Det finns tyvärr ingen genväg när det gäller att fixa fel i sitt insprutningssystem.
Antingen hitta någon som kan. Och av egen erfarenhet vet jag att det inte hjälper att åka till en auktoriserad BOSCH-verkstad. Eller också att lära sig själv.
I denna tråd hittar du två dokument som du har nytta av
viewtopic.php?f=15&t=79Av din beskrivning om "...elkontakten i tillsatsluftsliden..." så gissar jag att du menar temperaturkontakten som sitter bredvid tillsatsluftsliden. Den kan man se på bild 2-37 i det ena dokumentet i länken ovan.
Och det kan mycket väl vara fel på tempgivaren som gör att motorn stannar när du kopplar in den. Men det enda sättet att veta är att du sätter igång och studerar dessa två dokument (beskrivningen av insprutningssystemet och felsökningsdokumentet) och sedan gör en systematisk felsökning.
Dessa insprutningssystem är inte så väldigt komplicerade så med litet tur kan du fixa det själv. Riktigt komplicerat blir det först om någon elektronisk komponent (transistor, kondensator el.dyl) gått sönder men som tur är har BOSCH gjort dessa insprutningssystem så dom är "elektroniskt" väldigt hållbara. Sannolikheten för att det bara är ett "mekaniskt" fel (kärvande tillsatsluftslid, oxid på kontakter, fel på tempgivare etc) är mycket stor så även om man inte är elektroniskt kunnig så går det ofta att hitta felet själv.
Ett fel som kan uppträda, och som inte står i verkstadshandböckerna, är att efter 50 år kan det ha blivit oxid i kabelhärvan till insprutningen som gör att det blir "extra motstånd" i skarvar och kabelskor som kan ställa till problem. Men det är ju bara att mäta upp alla kablar i kabelhärvan och se om man har ett ökat motstånd. I en ny kabelhärva är det ju i princip 0 ohms motstånd i alla kablar. Tycker man att det är för högt motstånd är det "bara" att löda anslutningarna tills man är nöjd. Kabelskon är ju i original bara fastklämd runt kabeln och här kan man minska övergångsmotståndet genom att löda fast kabelskon på kabeln