Forumindex Fråga experterna 1970 - 1973 Högt Co-värde

Högt Co-värde


Inlägg 23 maj 2015, 15:28

Inlägg: 2
P1800ES/1973 mycket högt Co-värde beroende på för fet blandning.Hur åtgärda detta?Mycket tacksam för tips!
Mvh
Peter Krischel

Inlägg 24 maj 2015, 07:45

Inlägg: 297
Prova en annan tryckgivare som mäter undertrycket i insuget, den kan vara defekt men lämnar ingen garanti på att det är så.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 27 jun 2015, 17:03
Har du provat juserskruven för CO på insprutningsstyrenheten?

Inlägg 28 jun 2015, 15:13

Inlägg: 428
Ort: Göteborg
Har du kollat den dokumentation som finns på forumet om frågan?
Tex "Felsökningsschema insprutningsmotorer" http://www.volvop1800club.se/dokument/d ... otorer.pdf
eller "Motorns insprutningssystem" http://www.volvop1800club.se/dokument/d ... _B20_E.pdf

Det finns massor av andra sidor på nätet som också avhandlar denna typ av insprutningssystem (D-jetronic). Man kan ofta använda rekommendationer även till andra bilar som har samma insprutningssystem. Dessa var väldigt lika mellan olika bilfabrikat. Så tex brukade jag oftast använda instruktioner avsedda för VW till insprutningssystemet (L-jetronic) på min gamla BMW 3.0Si. Beskrivninget för ROVER var också bra. Det allra mesta var exakt lika som tex mätvärden, inställningar, felsökningsscheman osv. I början tog jag hjälp av BOSCH-verkstäder när jag fick problem men min gamla BMWs insprutningssystem men tröttnade rätt snart på att dom aldrig kunde hjälpa mig. "Vi har inte utrustning och instruktioner kvar till dessa gamla system" var ett vanligt svar jag fick redan i slutet av 1900-talet.

Här är några sidor om D-jetronic på nätet. Sök själv och du kommer att hitta mycket mer. Läs det du hittar även om det inte avhandlar just din bil och du kommer förr eller senare att bli "expert" på din bils insprutningssystem
http://www.vclassics.com/archive/efi.htm
http://pcbunn.cacr.caltech.edu/jjb/Pors ... tronic.pdf
http://w107.pbworks.com/f/DJetronic.pdf

Till min gamla BMW köpte jag en stycken av alla komponenter i insprutningssystemet (insprutningsbox, luftmängdmätare, reläer etc) för att ha i reserv. Innan jag lade undan dem testades dom i bilen så att jag var helt säker på dom var riktiga och sedan när jag fick något problem med insprutningssystemet bytte jag till dessa komponenter en efter en och testade om problemet försvann. Så började jag ofta mitt felsökningsarbete och fick på detta sätt en snabb uppfattning vart problemet fanns.

Per L

Inlägg 07 jul 2015, 13:18

Inlägg: 2
:) Hej & stort tack för era tips!Problemet har löst sig genom en ny packning till insuget!
Mvh
Peter Krischel

Inlägg 07 jul 2015, 14:57

Inlägg: 297
Det var ju bra att det löste sig så enkelt men jag har ändå svårt att förstå hur en trasig packning kunde få CO-värdet att rusa i höjden. Tar motorn tjuvluft bör blandningen bli magrare och ett lägre CO borde bli resultatet. Hade du även problem med hög/rullande tomgång?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 08 jul 2015, 08:03

Inlägg: 4
Hade samma problem på min Volvo 850. insugspackningen var otät. Bilen hade normal tomgång, men började ta mer och mer bränsle. Eftersom bilen är "modern" så tändes till slut motorfels-lampan. Trodde då det var lambdan, men det var insugspackningen som var otät.
Har även haft en Amazon med mekanisk insprutning som råkade ut för samma problem. Där var problemet grenrörspackning som var otät. Den lilla extra luftmängd som sögs in gjorde så att luftmängdsbrickan lyfte sig lite extra för att kompensera, utan att tomgången höjdes. Kommer ihåg att det tog tid att felsöka problemet. Provade att sänka bränsletillförseln, men då gick bilen inte bra.


Återgå till 1970 - 1973