Forumindex Historik Bilens historia 1800 ES som blev kvar i Sverige

1800 ES som blev kvar i Sverige

Volvo och 1800ans historia, Pelle Pettersson, Frua, Jensen, osv.Produktionsdata, produktionshistoria, vad satt på resp. årsmodell...

Inlägg 17 nov 2023, 23:18

Inlägg: 49
Är det någon som vet hur många 1800ES som såldes för svensk räkning och aldrig exporterades till USA? Går det även att se detta specificerat för de båda årsmodellerna 1972 resp 1973. Fick höra en siffra på att det var bara 55 st 1973 som blev kvar i Sverige?


Inlägg: 9

I Volvo historiska arkiv finns uppgift om vilket land och försäljningsområde varje bil gick till. Så om du frågar om en specifik bil så kan de tala om vart den levererades, eller var tänk att levereras.
Man kan slarvigt säga att varje bil i arkivet har ett leveranskort, men det är in riktig så. För 1961-1963 ligger 25 bilar på varje A4 blad, 1964-1969 ett kort per bil och 1970-1973 18 bilar per blad.
Uppgifterna finns alltså, men inte samlade och sökbara i en databas. För ett par år sedan gick jag igenom all leveransuppgifterna, men noterade bara färgkoden för varje bil. Jag har alltså en sökbar databas med chassinummer och färgkoder och jag kan ta fram olika rapporter som du kanske har sett. Det skulle naturligvist vara fantastisk om databasen utvidgades med alla uppgifter på leveranskorten, motornummer, växellåda, leveransområde etc. och därmed kunna skapa hur många roliga rapporter som helst. Men arbetet att göra det skulle förmodligen kräva flera tusen mantimmar. Den lilla del som jag gjorde tog två intensiva veckor. Jag har erbjudit mig att hjälpa till. Inte ideellt som under de två veckorna på plats i arkivet, utan som konsult hemifrån. Volvo har inte visat något intresse för det. Så tyvärr, att få fram exakt hur många ES som blev kvar i Sverige är nog rätt svårt att få fram. I 1800 registret finns nu 240 ES '72 och 252 ES '73 men hur många av dem som har kommit tillbaka från USA och andra länder vet jag inte.


Inlägg: 49
Hej,
Tack för informationen och din beskrivning av hur det ligger till. Förstår att det måste vara ett gigantiskt arbete och synd att inte Volvo nappar på att ta in dig som konsult. Själv har jag hört för ett antal år sedan att det fanns 250-300 ES i Sverige nu i modern tid, men dina siffror känns säkrare och visar ju på att det finns ungefär dubbelt så många kvar. Är det antal ES som är inregistrerade och kvar i bilregistret?
Jag började fundera på det här med hur många ES som blev kvar i landet som nya när jag såg nån flash på nätet, där Dagens Nyheter skrivit om att det var bara ca 55 bilar som blev kvar i Sverige av alla ES som tillverkades, men det verkar svårt att få den siffran bekräftad eller dementerad.
Stort tack för ditt engagemang i frågan och att du tog dig tid!
Hälsningar Magnus


Återgå till Bilens historia

cron