer stämmer med delivery information som är 149 så jag vågar nog tro att allt är orginal.

Annan fråga:

Jag har sett olika hjulmutter nycklar typ vev modell men denna kom med bilen och färgen matchar domkraften perfekt. Ser det rätt ut?

Bild


Inlägg: 37
Grattis till 1800an

Lite kompletterande svar på frågor.

Framaxelbalken är "halvmatt" eller typ chassiesvart i glans på tidiga vagnar. Den blir ljusgrå när Volvo byter utförande 1964-1965
Mellanrummet mellan bakstycke och bagagegolv täcks med en speciell gummilist. Kolla om du hittar resterna efter en sån..

Fläktblad tidig B18B ska vara fyrbladig med asymetriskt kors, dvs ej 90 grader vinkel och rundade "toppar"

Fyrkantiga luftfilter tror jag knappt förekom på produktionsbilar. Usa-marknaden hade egna runda med präglad volvo logga

Mjölkvita innerbelysningsglas förekom även på 63or, medan de klara och mönstrade kom 1964 ...tror jag...ungefär :-)

Backspegel utvändigt var option på kundbegäran åtminstone i Norden /Europa större delen av 1960-talet. Tidiga Usa vagnar brukar ha en liten elegant rund spegel monterad. Om detta var krav och satt på alla vet jag inte.

Beträffande reprodelar från de olika leverantörerna - Handla med stort mått av försiktighet om du är petig med originalutförande. Vissa delar är fantastiska, andra rena skämten. Det är inte nåt fel på leverantörerna, missförstå mig inte. Utan det är vissa reprodelar som är långt ifrån "rätt" utförande.

Grattis till bilen och lycka till med återställandet

/Mark


Inlägg: 10
Ort: USA

ST1800S skrev:

Det är inte nåt fel på leverantörerna, missförstå mig inte. Utan det är vissa reprodelar som är långt ifrån "rätt" utförande.


Hej och tack Mark,

Tack för information, mycket uppskattat. Jag förstår vad du menar, vi är nog alla glada att dessa firmor finns men vissa bitar kanske kan vara svåra att tillverka o.s.v. Jag framskrider försigtigt.

Då får jag leta efter en fläkt eftersom jag har en fem bladig, förmodligen monterad när dom monterade A/C.

Noterat om Volvo logga på USA bilars luftrenare, det kan nog vara svårt att få tag på. Med bilen kom ett par släta luftrenare som var kanske 30mm tjockt och skulle tro att ytan var galvad när ny. Det blir en lång tid innan jag behöver oroa mig om luftrenare ;)

Började riva inredningen igår, fasen vad det tar tid :D

Tack igen!


Inlägg: 10
Ort: USA

Mera frågor

Vet någon om instegslisten nytillverkas?

Mina är ganska fina och kan säkert behållas om jag lackar dom. Vet någon vilken färg?

Samma fråga på den silvergrå listen som sitter ovan insteglisten. Samma färg?

Fick lite gjort i helgen, inrending är ute och golvet ser riktigt bra ut:

Bild


Inlägg: 25
Detta är en bra sida för de som bor i USA!

http://www.classicvolvorestoration.com/

Nästa

Återgå till Allmänt Diskussionsforum - frågor och svar om ALLT som rör Volvo 1800