Forumindex Historik Trivialt vetande, kuriosa och liknande... Irv Gordon, mannen med många mil i en 1800

Irv Gordon, mannen med många mil i en 1800

Frågor om Helgonet, har du sett en 1800a i en film, en bok, eller dylikt? Berätta för oss andra!


Inlägg: 105
Ort: Stockholm

Läste en skoj artikel på engelska om "mannen som kört långt med sin 1800", kan ju vara skoj att läsa hans egna ord:
( översatt själv så det kan smygit sig in några fel)

Jag hade en 250 dollars bil när jag låg i högskolan, säger Irv, och påbörjade den fascinerande historien om sitt motorliv. "Men när jag var till att börja studera vetenskap under 1963 kunde jag se vägen genom golvet på den bilen jag då hade, så jag behövde en ny bil för att komma till och från jobbet, så jag åkte ner till min Chevy-återförsäljare och köpte en ny Cheva cab modell.

Fyra kvarter från bilaffären blev det problem och den var tvungen att bogseras och aldrig blev bättre. Motorn var problemet, men GM ville inte veta av det riktigt, de sa att jag gjort nåt fel det - de hade monterat fel kamaxel,förstod jag dock senare: det fortsatte att byta lyftarna bara. Jag hade den bilen i ungefär fem månader och hade inte råd längre med en sån dålig bil. Jag visste inte vad jag skulle köpa så jag gick ut och köpte en annan Chevy, trots allt, och det man brukade ha då var tändproblem och denna la av ,även den av i mitt på motorvägen.

Omkring 1965 hade en vän av mig sett en annons som visade en Volvo-konvertibel - Volvo gjorde själv aldrig en konvertibel men återförsäljaren brukade skära taket av dem. Så vi tog en provkörning och jag älskade det, men jag hade inte råd med denna “luftkonditionerade” p1800 cabben så att jag köpte istället den röda bilen i butiken, vilket är den jag kör nu.

Den här bilen kom med en vattentemperaturrmätare och en oljetrycksmätare men ingen ampere mätare för laddningssystemet. Jag kunde dock inte få till en bra affär, oavsett vad: det var $ 4150 med speciella kofångare, mudflaps, AM / FM-radion, de två skinn sätena och jag kunde inte betala så mycket. Jag tjänade bara $ 5200 det året så det var nästan ett helårslön för mig.

Den konvertibla var $ 5000, en ny Corvette var $ 5200, en ny Cadillac var $ 4300. En vanlig Volvo var $ 2200. Så sa jag till killen:" Se, jag köper den men jag kör inte en bil som bara har en varningslampa, jag gillar att veta när en sak inte fungerar ordentligt, jag vill ha en ampere mätare. "Så sa han," OK, jag ska få dem att installera en sån utan kostnad ".

Jag körde 1500 miles på den helgen: Jag tog mig med min familj på en tur och måndag morgon kom jag tillbaka till återförsäljaren med bilen till sin första service, för det var det som handboken krävde. Diskussionen där den dagen var speciell; de sa till mig: "Gå hem, du köpte ju bilen på fredags” men jag sa, "Nej, nej, det är 1500 miles nu på mätaren”.

Så jag är jättenöjd med min bil, jag älskar den till döden, jag har aldrig haft så mycket kul att köra bil tidigare. Jag reser 125 miles till och från jobbet varje dag och jag hade en flickvän i Philadelphia vid den tiden och jag hade en annan i Boston, så en helg skulle jag gå 200 miles och tillbaka och de andra 300 miles och tillbaka. Jag skulle åka skidor på helgerna på vintern, åka till Vermont varje helg - jag var en ung kille, och jag älskade att köra den här bilen, det var fantastiskt i alla slags väder så att miles bara flöt på bakom mig.

Jag hade alltid bilen på services hos samma återförsäljare: Jag byter oljan var tredje vecka. Jag var där så ofta är det som att jag går , jag var nog deras bästa kund för kaffe och bagels på morgonen. Jag gör några saker själv: Första gången jag gick på service för frambromsarna visade mekanikerna mig hur man gjorde det och sa till mig att han inte förväntade mig att se mig behöva byta frambromsarna igen.

När jag hade 250 000 miles på bilen skrev jag till Volvo i New Jersey och berättade för dem hur nöjd jag var med den här produkten - ni kan nog föreställa er, efter de två senaste bilarna ... Jag hade inte gjort en reparation på bilen, inte en skruv eller en bult, ingenting - bara normalt underhåll: byt olja, luftfilter etc. Jag fick ett brev tillbaka och sa: "Vi är glada att ni är nöjda med produkten, glöm inte att spänna fast dig och ha en bra dag".

När jag hade 500.000 mil på min bil skrev jag till Volvo igen och sa att jag inte har gjort något för den här bilen, bara ventiljusteringar, vanliga saker. Jag fick ett annat brev tillbaka och sa: "Vi är glada att ni är nöjda med produkten, glöm inte att spänna fast dig och ha en bra dag.

Jag kunde inte tro det enkla svaret själv, jag antog då att dessa bilar bara fortsätter rulla för alltid med tanke på svaret .

Därefter hade mina föräldrar köpt en ny Volvo, min nästa granne köpte en ny Volvo, alla jag känner kör Volvo eftersom de vet hur nöjd jag är med min bil. När jag hade omkring 535 000 miles på mätaren , kontaktade återförsäljaren mig för att säga att Volvos annonsbyrå i USA letade efter bilar som hade hög körsträcka på dem. Jag svarade på annonsen, det var 12 bilder på en sida gamla bilar och en ny på andra sidan.

Jag hörde aldrig själv sen från Volvo på några år efter det. Jag var en bra vän till servicechefen hos återförsäljaren, han berättade för mig att Volvo dock ofta ringde för att se om jag fortfarande hade bilen. Det var först när jag hade över 900 000 miles att Volvo äntligen då började bjuda mig att komma ner till huvudkontoret, ta med min fru till middag, och få träffa personalen. De var fantastiska människor. De hade sina egna Volvo-bilar som de brukade tävla på helgerna och de började fråga mig att komma med. Varje gång de skulle bjuda in mig var det lite längre bort. De testade mig tydligen bara för att se hur långt jag skulle orka med att åka.

Vi skulle vara på några racing banor och det skulle finnas fem eller sex killar från Volvo där. Två skulle ta bjuda mig en öl och resten skulle ha en bra titt under min bil, kontrollera serienumren - allt kom dock ut mycket senare. De gick igenom alla saker noga när jag kom nära den första miljonen, kontrollerade alla chassi / motor nummer och bad också om några delar som kom från bilen så att de kunde kontrollera dem.

Jag passerade den första miljonen 27 oktober 1987 - Jag åkte till Tavern på Green i New York City, det fanns där en träff / fest för bilen. Samma år vände en '63 Volkswagen också miljon miles, men den bilen hade haft något som 14 olika motorer och 17 nya delar - det fanns inte en rak bit metall på den. Han kom dock in i The Guinness Book of Records kort efter det; VW klockade upp 1.600.000, men för fyra eller fem år sedan föll det rekordet.

Jag passerade nämligen äntligen den gränsen och sedan gick reservdelsavdelningen igenom service papper och fick intyga allt detta , och jag fick de årliga inspektionsposterna från New York State, la allt i en stor låda och skickade den till Guinness-folket. Det tog dem ungefär sex månader för att gå igenom detta, och vi var på en show i Las Vegas när vi hörde att vi skulle komma in i Guinness Book of Records.

Olyckor? Visst - dessa saker händer. Vanligtvis när bilen var parkerad: Jag har fått två skolbussar som kört in i baken och två släpvagnar. Jag blev påkörd av en Oldsmobile: jag såg honom komma; killen sov vid ratten. Bilen träffades såklart, men jag körde fortfarande hem. Jag åker dock aldrig till köpcentrum, men den här sommaren gjorde jag tyvärr det. Jag parkerade i ett lugnt hörn, sedan kom två ungdomar i en trimmad gammal Honda runt och plogade rakt in i främre stötfångaren.

Jag har varit i varje stat i USA utom Alaska, på de flesta vägar. Jag har varit i Sverige, Norge, Danmark, Tyskland, Holland och England. Vi har inbjudningar att komma till Belgien och Schweiz - om jag visste att det skulle bli så kul skulle jag ha köpt en öppen biljett. Jag gick i pension från tidigt så, medan jag fortfarande hade min hälsa, kunde jag njuta av att köra bilen. Jag får se världen och träffa många trevliga människor.

Jag bor precis vid havet och har inget garage så bilen är stående ute, i regn och snö. Du kan inte bara tvätta utsidan, du måste tvätta överallt och under och få bort saltet. Det har bytts sparklådor och jag bytte ut båda stötdämparfästena. När jag köpte de nya så behandlade jag dem - de har varit nu på bilen 20 år. Förra gången jag var i Storbritannien köpte jag lite Waxoyl: Jag skulle läsa om det och trodde, "om det är tillräckligt bra för britterna att använda så måste det vara bra för min bil".

Jag ser till att få hastighetsmätar service varje tre eller fyra år - jag har inte råd att förlora några miles på den! En Smiths Instruments reparationsverkstad är ungefär en timme från vilken jag bor så jag kör dit, tar ut instrumentet, de rengör, smörjer och kalibrerar det, jag monterar det tillbaka i bilen och kör hem. Även klockan fungerar: Jag skickar den till dem och det har fungerat bra om det görs i perioden fem till sex år. De mindre mätare, jag har antagligen reparerat eller bytt ut två eller tre gånger dock.

Även radion fungerar - det var en stor sak 1966, det var det första året du kunde få en FM-radio, ingen kassett eller CD, bara en högtalare. Jag lyssnar på vilken station som spelar bra bil musik. Jag är en friluftsförare, jag kör alltid med fönstren öppen. Jag får vindrutan utbytt varje par år, det blir sandblästrat, karossen har också målats om tre eller fyra gånger.

Det är den ursprungliga motorn: Jag hade den ombyggd en gång på 675 000 miles, den har fortfarande bra oljetryck. Transmissionstätningarna och tredje växelsynkronen har ersatts och overdriven har tagits bort och rengjorts, men det är allt. Jag har varit nöjd med Bridgestone däck i åratal - försökte allt och jag fick äntligen till dessa. Jag får ca 100.000 miles av dem: de är 195 / 60x15s.

Jag har tagit bilen på väg rallyn i USA: Flera gånger på Mille Miglia i Vermont och Kalifornien. Jag var den enda som körde 3000 miles dit, 3000 miles tillbaka för att göra ett 1000 miles rally - alla andra transporterar sin bil i lastbil och har ävet eget team för att se till att det funkar på morgonen för rallyt.

När jag kom över den första miljonen miles så gav Volvo mig en 780 , jag har lagt 238.000 miles även på den sedan 1987 medan jag fortfarande körde min 1800.

Jag kom till den andra miljonen miles 2002 den 27 mars på Times Square i New York. Alla andra var med på en fantastisk fest medan jag satt i bilen omgiven av poliser i en parkeringsplats som väntade på att köra de sista få meterna. Sedan ringde vi till Jay Leno-showen i Kalifornien - Volvo var tvungen att skicka bilen eftersom jag inte hade tid att köra den.

Sedan åkte vi till Miami Beach och körde sedan tillbaka via Philadelphia. Visst, jag ska fortsätta köra min bil Jag älskar att köra den.
Jag vet att det kan göra en miljon miles: men jag är inte säker på att jag kan numera!

Som sagt en man tydligen som bor i bilen, september 2013 hade han kommit upp i 3.000.000 miles, dvs 482.803,2 svenska mil.....
Tur att den är bekväm också P1800....

Återgå till Trivialt vetande, kuriosa och liknande...

cron